Gå til innhold
Arkivverket

[#21360] Lett spørsmål: Hva farget en Farver?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore H Vigerust

Se f eks Ola Holst: Norske farvere. Ora et labora (eget forlag, Asker 1994).Heftet 'Garnfarging med sopp', OTTAR nr. 1/85, er også et bra bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

De farget garn og tøy,blant annet så trykte de også mønster på tøyet.Tror der er bevart noen slike trykkplater i Støren,der bodde en farger på NerSpjeldet under prestegården. Jentene var nok litt 'pyntesyke' før også-alt var ikke bare svart og hvitt eller grått i tidligere tider. Trematrialet som ble brukt til å fremstille diverse farger ble bearbeidet til fargestoff blant andre av fangene på Kalvskinnet i Trondheim. En skute med slik last sank utenfor Berrefjord ikke langt fra Åna Sira.Hilsen fra 'Dalstrøka innafor' Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk, begge to! Jeg tenkte det var noe sånt, men så trodde jeg kanskje at kvinnene selv stod for både fargelaging og fargingen av garn. Men det er klart at det fantes vel større 'bedrifter' også. De farverne jeg er interessert i bodde på gården Myren på Håkonshellen i 1865. Lenke Nå kom bare farvedrengene med, men der var en farver også... Og en garver. Myren ligger ikke langt fra Alvøen, som jo var kjent for sin papirfabrikk, så jeg tenkte kanskje at de kunne være tilknyttet den? Jeg skal få fatt i den boken ved neste bibliotekbesøk. Mvh Signe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det er rett som Vigerust skriver. Men sånn hjemmefarging i mindre målestokk ble også utført av kvinner. Om det bare var kvinneurin som måtte brukes for å farge potteblått vet jeg mindre om ;-)Sig---

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Uten å være særlig ekspert på emnet potteblått, så er det vel kunsteren Hanna Ryggen (1894-1970) som brukte mannsurin til farging av garn i sine kunstverk.Leste en gang at det skulle være urin fra menn som drakk mye alkohol, fant i farten bare et sitat på dette, dessverre på svensk: 'Till växtfärgning med vejde (potteblått) ska man ha pisset från en karl som druckit en myckenhet av öl eller mjöd' - fra Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

I denne sammenhengen farget nok fargeren Skinn, dersom det det stemmer at det var en garver tilsteder, for det er vel en skinnarbeiderSigbjørn kjenner vel til det nede fra Flekkefjordkanten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.