Gå til innhold
Arkivverket

[#21327] Simon Karlsen og Judite Monsen - fra Stavanger til North Dakota


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Kan noen hjelpe meg å finne ut hvor det ble av Simon Karlsen og Judite Monsen ? De giftet seg i Rogaland i 1883 og reiste senere til Amerika, der de kalte seg Carlson. Begge er født i 1860.I folketellingen 1910 bor Simon og Judite Carlson i Strehlow Township, Hettinger, North Dakota, sammen med 4 barn. Kan ikke finne dem i Hettinger senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg vil tro at det er samme familie som finnes samme sted i 1920-Census, men at Simons alder er feilindeksert til 39 år, men skal være 59. Immigrasjonsåret 1891 stemmer med 1910-Census. Alder for sønnen Alfred O. og fødested Minnesota stemmer. (De bodde i Yellow Medicine Co. i 1900) Judites navn tror jeg bare er grovt feiltolket, om han ikke har giftet seg på nytt, da.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Tusen takk til dere, Arne og Leif Erik.Opplysningene stemte, så nå kom jeg meg litt videre.Vet noen av dere hvor i Yellow Medicine de bodde i 1900 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Ronny! De bodde i Granite Falls i Yellow Medicine i 1900.Og, vet ikke om du har disse opplysningene, men 1900-tellingen har en viktig opplysning som de andre censusene ikke har, nemlig Datteren Alida er f. i Mai 1895 i MN, og Datteren Mable er f. i Juli 1898 i MN.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for opplysningene, Laila !Jeg har fått kontakt med ei i North Dakota og hun fortalte at Simon og Judith hadde 7 barn - 3 gutter og 4 jenter, bl.a. de to du nevnte her.Hun skrev også at to av jentene deres døde i 1908, men visste ikke hvilke. Da er vel det disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Kanskje du bør gå til http://people.mnhs.org/dcider fant jeg nemlig denne CARLSON, MABLE CertID# 1909-MN-012896 Date of Birth: Place of Birth: Mother Maiden Name: not indexed not indexed not indexed Date of Death: County of Death: 09/24/1909 SWIFT og bestille dødsattest.. 8 daler det er det verdt :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.