Gå til innhold
Arkivverket

[#21329] Kong Randulf


Gjest Ingunn Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Dahl

Finnes det noen som har hørt om eller vet hvor jeg evt. kan finne info. om kong Randulf på Randøy ? Dette er antagelig en muntlig overlevering, men det hadde vært interesant å vite om det var nedtegnet noe sted. Kong Randulf var en av småkongene og levde på Randøy, Fister, Hjelmeland. Han skal ha reist til England og røvet en engelsk prinsesse, med det til følge at han måtte bøte med sauer. Det skal også ha vært noe med en nedgravd skatt. Det er uansett en artig historie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Finnes det noe skrevet, en fortegnelse over småkongene og hvilke områder de rådet over før Harald Hårfagre ? Randøy er jo egentlig ikke så veldig stort, vil det da si at det var en hel 'bråte' med konger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Ja, det er jo helt klart at det er en stor mulighet for at det er en oppdiktet historie. Men dette er noe jeg fikk høre som liten av min farfar som dessverre er død i dag og en grandtante av meg ble litt surrete de siste årene, hun mente at hun ville vært prinsesse i dag om ikke adelen var blitt avskaffet ;-) Jeg tror at dette er en muntlig overlevering og at det kan ha skjedd noe lignende. Men det ville vært interessant å få vite om denne kong Randulf har funnets en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Takk for forslaget, jeg har kikket i disse bygdebøkene uten å ha kommet over noe sånt, og da burde det i tilfelle ha stått under Randøy. Det er jo mulig at denne Randulf var en så ubetydelig person at han ikke var av interesse for ettertiden utenom kanskje for etterkommerne. Det er vel heller ikke så mange av småkongene man vet navnet på, hvis man tar i betraktning at det bør ha vært veldig mange av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det kan kanskje noe å gjøre med at Norge først ble en del av skriftkulturen noen hundre år etter småkongetiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Ja det er jo sant, jeg aner jo ikke når denne mannen skal ha levd. Men de eldste norske skriftene, er det Snorre ? Og når og hva er med der ? Nei, jeg er nok redd for at jeg må gi opp dette. Det var bare ett forsøk på å finne ut om det kan være noe i denne historien. Men takk for alle forslag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ingunn, for gode oversikter over skriftlige kilder til eldre norsk historie, se:Per Sveaas Andersen: Samlingen av Norge og kristningen av landet 800-1130 (Handbok i Norges historie 2, Universitetsforlaget 1977).Snorre der ikke det eldste. Knut: Snorre skrev ikke på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For dem som behersker islandsk er selvfølgelig det et alternativ til engelsk, når det ikke webfinnes på norsk.http://www.snerpa.is/net/alltefni.htmVidere gir denne lille bok på ca. 60 sider en mulig avklaring, sammen med øvrige gitte henvisninger.FALCKER, J. U. A. Harald Haarfagers krige med de norske smaakonger om eneherredømmet m.m. København 1835.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Er det virkelig tilfelle at Snorres forfatterskap ikke er webtilgjengelig på norsk ? Isåfall: her ligger det en kulturoppgave av rang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Dahl

Så flott at det finnes natteravner, tusen takk for alle forslag. Tror ikke jeg tør forsøke meg på islandsk, og Snorre på engelsk virker en smule tungt og tidkrevende, blir nok ett besøk på biblioteket for å få Snorre i bokform. Ellers er Fayes bok og Per Sveaas Andersens håndbok kanskje også å få på biblioteket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

For at søkingen ikke skal være begrenset, bør man være klar over at Randulf og Randolf opptrer både som fornavn og etternavn, også før 1400 tallet i bla. England. Således kan den her ettersøkte kanskje heller ha vært derfra, rømt til Norge med prinsessen.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut Fjogstad

Det er alltid spennende å lete og helst også finne - men grensen er vel nådd når man merker det - bør legge det til side for noe tid. Kanskje kommer en annen med løsningen - gjerne hvis man var inne i en blindgate. Her er noe til å begynne med. Kanskje kommer noen straks og med sine kommentarer på at dette fører ikke frem[url="http://lib.byu.edu/~rdh/eurodocs/uk.html>http://lib.byu.edu/~rdh/eurodocs/uk.htmlhttp://www.fordham.edu/halsall/sbook1n.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.