Gå til innhold
Arkivverket

[#21336] Korrektur av Digitalarkivet?


Gjest Kjell Gjære
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Gjære

Eksempel: Finn Guri Gjere, f. 1879 i Aalen, men på Ørland i 1900.Jeg har foreslått en mulig korreksjon. Det som forundrer meg er at dette faktisk nå synes i Digitalarkivet, men at en må velge 'korrektur' for å få se det. Det var overraskende at det dels ble synlig, men fortsatt gjemt. Korrekturen er heller ikke søkbar.Hva er begrunnelsen for denne måten å håndtere slike forslag til korreksjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg synes det er positivt at forslag til korrektur nå er blitt påført (jeg visste det ikke før du nå gjorde meg oppmerksom på det), men alt skal vel sjekkes mot origininalen. Hvis originalen inneholder feil, blir jo disse feil stående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Grunnen til at det er slik er at korrekturen ligg i ein fil for seg sjølv og er i realiteten ikkje integrert i databasen. Om ein skulle visa om det fanst korrektur kvar gong nokon søkte i DA ville det faktisk kosta ressursar sjølv om svaret nesten alltid ville koma til nei.Me har tenkt på å finna ein smartare måte å gjera det på, men det har ikkje nådd om på prioritetslista. Kanskje eg må minna folk på det igjen; me har berre eit månadsverk utviklingskapasitetet pr. år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Gjære

Takk for alle svar. Pekeren til sak 16321 var særlig nyttig. Dermed ser jeg at temaet er grundig belyst.Når jeg nå kjenner systemet så fungerer det jo, men jeg håper DA engang finner ressurser til å forbedre dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.