Gå til innhold
Arkivverket

[#21315] Roald Baardson f. Tegland i Hålandsdalen 1734


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Kikket på FS og der fant jeg en Roald Baarsen døpt 12 juni 1735 i Hålandsdalen i Fusa. Dette var utdrag fra kirkebok og faren står som Baar Berland.Det er sannsynligvis den personen jeg er på jakt etter. Se ellers tema 21311.mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Elin Henanger Skibenes

Roald er son til Baard Ørjanson Oma (1694-1772)g.II 1725 m. Eli Sjursdtr Koldal (1704-50) Her er første giftermålet til Baard:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=OSVIGDE&variabel=0&postnr=821&fulle=true&spraak=n>Lenke (Det er feil at ho var 'pige', ho var enkje) Her er andre giftarmålet:LenkeEli var dotter til Sjur Andersson Koldal f. på Langeland (1673-1756) g.1.i 1701 m. enke Brita Hansdatter (1644-1685)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hjertelig takk skal du ha Elin. Dette var artig for Sjur og Brita er blant mine 6. tipp oldeforeldre. Så bakover der har jeg alt som finnes tror jeg. Er det noe mer om Baard Ørjansson?Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hvis Brita Hansdatter er født 1644, så kan det vel ikke stemme at hun er datter av Hans Christopherson Lillevik (1640-1686) og Eli Eriksdatter Sundfjord (1641-1712) som det står i bygdeboken for Fusa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Det må være et feiltrykk, jeg har henne som født ca 1670. Det står og litt om henne i Samnangerboka I, s. 295 for de var og foreldra til Mons Sjurdsson Kleppe. Anders og Brita ble gift i 1701 og hadde barn i 1704, 1707 og 1708. Britas barn med første mann ble født ca 1693. Selv stammer jeg fra sønnen Anders. Sjurd gifta seg oppatt med Kari Hansdtr Bru.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Henanger Skibenes

Jau, eg har nok skreve feil årstal på den godaste Brita. Forgjengaren til Sjur, Mogens (Mons)Nils. var g. 2 gonger, og begge konene heitte Brita Hansd. I farten såg eg berre på den 1.kona.Om Brita nr.2, som seinare gifter seg med Sjur, står det berre at ho dør i 1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Undres omman vet noe mer om Baard Ørjanson Oma (1694-1772)? Ser det staar Jörgenson da han ble gift 1. gang, men Örjan og Jörgen ble visst skrevet om hverandre den gangen.Mvh kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Far til Baard: Ørjan Roaldson Ytre-Oma, Strandebarm,(1634-1706)Lenkeg.2 i 1693 m. Kristi Bårdsd.Havn,(1664-1750)Ørjan var son til Roald Torbjørnson Indre-Oma, (frå Medhus,Mauranger) (1603-ca.1680), g.m. Sigrid Jørgensdtr. Ytre-Oma.Sigrid var dtr. til Jørgen (Ørjan)Torkelson Y.-Oma,Jørgen var son til Torkel 'på Oma', g.m. Synneva Ivarsdtr. frå Valen. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Kristi Bårdsdtr. var dtr. til Bård Knutson frå Bondhus,(budde Havn, Strandeb.)(1633-76)g.m. Bothild Hansdtr.Gjøn,Alt dette er frå gards og ættesoga for Strandebarm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.