Gå til innhold
Arkivverket

[#21361] Hjelp i Hole,Buskerud 1716-ca 1850?


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har nå mulighet for å slå opp i kirkebok for Hole i perioden 1716-ca 1850, og har mikrofilm HF-405 og 406 på fjernlån. Jeg kan vel ha disse mikrofilmene et par uker til, og har ikke mye igjen å sjekke angående mitt eget der. Iallefall deler av disse kirkebøkene er greie å lese, og derfor kunne jeg tenke meg å vært til litt hjelp for andre. Siden jeg er avhengig av bibliotekets åpningstider og har mikrofilmene på fjernlån , er det litt begrenset hva jeg kan ta på meg. Derfor sier jeg: De to første som melder seg her skal jeg prøve å hjelpe. Er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Anne Lise,Jeg kommer tilbake til ditt tilbud om hjelp i forbindelse med Ole Christiansen Ullern-eie.Jeg har nå funnet de fleste av hans aner, men savner noe om følgende: Mikkel Gulbrandsen døpes, ifl.IGI, i Hole i 1727.(ingen dato oppført). Som far er oppgitt Gudbrand/Gulbrand Svarstad. Kan du se om det er et farsnavn på Gudbrand og om det evnt. er oppgitt mor til Mikkel. Jeg tror kirkebkene var sparsomme med slike opplysninger på den tiden, men det hadde vært fint å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mitt forrige innlegg virker antageligvis helt absurd, men da jeg la inn dette, var det to svar til innlegg nr. 3 som ikke hadde noe i denne debatten å gjøre.Omtrent samtidig som innlegg nr. 3 ble lagt inn, la jeg selv inn et innlegg, men som av en eller annen grunn ikke kom med.Men i dette innlegget skrev jeg at det ble innført en lov en gang på 1920-tallet (1923?) som 'frøs' alle etternavn, hvis jeg ikke husker alt for galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har visst skjedd en del merkelig her. Men mitt innlegg nr. 2 tok utgangspunkt i selve *overskriften* (Når begynte man med faste etternavn?), som jeg mente jeg besvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg håper det ikke skjer noe merkelig når jeg skal sende svar nå. Jeg fikk sett på Egils spørsmål likevel i dag, og fant:Mickel Gulbrandsen Svarstad ble ikke døpt i 1727, men 26.01.1729. Hans far Gulbrand kalles også i originalen på mikrorilm Gulbrand Svarstad. Han ble konfirmert Dom Quasimodogemit 1745. I jakten på sen-navn til Mickels far prøvde jeg blant annet å finne han som gift, men det fant jeg ikke noe sikkert svar på. Det eneste jeg fant var en Gulbrand Olsen og Anne Andersdatter, som ble trolovet 11.10.1719 og gift 10.11.1719. Forlovere var Henrik Weholt(??), og Mickel Breuen eller Breen. Med tanke på Mickel døpt 1729, så kan jo disse være de riktige.Jeg fant også en Gulbrand Olsen Svarstad som forlover 11.04.1721 for Abraham Pedersen og noe jeg tolket som Klara Gulbrandsdatter. Det kan jo være denne Gulbrand som var Mickels far, og kanskje var Klara(hvis jeg har lest riktig) en datter i et tidligere ektesskap.I jakten på farens etternavn måtte jeg likevel se etter Mickels søsken, selv om det ikke ble bedt om det. Jeg fant:-Gulbrand Svarstads barn Marithe døpt 12.02.1722.-Gulbrand Svarstads barn Gulbrand døpt 6.post. trinit. 1724-Gulbrand Svarstads barn Mickel døpt 26.01.1729-Gulbrand Svarstads barn Sven døpt Dommen expandi 1732. Han ble konfirmert i 1747. Dessverre var ingen faddere oppgitt på disse barna.Mens jeg så etter mine egne dukket det opp en Gulbrand Jensen Svarstad som konfirmant i 1756, og far var kun oppgitt til å være Jens Svarstad. Det er sjelden far er oppgitt i forbindelse med konfirmasjon, men for Hole står far fra og med 1752 angående konfirmantene.Så til neste spørsmål. Ole Pedersen og Kari Eriksdatter ble trolovet 1. søndag i faste 1731, og fit 4.p. paascat(påske) 1731. Det står ikke noe om hvilke gårder de kom fra, hverken i forbindelse med trolovelse eller giftermål. Det var det jeg fant i denne omgang. Jeg har ikke levert