Gå til innhold
Arkivverket

[#21349] Stinche Dreyer født ca.1700


Gjest Wenche Østen
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Østen

Er det noen som vet om Stinche Dreyer født. ca 1700 som var gift med Paul Meyer står også oppført som Povel. Var hennes foreldre Hans Dreyer og Stinche Bringmand.mvh Wenche Østen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Du har så rett.Datter av Hans Hansen Dreyer f 1676 død 1746, og Stinche Bringmand f.1675 død 1746.Hans er sønn av Hans Christianssøn Dreyer død 1676 og Gjertrud Henrichsdatter Wessel død 19/11-1726.Hans er igjen sønn av Christian Dreyer d.14/9-1681 og Tryche Dinesdatter f.9/3-1623 død 24/11-1695.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Det kan jo nevnes at eftersom Hans Dreyer og Stinche Bringmand døper barn i Bergen 1700-1715 (men ingen Stinche), bør Stinches fødselsår heller settes til ca. 1698.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Hun er begravet NK 2/1-1776 76 år.Jeg har registrert døpte i NK 1700 t o m 1770. Hun er ikke notert der.Da regner jeg med født 1699. Begravet fra Cort Pils smug.Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

TakkDere er noen engler alle sammen. Takk for hjelpen. En ting til, navnet Bringmand og navnet Brinckmann som kommer fra Nord-Tyskland (Flensburg) kan det opprinnelig være fra den samme slekt, eller er det to separate familier.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Om det er samme navn vet jeg ikke, men det er skrivet Bringmand/Bringmann/Brinchman i Bergen.Men Stincken Bringman er født sept. 1675, døpt 24/9-1675 NK. Faderen er da Alberdt/Albrecht Bringman og moren ? Stincke Jacobsdatter Sem (viet 29/10-1671 DK). Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk for hjelpen, jeg lurer også litt på mannen til Stinche Dreyer - Paul Meyer jeg er helt blank på hvem som er hans foreldre. Da deres sønn Albert Henrich blir døpt 20 juli 1732 i NK står farsnavn Paul Meyer Capstad oppført.Navnet Capstad finner jeg ingen steder, er det helt feil. Er det noen som vet hvem hans foreldre er.Takknemlig for hjelp.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Jeg har vært inne på tanken selv, at han kanskje var opprinnelig tysker som hadde bosatt seg i Sør-Afrika, og at han var Skipper og forvillet seg opp til Bergen. Men om det er reellt vet jeg ikke.Kanskje noen andre vet??mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Mulig Sollie har noen opplysninger. Prøv en tlf/henvendelse til Statsarkivet i Bergen om de kan slå opp i fam. Sollies samlinger om det der er notert noe på Paul Meyer.M v h Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Østen

Takk skal du ha, det var en nyttig informasjon. Kan hende han er født på denne gården.Det er vel dårlig med bygdebøker over Bergen, jeg for sjekke med biblioteket.mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnfinn Neset

I borgerbrevet står det at Povel Meier er født i Bergen, men hans far kan være fra Kapstad. Jeg jakter også på opphavet til Povel Meier og har funnet følgende.I 'Ringinger for døde i Mariakirken' står det i 1722972 972 1722 8/12 Paul Meyer Paul Meyers bestemor KDen eneste døde jeg har funnet som kan stemme er20079 Emmeke Fredrichsdatter k p. k.g. Des 12 1722 DKHun er i koppskatten for 1689 gift med schindkremmer Olle Jensen, men har to barn 'Lars Paulsen' og 'Kisten Paulsd.'. Det kan være at dette er barn fra et tidligerer ekteskap med en ukjent 'Paul' som Povel da kan være oppkallt etter. I 1738 døper Povel sin datter 'Emmike'.En vurdering av navnene til Povels barn gir 'Søren' og 'Giertrud Kiestine' som det mest sannsynlige navnene på hans foreldre. I 1695 tar Søvren Mortensen Meier, skipper fra Søndfjord, ut borgerbrev i Bergen. I 1702 har vi en skipper Søren Kabestad i Bergen. Dette kan kan være faren, men jeg har så langt ikke funnet noe spor av ekteskap mellom Søren og Kirsten. Kanskje kan noen andre kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.