Gå til innhold
Arkivverket

[#21363] Når begynte man med faste etternavn?


Gjest Torhild Shirley
 Del

Recommended Posts

Gjest Torhild Shirley

I folketellingen i 1865 har jeg kommet over flere familier hvor barna har farens etternavn og ikke etternavn basert på farens fornavn. Jeg innbilder meg at faste etternavn (foruten evt. gårdsnavn ol. som gjerne ble beholdt i generasjoner) ikke startet før på slutten av 1800- begynnelsen av 1900. Finnes det noen klare regler for benyttelse av etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Temaet har vært oppe til debatt her i Brukerforumet flere ganger tidligere. Vi har faste slektsnavn fra middelalderen av - i bl a adelsslekter. Mange innvandrere i middelalderen og århundrene etter, tok med seg arvede slektsnavn til landet. Etableringen av gårdsnavn som fast slektsnavn er også kjent fra middelalderen av, selv om det var sjeldent så tidlig. Fastfrysing av patronym til slektsnavn av personer av rent norskt opphav, kan påtreffes fra første firedel av 1700-tallet. Som følge av innvandringen, har vi omkring år 1800 over 6.000 faste slektsnavn (som ikke stammer fra patronym), i tillegg til en god del faste navn som opphavelig har vært patronym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Hei Anne Lise,Jeg kommer tilbake til ditt tilbud om hjelp i forbindelse med Ole Christiansen Ullern-eie.Jeg har nå funnet de fleste av hans aner, men savner noe om følgende: Mikkel Gulbrandsen døpes, ifl.IGI, i Hole i 1727.(ingen dato oppført). Som far er oppgitt Gudbrand/Gulbrand Svarstad. Kan du se om det er et farsnavn på Gudbrand og om det evnt. er oppgitt mor til Mikkel. Jeg tror kirkebkene var sparsomme med slike opplysninger på den tiden, men det hadde vært fint å få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Mitt forrige innlegg virker antageligvis helt absurd, men da jeg la inn dette, var det to svar til innlegg nr. 3 som ikke hadde noe i denne debatten å gjøre.Omtrent samtidig som innlegg nr. 3 ble lagt inn, la jeg selv inn et innlegg, men som av en eller annen grunn ikke kom med.Men i dette innlegget skrev jeg at det ble innført en lov en gang på 1920-tallet (1923?) som 'frøs' alle etternavn, hvis jeg ikke husker alt for galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det har visst skjedd en del merkelig her. Men mitt innlegg nr. 2 tok utgangspunkt i selve *overskriften* (Når begynte man med faste etternavn?), som jeg mente jeg besvarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.