Gå til innhold
Arkivverket

[#21308] Hans Olsen Refseth f.1767 g 4/5-1794 Ragnhild Knutsdatter


Gjest Terje Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Skrolsvik

Noen som kan fortelle meg hvem denne Ragnhild Knutsdatter er datter av? De sokner til Bakke kirke,hvor barnene døpes, men jeg har ikke funnet noe der som indikerer hvor hun kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Gården Revset ligger noen km øst for Trondheim sentrum, i Ranheim, like ved grensen til Malvik kommune (du finner den på Norgesglasset).Jeg fant en mulig kandidat for Ragnhild (via FS) født i Malvik Sogn i Strinden pr. gjeld. Jeg fant henne også i kirkeboka for Malvik (Strinda) her i DA Lenke.Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Takk skal du ha Astrid. Det er rette personer. Og du har ganske sikkert rett med Ragnhild og, da Bjørnstad folk er faddere ved dåp.Hans Olsen Refseth og Ragnhild Knutsdatter har ei datter Ane Hansdatter født mai 1801,døpt 28/5-1801 Bakke kirke.Til orientering:Denne Ane blir gift 1821 Strinda med Gunder Gundersen f 25/7-1792 Røros, av foreldre Gunder Eriksen Fugel/Vogel og Bente Jacobsdatter Sund.Denne Bentes mor er Anne Joensdatter Ryen. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er hyggelig at dette ser ut til å være riktig, som jeg selv følte var 'et slag i lufta'. Foreldrene til Gunder er nok her Lenke. Anne Joensdatter Ryen er ikke direkte av min slekt, men det finnes Ryen-gårder noe sør for Bergstaden (retning Femunden), hvor jeg også har aner langt tilbake. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Ja det var ikke noe lite barnekull de hadde, så ikke så rart det ble 'krise' da hun frøs ihjel 11/5-1803 iflg kirkeboken.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Hvilke bygdebøker må benyttes for å finne noe om Bjørnstadgårdene.?Jeg prøvde Strinda men der var det ikke mye å hente.Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Takk for svar. Bestiller bøkene med en gang. Så akkurat at gården Bjørnstad hadde vært i 'slektens' eie siden 1600. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kom ett godt stykke lenger med Malvik bøkene. Men det dukket opp ett nytt spørsmål. Knut Jensson Bjørnstad ble gift ca 1740 med Anne Olsdatter Flatholmen. Noen som kan fortelle meg hvor Flatholmen er i dette området.Jeg ser at flere har tilknytning til det området.Fant ikke gården i Malvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg fant Flatholmen på Norgesglasset. En liten halvøy som stikker ut i fjorden i Muruvik (Malvik kommune), tett ved grensen til Nord-Trøndelag fylke. Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Malvik bygdebøker kom i ny utgave 2003, ikke bestill de gamle. Bjørnstad står i bind I B, som jeg har i fanget nå. Flatholmen står vel i bind II, som ikke var ledig når jeg lånte. Skulle ha alle fire - 1 A og B, II og III, venter på de to siste. Kan gi deg opplyninger fra Bjørnstad hvis ønsket. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Kjempe John!! Alle opplysninger mottas med takk. Ragnhild Knutsdatter f.1768 Bjørnstad, er min tiptipoldemor. Prøver å føre den grenen litt lenger bakover. Foreldrene er Knut Jenssen Bjørnstad og Anne Olsdatter Flatholmen.På Knut har jeg funnet noe i de gamle bøkene, men ikke noe på Anne Olsdatter Flatholmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Bjørnstad: Jens Knutsen Åsen (Buås indre - Mostadmark) f. 1708, d. 1761 g. Ragnhild Jonsd. f. 1704, d. 1763. Barn: Knut 1736, Jon f. 1737, d mellom 1761-1763, Siri f. 1739 , d. før 1761. Beret f. 1742, d. 1783, Peder f. 1745, d. 1777.Jon Kieldsen Bjørnstad f. 1667 g.I: Anne Olsd. Saxvik f. omkr. 1670 d. f. 1700. Barn: Ingeborg f. 1674, d. 1740. Fredrik f. 1691, d. før 1719. Jon g. II: Siri Pedersd, Halset (Klæbu) f. 1675, d. 1713. Barn: Anne f. 1700, Ragnhild f. 1704 g. neste bruker, Gjertrud f. 1707, Helle f. 1709, Peder f. 1713. Jon g III: Marit Andersd. F. 1675 d. 1747.Kield Claussen Bjørnstad f. 1630, d. mellom 1683 og 1700, g. Giertrud Joensd. Barn: Jon f. 1667, neste bruker. Claus f. 1670, d. 1752, Ole f. 1679.Claus Rolfssen Bjørnstad f. 1599, hustru ukjent. Barn: Kield f. 1630, neste bruker, Lasse f. 1636, d. før 1666.Jeg har ikke tatt mes ektefeller m.v. til brukernes søsken. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Ja der var det forandringer.Det var feil navn på far til Ragnhild Jonsdatter f. 1704 og feil fødested på hennes mor Siri Pedersdatter. Da er det ikke så lett å finne sammenhengen.Godt jeg ikke hadde funnet 'deres forfedre'. Flatholmen fant jeg og 'Holmen', men der var det ikke mye å hente. Det sto at far til Anne var Ole Kristofersen.Ikke noe mere.Håper det står litt mer i den nye boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Får de to manglende bygdebøker for Malvik, bind II og III fra biblioteket i dag. Da har jeg alle fire bind hjemme, får se hva som dukker opp. mvh. John.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Tillegg til innlegg 15: Fladholmen: Olle Christophersen 1688-1767, g. ukjent. Barn: Barbro 1728-1728, Kristofer 1729-?, Lars 1733-?, Anne 1735, Brabro 1738-?. Buaas indre: Knut Steffensen 1675-1726, g. Marit Jensd. Sneisen 1683-1761. Barn: Beret 1705-?, Jens 1708-1761. Sneisen: Jens Eriksen Sneisen 1651-?, g. Gjertrud Siursd. Storsand 1649-1739. Barn: Marit 1683-1761, Erik 1685-1758. Gjertrud g. II: Lars Haftorsen Saxvik 1657-1722, barnløst ekteskap. Far til Jens: Erich Jensen Snesen 1618 -?, g. ukjent. Storsand: Siur Pedersen Sande 1601-?, g. Maritte Gundersd.. Barn: Gunder 1641-?, Peder 1642-?, Gjertrud 1649-1739. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest j. sneisen

