Gå til innhold
Arkivverket

[#21325] Gabriel og Susanna (Sana) Olsen, Porsgrunn? Når og hvor døde de?


Gjest Anne-Lise Skillinghaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Kjenner noen til når og hvor mine oldeforeldre døde? De flyttet i sin tid fra Søndeled, Aust-Agder(etter 1900) til Ramnes,Vestfold og derfra til Porsgrunnsområdet ca 1910. Men hvor? Ønsker litt hjelp til å finne ut hvor de bodde, og når de døde. Kan noen hjelpe? På forhånd takk Mvh Anne-Lise i Holmestrand

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

I følge kirkegårdsregisteret i Porsgrunn skal det være en Gabriel Olsen,død 15/4 1932 på Tørmo kirkegård (Vestre Porsgrunn) felt D3 1,grav nr.29.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Kari. Kan det være registeret til Grenland Ættehistorielag du refererer til? Jeg har nå i ettertid forsøkt å lete der, men kan ikke finne dine henvisninger. Dersom dette er min oldefar så skal han være f.3.11.1850 og hans kone Hanna er f.22.1.1849. Kan du finne disse opplysningene på den siden også? Hittil ser vi ut til å være på rett spor. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Jeg fant det ikke på Grenland Ættehist.lags liste.Jeg ringte kirkekontoret,og de oppga det.Det var ingen andre reg.på den grava.Det er jo mulig at det ikke var noen gravsten der,og at det er derfor den ikke er registrert.Er det Gabriel med fam.som er her i 1900?Lenke Her står kona som Hanna,men det kan kanskje være brukt som kortform av Susanna. Vet du om noen av barna ble med til Porsgrunn,ev.om noen ble boende her?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Nei jeg tror ikke at barna ble med til Porsgrunn. Guttene bosatte seg på Jernes mølle ved Risør, og Anna min mormor ble gift i Ramnes. Gabriel og Susanna (Hanna) kjøpte Jerpetjønn, Ramnes i 1909, og solgte det igjen til Ferdinand Hansen,Porsgrunn i 1914. Kan det være en mulighet at de byttet eiendom kanskje? Jeg vet ikke hvor de bodde. Men bygdebøkene forteller at de flyttet til Solum ved Porsgrunn. Se også mitt tidl. innlegg nr.11780. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei! Da ble det mye lettere når du nevnte Solum.Har sett i kirkeboka,og fant dette:død 9/4 1932,begr.15/4 Gabriel Olsen, gård.br.f.11/3 1850 Sirdal,bosted Tollnes dødsårsak exem. (Tollnes ligger mellom Porsgrunn og Skien)Jeg skal se litt mer om jeg kan finne Hanna Susanne,ev.tilflytting.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei igjen Kari! F.dato 3.11.1850 stemmer jo det.Ang. min oldemor så vet jeg ærlig talt ikke hva hun kalte seg. Tror nok at også hun ligger begravet på samme sted. Har du noen opplysninger om Tollnes? Er det noen bygdebok som forteller noe om dette stedet? På forhånd takk.... Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei igjen!Jeg fant begravelsen til Susanne i kirkeboka:død 12/12 1933,begr.16/12: Susanne Olsen,enke etter gårdbr. f.22/1 1848 Søndeled,bosted Tolnes.Dødsårsak: morbuscordis (hva nå det betyr) anm:begr.Porsgrunn,død på fylkessykehuset.(Kilde til begge begr.er Solum klok1-10 1921-1937)Tollnes er et lite sted rett utenfor Porsgrunn på vestsiden av elva som nå tilhører Skien kommune.Her har det vært mye utbygging de siste år,både industri og boliger.Tror ikke det er så veldig mye jordbruk igjen. Tollnes er beskrevet i Solum bygds historie av Toralf Gjone.Tror kanskje det meste av Tollnes er beskrevet der under Bjørntvet.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Kari, tusen takk for jobben du har gjort ikveld. Kjempeflott at du kunne hjelpe meg med dette. Nå har jeg fått tettet de to hullene i anerekka mi, takket være deg. Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Aabelvik Sahlin

Hei!Bare moro å kunne hjelpe deg.Da det løsnet med Solum,gikk det raskt å finne ut av det.Lykke til videre.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.