Gå til innhold
Arkivverket

[#21331] Halvor Thorvaldsen Tveter i Nes, Romerike


Gjest Bjørn Grønvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Grønvold

Prøver å hjelpe min fars kusine med å finne hennes biologiske far. Gjengir her brevet hun sendte ukebladet Hjemmet i 1988.Slektninger søkes: Jeg vil prøve å få kontakt med min fars slektninger. Han het Halvor Thorvaldsen Tveter født ca. 1885 og er min biologiske far. Hans adresse er ukjent. Jeg vet ikke mye om min far, det ble aldri snakket om han hjemme. Mor og far var forlovet, det ble brudd og jeg ble født. I denne perioden jobbet han som gårdarbeider på Aavold gård i Nes på Romerike, 1922-1923. Min mor jobbet hos Ole Folberg, Årnes st. på denne tiden. Jeg er født på Korslund pensjonat, Morskogen st. som det het dengang. Kan noen hjelpe ville jeg bli svært glad. Håper på kontakt. Brev slutt.Mvh Bjørn Grønvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nå er vel kirkebøkene for Nes og flere andre steder frigitt for den tiden, så da er det jo mulig å se der om det står mere opplysninger om faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det hadde vært langt lettere å lete i kirkebøkene eller fødselsregistrene om din fars kusines dåpsnavn og fødselsdato hadde vært oppgitt. Uten dette, vet man ikke engang med full sikkerhet om man finner rett fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

HeiTenkte jeg ikke skulle nevne navn på nålevende personer men gjør det likevel da hun er takknemlig om saken løser seg. Damen som søker sin far heter Hjørdis, hun er enten døpt i Nes eller i Brandval, Hedmark da hennes mor er fra Brandval. Hun er født 20-okt-1923, hennes mor var Helma Jakobsen Aamodt.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Brandval krk.bok: f.20/10 1923- dpt. 27/1 1924 Hjørdis, uekte. Foreldre: Halvor Thorvaldsen Tveter, ugift, innerst?, bosted Aavold i Nes, f. 1885 og Helma Jacobsen Aamodt, ugift, budeie?, Aamodt i Brandval, f.1906?. Faddere: Jens Aamodt g. hulder/hustru? Alma, Harald Olsen? Aamodt, Olga Martinsen Gudlhaugen. Merknad: Fødested Eidsvold - Tveter (eller evt. fødested Eidsvold og fødested Tveter, dette forsto jeg ikke helt). Navnene på fadderne kan kanskje være litt anderledes da skriften var så liten og jeg hadde litt problemer med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

HeiKunne ikke finne noen steder med navn Tveter i Eidsvold eller Nes, men i Fet finnes det noen steder. På en av Tveter gardene i 1875 for Fet finnes det en Thorvald også f. 1869, kanskje i yngste laget, men verdt å nevnes for det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Her er det en stor sjanse for at Thorvaldsen kan ha blitt et slektsnavn. Dvs. faren kan også hete Thorvaldsen, og sannsynligheten for at Halvor heter noe annet til etternavn i FT 1900 kan være stor. Spesielt siden vi ikke kan finne ham da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !Ser at Hjørdis er født i Brandval, det finnes en gård Tveter i Brandval, kanskje verdt å sjekke kirkeboken for Brandval også, da den kan tenkes at Halvor Thorvaldsen også er født der?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Grønvold

Hei Joda navnene på fadderne er riktige dem, det er navn på 3 slektningen og en nabo. Det er ikke født noen Halvor Thorvaldsen i Brandval på denne tiden så det kan utelukkes, dette ser da ut til å bli en liten nøtt. Håper fortsatt på inspill som muligens kan løse denne saken. Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Bjørn Grønvold

Hei Blir ikke helt ferdig med denne saken. Jeg tror nå at presten i Brandval kirke har byttet årstall på foreldrene ved dåpen, Helma er med sikkerhet født 1885, så da er det muligens Halvor som er født 1906 (årstallet her var noe utydlig så 1906 er ikke 100%). Da begynner denne Thorvald Tveter i innlegg nr. 6 og bli intresant, Ft 1900 er han på plassen Dovre i Aker (hvor nå det er?)er gift og har barn. Er det noen i aktuelt område som har kirkeboka for hånden som kan sjekke om denne Thorvald fikk en sønn Halvor etter 1900 Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.