ref. 4 Jeg lurer på hvilke kilder du har som angir at Anne Refset blir gift med Gunder Gundersen? I kirkeboka ved vielsen er hverken faren eller Refset-navnet nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Pia Johansen

Hei TerjeHar tidligere vært i kontakt med deg for masse år siden da jeg startet som slektsforsker, du kunne fortelle meg at min Ane Hansdatter var født i mai 1801 og hun ble gift med Gunder Gundersen.Har hatt endel problemer med denne Ane da ting ikke helt stemmer. Kan ikke finne at hun er benevnt med Refseth noen plasser. Lurer på om du kan være så snill å fortelle meg hvilken kilde jeg kan lete i for å finne hennes foreldre.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest J. Sneisen

Hei Pia. Tror ikke at Terjes opplysninger stemmer. Fra mitt ståsted ser det ut som at han ikke kan ha belegg for ekteskapet mellom Anne Hansdatter Refset og Gunder Gundersen. Jeg mener at Anne hadde vært død i flere år da de etter sigende ble gift. Ved å se på faddere, skifter etc er det ingen ting som tyder på at dette er Gunders kone. For meg ser det bare ut som at det er valgt ut en Anne Hansdatter som er født i Trondheim/Strinda i aktuellt tidsintervall. Men ettersom jeg ikke vet kilden til Terjes opplysninger tør jeg ikke påstå noe helt sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Hei J. SneisenTolker det slik at du vet at Ane Hansdatter Refseth er død før Gunder Gundersen gifter seg med sin Ane Hansdatter.Ane Hansdatter er født 1801 i Trondhjem og dør 1842, Odden, Tjelsund hun gifter seg 12.07.1821 i Backe Kirke med Gunder Gundersen født 1792 Røros, død 1856, Odden, Tjelsund.Vet du hvor Gunder Gundersens kone Ane Hansdatter kommer fra, eventuelt foreldre ?Jeg kan eventuelt kontaktes pr mail piaslekt + @ + start.noMvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Får vel bekjenne med en gang at skifte i dette tilfelle ikke er sjekket. Vi tok det dengang for gitt at dette var rette Ane. Vi fant ikke Ane død i kirkebok for aktuelt tidsrom. Og på søk etter Ane Hansdatter er det ikke så mange å velge i Trondheim/Strinda i dette tidsrommet 1800/1802.Hvor har J. Sneisen funnet Ane død ?Event. hva sier skiftet ? Hva er det Pia ikke får til å stemme ? Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.