Gå til innhold
Arkivverket

[#21333] Paul Paulsen Solum f.1784 Overhalla,Nord Trøndelag


Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Paul Paulsen Solum f.1784 Overhalla døde 20.juli 1839 Kalvik,Foldereid,Nærøy,Nord Trøndelag.Han ble gift med Hendrikka Larsdtr.Rokken f.1782 Øystergarden d 5.feb 1879 Hildringen.Bindal,Nordland.Har fått opplyst at grunnet kirkebrann finnes det ingen opplysninger om Paul.Er det noen som eventuelt har opplysninger eller kan være behjelpelig med opplysninger.Hvem var hans foreldre ?Hadde han søsken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei! Paul Paulsen Solum må være den Paul som er nevnt i Ft 1801 under Fosnes prestegjeld, og ikke Overhalla. Senere het prestegjeldet Vemundvik og Sævig, dvs. østre del av senere Namsos prgj. eller Klinga. Paul er i 1801 nevnt å være 15 år, så han skulle da være født ett eller to år senere enn 1784.Dette er min slekt også, og jeg har noen opplysninger om hans forfedre. Hans foreldre er Paul Andersen Solum og h. Karen Baardsdatter. Og han har 8 søsken. Jeg vet ikke noe om ham ellers, men hans farfar var Anders Thorbergsen Lend f. 1715, d. 1772, husmann på Gaasnæsset under Lend i Vemundvik. Anders var gift med Marithe Olsdatter.Jeg har også mere om denne slekta, men ettersom det er litt sent på kvelden, vil jeg sende deg mere i morgen. - Hvis du mener at dette er den rette Paul Paulsen Solum.Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Aslaug.Tusen takk. Dette må være riktig mann. Min e-post er kopsjoen@online.no.Jeg er interessert i å utveksle opplysninger. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hvor sikker er du på at farfaren heter Anders Thorbergsen? Jeg har farfaren som Anders Paulsen(Povelsen)f 09-02-1725 i Stod. gift med Marit Olsdtr f 30-12-1774 i Stod. og foreldrene som Paul Andersen f 13-11-1749 og Karen Baardsdtr f 17-10-1753, begge i Stod. Disse utflyttet til Solem i Bangdalen. Jeg har dessuten 10 søsken til Paul.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne! Med de nye opplysningene du kommer med, så er jeg ikke sikker lenger! Opplysningene jeg har om Anders Thorbergsen Lend i Vemundvik som far til Paul Andersen, har jeg fra 'gamle' slektspapirer skrevet ned i 1920-åra, av en dame i Vemundvik/Namsos, som hadde forsket på slekta fra gården Lend.Der står det at Anders var gift med Marithe Olsdtr., og at de hadde tre barn: Ole, Paul og Judith. Det er interessant at foreldrene heter Anders og Marit Olsdtr. i dine opplysninger også. Så jeg kan ikke si meg helt sikker på at Anders og Marit på Lend er foreldrene til Paul Andersen som flytter til Solem i Bangdalen, fra Stod.I de opplysningene jeg har står det videre: 'Jeg har ikke forfulgt denne slekt videre. Den kommer vekk fra Gaasnæsset i 1790-årene, men etterkommere finnes antagelig i Vemundvik.'Anders Thorbergsen Lend var sønn av Thorberg Pedersen Berre, f. på Berre i Bangdalen, men i motsetning til de øvrige av Thorbergs fire barn, er Anders født som slegfredssønn, og blir i 1751 'lyst i kuld og kjøn' av sin far.Men hvis du vet at Paul Andersen og Karen Baardsdatter f. i Stod er de riktige foreldrene til Paul Paulsen Solum, så gir jeg meg! Jeg mangler opplysninger for slutten av 1700-tallet og de første 25 åra inn på 1800, men så denne Paul Andersen f. 1756 i FT 1801 Fosnes, for Solum, og mente det måtte være sønn av Anders fra Lend.Beklager, Kirsten, at jeg kom med feil besteforeldre, men det var mange som fikk like navn i de dager også!Hilsen Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Anne. Hvilken dokumentasjon har du på at det er riktig Paul Paulsen vi snakker om? Har du opplysninger om når Paul giftet seg i Foldereid med Hendrikka?Paul står omtalt i Nærøy Bygdebok 1 side 77.Paul er min tipptippoldefar.Hvilke opplysninger har du om Paul og eventuelt hans etterkommere?Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Anne. Jeg har alle etterkommerne til Paul frem til dags dato.Har ikke dato når Paul og Hendrikka giftet seg.For å komme vidre må jeg vel til Statsarkivet for å finne ut hvem som er riktig far.I og med at du har foreldre og besteforeldre har du gjerne etterkommere etter Paul? Du nevnte at du hadde 10 søsken til Paul? Ønsker opplysninger om denne familien. Hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Med så mange like navn kan det nok sikkert vært lurt å sjekke både en og to ganger. I gårdshistorien for Kvam-Stod og Egge herreder, står nevnt Paul Andersen Aasved gift med Karen Baardsdtr Stødstad som hadde Knedal frem til 1799, hvorved han flyttet til Solum i Bangdalen. Under folktetellingen i 1801 står han oppført under Solum i Bangdalen med 9 av barna. Barna's fødsel finner man i kirkebøkene for Stod enten på LDS eller Digitalpensjonatet. Deres yngste datter er min ane. Jeg husker ikke akkurat for øyeblikket hvor, men i sammenheng med henne har jeg tidligere funnet nevnt at hennes foreldre var Paul Aasved og Karen Stødstad. Det var navnene på hennes foreldre som gjorde at jeg sjekket mot Stod og fant akkurat de samme barna nevnt under Solum i Bangdalen som ble født i Stod, samt at de flyttet til Solum i Bangdalen. Det som kan tyde mot at det er samme Paul Paulsen Solum er at han i Nærøy bygdebok står oppført som født i Overhalla, men noen Paul Paulsen født på den tiden i Overhalla finner jeg ikke. For å være helt sikker bør man kanskje sjekke kirkebøkene for Fosnes(Sævik/Klinga) for å se om det ble født en Paul Paulsen i det tidsrommet det her dreier seg om, hvis ikke er det liten tvil om at det er samme Paul Paulsen. Desverre har jeg ikke noe på ekteskap i Foldereid, så når Paul og Hendrikka giftet seg vet jeg ikke. Jeg har Cd-en fra LDS, men den har ikke med Foldereid desverre Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Anne. Tusen takk for opplysningene.I folketellingen 1801 står Paull Anderssen oppført under Solum med 9 barn.Han har jo en sønn som heter Paull Paullsen 15 år som da må være bror til din ane Martha Paulsdtr som er 4 år.I 1801 tellingen er Paull Anderssen 45 år,i kirkeboka er han født 1756. Ser at du har fødselsår 1749? Karen Baarsdtr er 48 år i 1801 telling,i kirkeboka er hun født 1753 og samme fødselsår har du.Dersom Paull Anderssen er født i 1756 var han kun 15 år når deres sønn Anders Paullsen ble født.Her er det noe som ikke stemmer?Eller hva.Jeg har rett avskrift fra kirkeboka. Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Jeg så også at det sto 45 år i folketetellingen, men Paul Andersen Aasved som ble gift 04-08-1772 med Karen Baardsdtr Stødstad var født 13-11-1748, døpt 24-11-1748 iflg kirkebøkene i Stod. Karen ble født 17-10-1753 og døpt 25-10-1753 iflg kirkebøkene i Stod. Jeg er helt enig i at født 1756 neppe stemmer med å ha fått et barn i 1772. Det står dessuten at det er første gifte på begge to, så det kan ikke være snakk om to Paul Andersen heller. Spørs vel om det er feil i folketellingen. Jeg vet ikke om det står noe om innflyttet i kirkebøkene der, men det bør kanskje sjekkes for å være helt sikker på at det er rett Paul Andersen og Karen Baardsdotter. Men det ville vel være litt merkelig at det skulle være to med samme navn, samme navn på kona, og med nesten samme antall barn med samme navn og født samtidig, og attpåtil er det oppgitt fra Stod at Paul Andersen og Karen Baardsdtr flyttte til Solum i Bangdalen. Virker ihvertfall på med som om din Paul og min Martha er søsken. Anne Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei Anne Jeg har idag sendt mail til Stod slektforskning og fått bekreftet slektskapet.Paul og Martha er søsken.Ved å gå inn på Deres slektdatabase finner jeg resten av slekta frem til 1631.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Grete Jøraas

Hører navnet Kristoffer Solum f ca 1885 (+/-) til i denne slekten? Hvis ja, er jeg interessert i å vite navn på kone, foreldre osv. (han fikk en datter i 1911) Takk for hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei. Jeg har sjekket alle navn jeg har i min database 17.500 men fant ikke Kristoffer Solum.Vet du hvor han er født? Det er Solum flere plasser i Nord-Trøndelag.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten Tyssøy Opsjøn

Hei.Min tipp tipp oldefar hadde 10 søsken,jeg har etterkommere av 6 men mangler informasjon om 5.En skal jo ikke se bort ifra at Kristoffer Solum kan være etterkommer av noen som jeg ikke har opplysninger om.Mvh Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.