mikrofilmene for tilbakesendelse enda, så det er bare å komme med flere spørsmål. Må også se litt til i forbindelse med egen slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Takk for hjelpen Anne Lise! Det har fremkommet noen mulige farsnavn jeg kan lete videre på.Jeg skal forsøke å få lånt gårdshistorien for Hole, og se på gården Svarstad. Hvis noen har den tilgjengelig, er jeg interessert i opplysninger om Gulbrand Svarstad f.ca. 1690-1700.Mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Egil: Ville bare si at hvis teorien min om at Gulbrand Olsen Svarstad var far til hun som giftet seg i 1721 med Abraham Pedersen, så må Gulbrand være født senest 1680. Den eventuelle datteren som giftet seg i 1721, kan vel senest være født 1701-1702, men helst før. Den datteren må jo i såfall ha en annen mor enn Mickel født 1729. Menn kan jo bli fedre nesten uansett hvor gamle de er. Du har kanskje andre kilder som forteller at han skal være født ca 1690-1700? I såfall stemmer ikke teorien min her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Anne Lise. Jeg fulgte opp tråden med Gulbrand Olsen Svarstad på ICI, og fant følgende: (Når det gjelder ICI er jeg altid litt skeptisk, men det kan gi ledetråder)Gudbrand Olsen og Anne Andersdatter døper Inger i Hole 02.02.1723 og Gudbjør i Norderhov 21.07.1726. Disse passer inn mellom de dåpsdatoene du hadde funnet.ICI oppgir videre Gudbrand som født ca. 1691 og Anne født ca. 1695. Anne kan da godt være mor til Mikkel.Det var uvanlig at fedre stilte som forlovere, men hvis det var tilfelle med Klara Gulbrandsdatter, så kan Gudbrand ha vært gift tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tilbudet om hjelp i Hole gjelder fremdeles, men hvis ingen trenger hjelp i Hole for perioden 1716-1850 får jeg biblioteket til å sende filmene tilbake i morgen formiddag(tirsdag 27.04.2004). Så nå er det absolutt siste sjanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Anne Lise, jeg har gjort videre studier av opplysningene om Mikkel Gulbrandsen Ullern og familien hans, og jeg har følgende spørsmål som jeg håper at DU kan finne svar på, før du returnerer filmene fra Hole. Dette er opplysninger som jeg regner med også Egil er interessert i:* Kirsti Mikkelsdatter Ullern døpt i Hole 14.2.1768 eller 27.3.1768 - hva sier kirkeboka?* Marthe Engebretsdatter Ullern var i 1801 kårenke hos datteren Ingeborg og mannen hennes på Averøya i Hole. Hun var da 70 år gammel - er det mulig å finne dødsdatoen (eventuelt begravelsesdatoen) hennes etter 1801?* Ole Christiansen Ullerneie, født 1763, og kona Kirsti Mikkelsdatter, født 1768, levde i 1801 - er det mulig å finne dødsdatoene deres?På forhånd hjertelig takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirsti Mikkelsdatter(kalt Kirstine Mikkelsdatter i kirkeboka) ble døpt fastelavenssøndag 1768. Dette svarer kanskje til 14.02.1768?Faddere: Sven Svarstad, Kirsti som mangler etternavn, Ragnhild Christiansdatter Ullern, Nils og nders fra noe som muligens skulle være Søhoel og Daqniel Jenson Nøstet.Marthe Engelbretsdatter Afvorøen(Averøen)finner jeg som gravlagt 15.06.1809. Det er den eneste datoen som er oppgitt, og jeg regner med at dette er begravelsesdatoen. Hun er oppgitt å være 76 år.Jeg så døde perioden 1801-1865, og kirkebøkene var oversiktlig ført og gode å lese. I den perioden fant jeg kun en Ole Christiansen som kunne passe i alder: Ole Christiansen som døde 28.03.1839 i en alder av 79 år, og ble gravlagt 07.04.1839. Han var da legdslem i 'Fjeldplads'. Den eneste Kirsti (Kirstine)Mikkelsdatter som passet i alder døde 27.06.1839 i en alder av 71 år, og ble gravlagt 05.07.1839. Hun er oppgitt å være ???