Gå til innhold
Arkivverket

[#21301] Mina Fredrikke f Hansdatter (Hansen) i Eidsberg, mor til Rolf Wickstrøm.


Gjest Gitte J. Martinsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiMina Fredrikke skal være født i Eidsberg, men når kom hun til Kristiania? 1906 i Kristiania fikk hun sønnen Adolf Marinus Arnesen, hvem var faren? Mina er da ugif, og hadde heller ikke vært gift. Bor i Smedgata 33, Kristiania. Hun oppgir da til folketellerne at hun er født i 1882, noe som ikke stemmer da jeg ikke finner henne i kirkeboka for Eidsberg dette året.Ft-1900 for Eidsberg viser hennes mor, far og søsken, på Lillehøitorp.I løpet av 1912 flytter svensken Johan Albert Wickstrøm inn, og Mina får da sønnen Rolf Wickstrøm med ham, de gifter seg i 1913. Johan Albert er født i 1884, i Tierp i Nord-Sverige.Kan dette være årsak til at Mina lyver på sin alder til folketellerne, hun skal ha vært ca. 30 år, når Rolf Wickstrøm blir født og dette er jo i desember 1912? Mina og Johan Albert får 4 barn til. Da bor de i Sexesgate 5, ved Tøyen skole.Er det noen som kan hjelpe med når hun er født, kom til Kristiania og hvem barnefaren til Adolf Marinus Arnesen er?Henne og familiens skjebne videre kjenner jeg til. Gitte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du kun lett etter henne i 1882? Hva om hun ble døpt i 1883. Har du sjekket konfirmerte i Eidsberg?Hvordan vet du at hun oppga at hun var født i 1882 til folketelleren. Det er jo ikke sikkert hun møtte denne personen i hele tatt. Jeg regner med at dette er noe du bare tror har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei Berit.Opplysningene om at hun skulle ha oppgitt å være født i 1882, står skrevet i boka To liv, en skjebne (handler om Viggo Hansteen og Rolf Wickstrøm) av Harald Berntsen. Opplysningene i denne boka er gitt av familien til Rolf Wickstrøm. Nå er dessverre Rolfs kone gått bort, ellers hadde hun nok kunne hjelpe meg.Jeg skal skjekke de andre årene, har ikke rukket det.Det merkelige er at hun skal være eldre enn min manns oldemor (Minas søster), Hilda Mathilde som er tvilling med Kaspara f 1880 i Eidsberg. Dette årstallet stemmer, har sett gravinskripsjonen, Kaspara levde ikke opp. Mvh Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Mina??Til forveksling med 2 jeg arbeidet med som begge ble kalt Mina, den ene var døpt Wilhemina, den andre Tomine. Begge disse er født ca. den samme tid som den du etterlyser.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

HeiHvis Mina er forkortelsen på feks. Wilhemnina er det også et navn å titte etter.Jeg har også tenkt å ta kontakt med Minas barnebarn, Rolfs sønn. Kanskje han kan vite hva som er det riktige navnet.Har også forhørt meg med min svigermor, hun har alltis bare hørt at hun ble kalt tante Mina, men det er jammen ikke godt å vite.Kjært barn har mange navn, sies det....Hilsen Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei, dette var fint!Det ser jo ut til å være min Mina dette her, hadde ikke sett denne. Det var nytt for oss at hun har vært tjenestejente i Sarpsborg før hun kom til Kristiania. Da kan jo faktisk hennes første sønn være født der og ikke i Kristiania som vi først antok? Dette skriver boken ikke noe om, men den omhandler jo mest Hansteens og Wickstrøms skjebne.Jeg får lete videre, men skulle noen ha kirkebøker osv for Sarp, så tar jeg gjerne imot hjelp! Tusen takk , Astrid!! Gitte :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.