Gå til innhold
Arkivverket

[#21320] Maritte Bårdsdtr.


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

I ætteboka for Vossestrand, side 355, under Ulvundståe nr. 14 er denne fam. nemnd:Bård Guleikson Hummedal (1717-1775) gift 1745 med Turilda Bjarnesdtr. Mørkve (1717-1800)Av 5 born nemner eg berre den første: Marta, f. 1745, og nemnd død og ugift i 1801 på Teigen (i Oppheim sokn?) Men ved gjennomgang i gravlagde for Voss her på Digitalarkivet, så kan eg ikkje finna ho.Er det nokon i miljøet på Voss, eller forfattaren av boka, Roald Lyngvær, som kan bekrefta eller avkrefta hennar død der og då?Det dukkar nemleg opp ei Maritte Bårdsdtr. Erstad (1747-1800) i Meland/Alversund som konfirmert i 1765, og gift på Isdal i Lindås i 1772. Ingen har til no funne ut kvar ho er fødd.Kan det finnast skifte etter foreldra som kan fortelja noko?Håkon Aasheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Dessverre må jeg skuffe deg. I folketellingen 1801 på Teigen, Opheim, Voss er ført denne familien: 'Gullik Baarsen Huusbonde 50 Begge i 1ste ægteskab Bonde og gaardbeboer, Synneva Bendichsdtr Hans kone 56 Begge i 1ste ægteskab, Martha Gulliksdtr Deres datter 13 Ugift, Martha Baarsdtr Husbondens søster 57 Ugift Gaaer i dagleje'Så det kan nok ikke være din kandidat.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hva med denne? Alversund er et godt stykke fra Fjelberg, men man vet aldri.Marite BAARSDATTER N. VIIG Christening: 10 Jun 1747 Place: Fjelberg,Hordaland, Norway Father: Baar N. VIIGSource Information: Batch Number: C429041 Source Dates: 1739 - 1822 Film or Fiche Number: 124509 Collection Details: Fjelberg; Den Norske Kirkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Marite Bårdsdtr. fra Nedre-Vik var datter av Bård Jonesen fra Eikås (nå i Ølen kommune). Han ble gift i 1741 med Kari Larsdtr. Fosse ca. 1710 -, datter av Lars Jonsen og Marta Olsdtr. på Indre Fosse i Alenfit. Bård bygsla Nedre-Vik i Vikebygd (nå i Ølen Kommune) fra 1740 til rundt 1752. De flytta først til Tangen (Tonjen) under Svendsbø og detetter over fjorden til Rabben under Framnes (nå i Sveio Komune). Det ble holdt skifte etter Bård på Tveita i 1752. Det var ingen arv. Kari tok de 4 fire barna med seg og flytta til Bergen. Hun var i live i 1779. Barna var: Jon f. 1741, Lars f. 1743, Marite f. 1747 og Kari f. 1750. Jeg har aldri klart å finne ut av hvor de ble av etter dette.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.