-enke, og kalles Kirstine Mickelsdatter Haug.Under letingen etter de overstående personene dukket det opp en Ragnhild Chistiansdatter Ullern, som var 66 år da hun ble gravlagt 28.08.1811. Det var kanskje henne som var fadder på Kirsi(Kirstine) i 1768?Det dukket også opp en Christian Olsen Ullern som døde 12.06.1859, og ble gravlagt 19.06.1859.Han var 71 år, og kan kanskje være sønn av Ole og Kirsti(Kirstine).Jeg vil virkelig anbefale kirkebøkene for Hole på mikrofilm, og de er av de bedre i forhold til en del kirkebøker jeg har lest tidligere. Det går både på god oversikt og godt forståelig skrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjertelig takk, Anne Lise; såvidt jeg kan se, har du funnet svar på alle spørsmålene mine, og for ordens skyld: fastelavenssøndag 1768 var 14.2.! Og den ukjente fadderen Kirsti var trolig Kirsti Engebretsdatter, en yngre søster av Marthe Engebretsdatter!Nok en gang; tusen takk for hjelpen!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Hei Anne Lise,hvis du fortsatt har en mulighet til og hjelpe,spør jeg om du kan hjelpe meg med denne nøtten.Personen jeg søker etter er foreldrene Hans Grenader Hansen født enten i 1751 eller 1754.Hans er personen fra i Brønden og Tjærnet med Jørgen Moe.Han giftet seg første gang i Hole kirke med Marthe Jackobsdatter Bjerke i 1795,og andre gang i 1815 med Mari Borgersdatter Moe.Jeg vet at han døde i 1834.Kunne du hjelpe meg og finne ut noe om Mari Borgersdatter. Mvh. Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Anne Lise, det er rosverdig når noen som har kirkebøker på lån melder på brukerforumet at de er villige til å hjelpe andre. Og i ditt tilfelle, finner eldre ubesvarte temaer som husmann Ole Christiansen Ullern-eie fra Hole.Tusen takk for hjelpen og lykke til videre med din slektsforskning.Vennlig hilsen, Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Kjære Anne Lise! Har du mer kapasitet, og tilgang til kirkeboken fortsatt, så er jeg interessert i fødsels- og dåpsdato til følgende familie (først og fremst foreldrene og Christen Nielsen Hafnor):Pedersen, Niels. Født 1794 (Folketelling 1865 - ref 2618 29). Levde 1865 (Folketelling 1865 - ref 2618 29). Død 18.05.1882Gift med Nilsdtr, Martha. Hun ble 89,5 år. Født 1801 (Folketelling 1865 - ref 2619 30). Levde 1865 (Folketelling 1865 - ref 2619 30). Død ??.02.1891. Begravet 27.02.1891.Barn Nielsen, Peder. Født 1830 (Folketelling 1865 - ref 2617 28). Levde 36 år gammel 1865 (Folketelling 1865 - ref 2617 28).Nielsen, Jørgen. Født 1832 (Folketelling 1865 - ref 2620 31). Hjulmaker i 1865. Levde 33 år gammel 1865 (Folketelling 1865 - ref 2620 31).Nielsen Hafnor, Christen. Skrives Kristen i 1865. Hjulmaker 1865, siden vognmaker. Født 1838. Død 1918. Gift i Hole kirke av pastor Lund 29.12.1863 med Jensdtr, Anna Dorthea. Født 1842 (Folketelling 1865 - 5410 2). Levde som Anne Jensdtr 24 år gammel i Engen 1865 (Folketelling 1865 - 5410 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bjørn Pettersen: Det ser ut til å bli litt av en nøtt å komme sikkert videre på Mari Borgersdatter, men her er det jeg har funnet:Pige Mari Borgersdatter Moe og enkemann Hans Hansen Moe ble gift 25.11.1815. Forlovere var Amund Krafset og en Christian. Barn:-Mads født i Desember 1816, og døpt 26.12.1816. Faddere: Ragnhild, Kari Jonsdatter og Kirsti Jonsdatter i Bjørnstad og en Erik.Hvis Mari var i Hole i 1801 så er det få å velge mellom: Det er en Mari Borgersdatter på 8 år i 1801, og hun bor i Hole i Sørum i 1801. Hennes mor var Berthe Olsdatter som da var 33 år og enke. Berits barn:-Ragnhild 9 år(merk fadderen Ragnhild i 1816). -Mari 8 år. Døpt 28.04.1792 i Nordrehov, og funnet på Family Search. -Ole 6 år. Døpt 17.p.trinit. 