Gå til innhold
Arkivverket

[#21322] Skottar på rövarfärd


Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Jag har hört rykten och också läst omnämnandet av skottar på plundringståg. Vet någon om detta är historiskt belagt och var härjade de i såfall?mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Det var en snabb respons. Tack för det. Jag skulle kanske precisera området till västlandet och yttersta kustbandet. Jag utgick från att de inte tog sig så pass långt in i landet som jag såg under din länk.Om detta verkligen har inträffat så fick jag uppfattningen av att det var ett snabbt överfall och sedan gick de till sjöss igen. Skulle det vara genomförbart att ta sig hela den långa vägen för att hämta med sig byte hem. Kustbönderna var väl inte allt för välbärgade, eller har jag fel? Fanns det rika fiskebönder?mvh Kestin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Ekeland-Sjöberg

Vad trevligt att det finns så många nattugglor.1612 verkar vara den mest kända. Finns det några belägg för senare attacker?mvh Kerstin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Lars Maersk Hansen

se serien: 'Old Lore Miscellany', Vol 10. utgiven af Viking Club, London: närmere bestemt artikelen 'The men of Norroway contra the men of Orkney' der handler om et Hansaskib der blev kapret og bragt til orkney,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.