Gå til innhold
Arkivverket

[#21318] Presentasjon av konfirmantlister i digitalpensjonatet


Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

Digitalpensjonatet - generelt spörsmål:Ofte settes det opp bare 1 eller to konfirmanter pr. side, selv om et stort antall personer registreres - hvorfor så lite pr.ark ?Eller er det tekniske grunner for dette ? Slik det er, er det ikke særlig praktisk for brukerne. / Ref. Skogly for Aker og DIS-Kroa for Ullensaker m.m.fl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Slik jeg oppfatter dette så er standard visning i dette nye formatet en hendelse pr side dvs en (to)komfirmant med far og mor. Dersom du bruker Finn rolle alle og velger konfirmant vil du få 10 pr side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takk Tor Andersen !Når skal vi da få lov til å se hvordan dette nye standard-formatet er, eller skal bli, og hvad er det som brukes pr.idag hvis 'standard-formatet' ikke foreligger enda (?)I löpet av min fremskredne alder (82) har jeg opparbeidet en svær genealogisk database som jeg gjerne ville at andre interesserte skulle få adgang til i fremtiden.Hvis det blir slik at 'alt' skal utskrives på et 'spesielt format' så vil jeg selv aldri ha kapasitet til å klare klare dette.Da PC'er kom på markedet for mere enn ca. 20 år siden og glimrende slektsprogrammer til å behandle stoffet på en genealogisk måte, innbilte jeg meg at dette ville bli lösningen for fremtiden hvorved spesielle genealogiske rapporter om alt mulig, deriblant personer - familier - for- og etterslekt etc. kan skrives ut med lynets hastighet.Men biblioteksfolkene synes fremdeles å tenke i form av 'böker'- dvs. i tekster som er satt sirlig inn på et stykke papir. Det er vel ikke moderne genealogisk teknikk ? Mine venner statsarkivarene vil vel si at dette jeg skriver om idag er ikke deres oppgave. Vel, kanskje DIS-Norge ? Jeg har gjort fremstöt der også, men uten resultat. Da datamaskinene og slektsprogram,mene ble alminnelig kjente satset jeg på at et genealogisk program (dvs. hvor du kan f♪4t en hel rekke rapporter (slik person - famili - for- og etter-slekt etyc.) men det passer visst ikke for disse biblioteksfolkene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Vennligst overse de 3 siste linjene i mitt innlegg (3). Jeg forsökte å korrigere det, men systemet 'ville ikke'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Hei Helge.Jeg har sett at du også i andre sammenhenger har sagt at du gjerne vil at ditt arbeid skal bli tatt vare på og gjort tilgjengelig. Jeg synes det er en prisverdig tanke.Når du sier database mener du da bare dokumentasjon og notater, eller har du også registrert informasjonen i et slektsprogram/ database?Papirer kan vel overlates til arkiv for oppbevaring? Det kan jo sikkert SiB svare på.DA/DP er jo primært for utlegging av kilder og derfor ikke egnet for databaser for 'familier'. Men dersom du har alt i et slektsprogram så kan du vel lage en Gedcom fil som DIS og andre kan legge inn i sine systemer?Mitt forslag er at du lager et eget tema på Brukerforum med med en egnet overskrift om hva du ønsker (og hvorfor) og så beskriver hva du har og på hvilken form. Interessen øker vel også dersom du relaterer det til slekter og områder. Det kan jo være noen som allerede har en hjemmeside med slektsstoff som også kan legge ut ditt.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hei Tor Andersen: jeg tror du må ha oversett mitt innlegg (3) - se mitt avsnitt 4. Selvf. er det et komplett genealogisk dataprogram som jeg har brukt i mange år (= PAF v.5.2.1.18 fra LDS = mormonerne, som var pionerer på området.) Idag finnes det en lang rekke kommersielle varianter, men en standard 'GEDCOM'-fil (på CD) kan settes rett inn i de fleste andre slektsprogrammer. Det er best å sette det inn i en separat fil, så man ikke blander sammen materialet med noe som mottakeren allerede har på tilsvarende områder.Forövrig tror jeg at mitt spm. burde ha generell interesse for mange forskere, om ikke idag, så kanskje mange år senere....og jeg forstår at DIS-Norge har innsett dette, for det er jo nedlagt utrolig mye arbeide i en enkelt CD ! Jeg hadde en vennlig korresp. m/ Alf Christophersen (DIS-Norge) om dette, for en tid siden, men vi kom ikke videre m. saken.Jeg skrev dette av prinsipielle grunner, men noen lesere kan önske å kjenne mine 'distrikter': Maridalen i Aker (stort sett hele befolkningen i 300 år fordelt på de vanlige kirkebok-kapitlene) - endel om Nordmarksplassene - V. Bærum, endel Romerike - litt Biri, litt Trondhjem - Meraker i Övre Stjördal, Alvdal (men Jan Aas er eksperten der !), Folldal, Kvikne, Tynset dvs. endel fra all omnliggende fjellbygder og övre Rendalen. + Sommerschild-slekten. Nok for en manns levetid. Min e-post adr. er helge.naess2@btopenworld.com (Alt jeg gjör er gratis !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Nei, jeg hadde lest det og antok at du hadde det på PC i en eller annen form. Grunnen til min formulering var at i noen sammenhenger (f.eks. geologi) brukes database om den totale informasjonen som finnes uavhengig av lagringsmedium. Jeg antok videre at du kanskje hadde en del notater som burde oppbevares.DIS-Norge (og andre) tar jo i mot Gedcom-filer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Til Tor Andersen (innlegg 8)- Beklager - det er vel min feil at man blir litt ensporet etter mange års arbeide med PC og slektsforsking og lokalhistorie.Så tenkte jeg vel for lite på terminologien i andre fag. Det er forövrig sjokkerende å se hvor mange amatör-genealoger fremdeles arbeider med 10.000 lapper og mange sko-esker..... / Hilsen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.