1794. Far: Borger Lagesen Sørum -Christian 4 år. Døpt: Remiade 1797. Far: Borger Lagesen Sørum. -Borger 2 år. Døpt: Invocavent 1799. Far Borger Lagsen Sørum.Borger Lagesen døde tydeligvis mens yngste sønnen lå i morens mage, for han ble gravlagt 04.09.1798 i en alder av 36 år. Han kalles da Borger lagesen Wechorn.På Family Search finner jeg Borger Lagesen og Berthe Olsdatter som gift i Norderhov 11.11.1790.Jeg prøvde å finne eventuelt dødsfall på Mari Borgersdatter. Det fant jeg ikke, men på 1829 fant jeg iallefall en dame som kan være en slektning:Mari Madsdatter Moe døde 10.06.1829, og ble gravlagt 19.06.1829. Hun var 83 år, og kan være bestor til Mari?? Det er ingen Mari Madsdatter ved Ft-1801 i Hole som passer, og heller ikke i Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Egil: Takk for rosen. Det gikk raskt å finne ut av mine i Hole, og finner ikke noe sikkert videre på mine der. Det er Goro Torsdatter evt. Pedersdatter som ble gift i 1791 med Gunvald Bendiksen som er problemet. Siden forloverne var fra Hole ville jeg iallefall sjekke der om det var mulig å finne henne som døpt. Det dukket opp en Guri Pedersdatter til, men ingen Guru Torsdatter. Siden jeg så at kirkebøkene var veldig greie å lese, så fant jeg ut at jeg kunne se litt for andre også. Jeg er enslig og uføretrygdet, og syns derfor det er fint å være til hjelp for andre. Jeg går ofte på biblioteket og leser mikrofilmer med kirkebøker for har slektsintereresser på Helgeland hvor jeg bor.Til Kari: Jeg skal se etter det du spør om, men det kan ta litt tid siden jeg må gjøre meg ferdig med det jeg har begynt på.Til Bjørn Pettersen: Jeg skal prøve å se litt mer på denne Ragnhild i Bjørnstad som var fadder i 1816, og hvis jeg finner en Ragnhild Borgersdatter som gift til Bjørnstad så kan vi vel regne med at jeg har funnet riktig familie i 1801. Det får jeg iallefall ikke gjort før i morgen. Jeg må tenke litt hva jeg skal gjøre videre her. Finner Borger Lagesen og Berthe Olsdatters datter Ragnhild som døpt i Norderhov 07.08.1791 på Family Search.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Pettersen

Anne Lise, først takk for hjelpen.Den Mari som er 8 år i 1801 er den riktige.Den Mari Madsdatter Moe du har funnet vet jeg ikke om er den riktige, men de kan jo være i slekt.Kan du finne Hans Hansen første datter Mari født i 1797,der er moren Marthe Jacobsdatter Bjercke, hun dør 25/9-1808 av blodgang.Takker nok en gang for hjelpen Anne Lise. Hilsen Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bjørn: En av årsakene til at jeg merket meg den Mari Madsdatter Moe som døde i 1829 var både at hun het Mari og etternavnet Madsdatter. Mari Borgersdaters sønn som ble født i 1816 fikk jo nettopp navnet Mads, og jeg tenkte at han kanskje var oppkalt etter en eller annen av sine forfedre. Ellers regner jeg med å komme meg på biblioteket igjen litt utpå dagen i morgen, og skal se etter det du spør etter.Har sett litt etter Berthe Olsdatter født ca 1768 og Borger Lagesen født ca 1762(36 år ved dødsfallet i 1798) på Familiy Search. Berthe Olsdatter er det flere av født blant annet både i Nordrehov og Hole 1766-1770, mens det ikke er noen Borger Lagesen. Har en mistanke om at ikke alt for Hole er utlagt på nett, så jeg tar en 'gløtt' på årene rundt 1762 for å se om han dukker opp som døpt i Hole. Jeg tviler på at det er særlig mange med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Bjørn Pettersen: Mari som var datter av Hans Hansen fant jeg som døpt 2.søndag i advent 1797. faren kalles da Hans Hansen Bjørnstad. Faddere: Mari Madsdatter Sørum, Anne Bjørnstad, Hans Jacobsen Bjerche,Anders Alvsen Bjørnstad og Per Andersen Bjørnstad.Prøvde å se etter Borge Lagsen som døpt i Hole 1759-1765, men fant ingen med det navnet døpt i den perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kari:Nils Pedersen Haugnord ble døpt Dom Quli 1794, og far var Peder Nilsen Haugnord. Dette er sikkert den riktige, fordi han bor i Haugnord senere som gift. Jeg så perioden 1791-96, og fant ogaå en Nils Pedersen som døpt 04.02.1792 med far Peder Gimnæs.Når det gjelder Martha Nilsdatter så jeg perioden 1798-1804, fordi at oppgitt alder ved folketellinger ikke alltid stemmer. Jeg fant følgende aktuelle kandidater:-Nils Olsen Støvøens barn Marte døp t 19.p.trinit. 