Gå til innhold
Arkivverket

[#21295] Teiste,1600-tallet,Hafslo


Gjest Torill Norseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Torill Norseth

Har noen kjennskap til Jan Janson Teiste og Jan Jonson Teiste Tornekrans til Kroken? Alt av interesse. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du finner en del hummer og kanari ved å søke på 'teiste' her i forumet (søkerute øverst på siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Tusen takk for tipsene! Det står i den ene linken at Hans Kruckow hadde 7 barn.Noen som vet hva de het? Hvem var kone til Hans Kruckow? Hilsen fra torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg spekulerer på om fylkesleksikonet her inneholder en feil. Jeg er redd for at det ikke var 'Hans Kruckow' som hadde sju barn, men 'Johan Kruckow'. Det er sikkert andre som kan si dette sikrere enn jeg kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Hei Knut. Jeg er litt enig med deg at det må være en feil i leksikonet.Tror også det må være Johan som har 7 barn.Jeg skal sjekke tidsskriftene. Takk for tips alle sammen. Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Jeg har registrert 6 barn av Johan, bl a datteren Anna g.m. Jon Teiste, mens jeg har bare 3 barn på Johans far Hans (el. Johannes), og Johans bror Hans var barnløs. En av Johans barn som også het Hans, har jeg registrert ett barn på. Så hvem sikter du til? Johan er vel den mest sannsynlige 7-barnsfaren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Jeg har sålangt funnet 7 barn av Johan Kruckow og Gudrun Torsdatter Tjerne; det skal være Hans,Barbara, Karen,Jon,Anna,Jørgen og Adelus. Dette fant jeg i en slektstavle som er lagt ut på nett.Men jeg har forstått at det er en del uklarheter i disse slektslinjene,så om dette er 100% riktig vet jeg jo ikke. Er det noen av ekspertene her som kan enten bekrefte eller avkrefte? Hilsen fra Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei Torill,uten å påberope meg noen ekspertise på området Teiste-Kruckow, vil jeg likevel forsøke å gi deg noen konkrete svar. Det er jo et vell av artikler om disse personene, og jeg har kanskje vært igjennom det meste.Spørsmål 1: Jan Janson Teiste (ca. 1626-93) var oppkalt etter faren og følgelig født etter (??) dennes død (Henning Sollied), og g.m. Mette Søffrensdatter Heiberg. Faren, godseier Jan Jan Jonson Teiste (1606-36, f. og d. Kroken ytre, skifte 29/4-36), var adelsmann til Kroken og enten sønn av lagmann Jon Teist i Stavanger eller av Jon Teiste Anderssøn til Kroken og 2. hustru Øllegaard Pedersdatter. Derom strides de lærde.Spørsmål 4: Johan Kruckows far Hans Kruckow (1400 Danmark-ca.1455) som var lensherre i Sunnfjord 1453, ridder 1449/50, riksråd 1444-53 og væpner 1443 var muligens g.m. Anna Ludvigsdatter Barsebek (f. 1378). Johans bror Hans (d. før 1519) som var væpner 1514 var g. før 1505 m. Sunniva Eindridsdatter Rustung (d. f. 1524). Johans sønn Hans Johansen Kruckow (ca. 1506 Kroken -75) var g.m. Karen Asgautsdatter Kamp (f. ca. 1510). Jeg har dessuten Johan oppført m. en tidligere hustru Adelus, og lurer følgelig på om han kan ha hatt barn også med henne. Og igjen p.g.a. den mulige forvekslingen mellom far og sønn har jeg følgelig Jon også oppført som g.m. en Adelus (hun ble senere g.m. Hans Jenssøn (Finsen?) (f. ca. 1580).Spørsmål 9: Johan Kruckow og Gudrun Torsdatter Tjernes barn: jeg har de 6 barna Jon, Hans, Adelus, Anna, Barbra og Jørgen, men ikke Karen. Hvem var denne Karen? På den annen side har jeg sønnen Jon m. samme data som faren Johan, så her er det åpenbart en forveksling ute og går. Kjenner derfor ikke Jons fødselsdata, og vet ikke hvem han var gift med.Jeg håper dette har bidratt til å oppklare noe, skjønt behovet for en ekspert som kan bekrefte eller avkrefte alt dette antakelig er blitt enda større!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

I boken om ”Slekten Darre- Schelderup- Kaarbø” av Olaus Smidt står følgende: 'Rolf Olufssøns hustru var, ifølge de gamle slektsopptegnelser, Marine eller Maren Bjørnsdatter, datter av Bjørn Gunderssøn eller Gunnarssøn, som alt 1513 nevnes som borgermester i Oslo. I følge Munthe var Maren Bjørnsdatters mors foreldre adelsmannen, væpneren, Mathias Pederssøn og Margrethe Kruckow, datter av hr. Johan Kruckow til Kroken i Sogn'Finnes det nyere forskning som kaster lys over disse slektsskapsforhold? Og hvor kommer Margrethe inn? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Sistnevnte slekt er også ofte debattert her på Brukerforumet og i andre internettdebattfora. Denne slekten har intet med slekten eiste å gjøre. Prøv å søk på f eks Darre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torill Norseth

Takk for alle innspill. Og en spesiell takk til Tore som hjelper oss amatører til å holde oss til det som er riktig. Jeg skal titte litt på Darre. Vennlig hilsen Torill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Tillegg til innlegg 9 og 10:Johans sønn Jon var ant. f. ca. 1500/1505 og d. før skiftet etter faren 1539. Bare faren var g.m. Adelus. Datteren Karen er såvidt nevnt i skiftet, ingen flere opplysninger om henne (alt iflg. Kvitrud). Dermed har vi 7 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.