1799.-Nils Jacobsen Harnas(??)barn Marte døpt 13.p.trinit. 1801.-Nils Pedersen Røstegards barn Maria døpt Septuagesima 1803.-Nils Pedersen Røstegardens barn Marthe døpt Reminsiere 1803.Som du ser så sto det ikke Martha på noen av dem, men skrivemåten var forskjellig. Så over til noe mer sikkert, som er barna til Martha og Nils:-Peder Nilsen Født: 13.09.1830, og døpt 26.12.1830. Det kan se ut som om han ble døpt i Eiker. Jeg har sett på andre steder at barn som ble døpt i et annet prestegjeld også ble ført i kirkeboka der familien bodde.Konfirmert: 05.10.1845. Han fikk meget godt i kristendomskunnskap og oppførsel. Dato for koppevaksine oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen: 27.08.1831.Jørgen NilsenFødt26.06.1833, og døpt: 18.08.1833Konfirmert: 03.10.1847. Han fikk god i kristendomskunnskap og oppførsel. Dato for koppevaksine oppgitt i forbindelse med konfirmasjonen: 27.09.1834Christian NilsenFødt: 28.07.1838, og døpt 30.09.1838Konfirmert: 02.10.1853. Han fikk meget god i kristendomskunnskp og oppførselVed alle 3 barnas dåp og konfirmasjon bodde familien i Haugnord.Så skulle jeg prøve å finne Anne Dorthea Jensdatter døpt ca 1842, og jeg så perioden 1841- 1844. Jeg finner ingen Anne Dorthea Jensdatter som kan passe, men derimot finner jeg en Anne Dorthea Jahnsdatter født 23.01.1842 og døpt 06.03.1842. Foreldre var Jahn Hansen og Maren Andersdatter. Gårdsnavnet var dessverre uleselig. Giftermålet i 1863 var å finne på mikrofilmen, og der står det som du skriver: Anne Dorthea Jensdatter. Har jeg funnet riktig Anne Dorthea? Kan heller ikke se ut fra giftermålet at hun skal være fra noe annet sted, men jeg så jo dette få minutter før bibliotekets stengetid. Jeg har ikke levert filmene enda, men nå får jeg ikke sett noe mer før mandag hvis det er mer jeg kan gjøre. Det er sikkert mulig å finne henne som konfirmant, men det rakk jeg ikke i dag.Jeg prøvde også å finne Nils Pedersen og Martha Nilsdatter som gift, og så da årene 1824-1832 uten å finne det. Siden første barnet ble døpt i Eiker, så har de vel kanskje blitt gift der? Kanskje er det også mulig at Martha Nilsdatter er fra Eiker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Hei Anne Lise! Hjertelig takk for hjelp. Når det gjelder Martha Nilsdatter så ble hun begravd 27.2.1891 i Hole, og jeg har notert at hun da var 89,5 år. Jeg antar at det er der jeg har det fra, og da er jo kanskje ikke 1801 så dumt fødselsår, men jeg vet ikke..Men dine anstrengelser for å finne Anna Dorthea Jensdatter, er nok forgjeves. For ifølge et notat fra ektemannen:Jeg var bleven kjendt med en pige, Anna Dorthea Jensdatter. Datter af Jens Thomassen og hustru Johanne Fredriksen Biyler Nannestad Rommeriget.Mer vet jeg ikke om disse. Så da er det kanskje ikke mer å hente i kirkeboken din. Tusen takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hei Kari. Du skriver at Martha Nilsdatter var 89 1/2 år da hun ble gravlagt, og jeg tviler ikke på at du har rett i at det står i kirkeboken. Det er bare det at jeg har erfaring med at prester kunne skrive feil på alder på folk som døde, og jeg har sett at feil kan være på minst 5-6 år. Nå er jo det for det meste fra tidligere tider enn 1891 da. Det er jo ikke sikkert at presten har skrevet feil i dette tilfellet, og da er jo den som jeg fant som døpt i 1801 mest sannsynlig den riktige Martha. Selv om det sto Marte i kirkeboka så kan det godt være den samme, for på 1800-tallet ble de samme navn skrevet på mange måter.Når det gjelder Anne Dorhtea Jensdatter så var vel jeg litt usikker på om du mente jeg skulle se etter henne, og det er jo fint at du har funnet noe om hennes aner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.