Gå til innhold
Arkivverket

[#21371] Kan noen hjelpe ?? Arthur, Harry og Rudolf Bjerke.


Gjest Arne Haaland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Haaland

Jeg håper noen kan hjelpe meg. Har stanget hodet mot veggen i lengre tid på internett, uten å finne noe. Arthur Bjerke er min morfar. Han er født i 1894, og skulle etter sigende være fra Sandvika i Oslo / Kristiania. Han utvandret til USA hvor han giftet seg med Gjertrud Irene Johnson, født ca. 1903, og som skulle være fra Gøteborg. Harry og Rudolf er hans brødre. Min mor er født på Norwegian Hospital i Brooklyn, 10 sept. 1922. Deretter ble Edwin Arthur født (1924). I sept. 1925 utvandret de videre til Montreal hvor Helga (1927)og Lloyd (1929) ble født. Etter det jeg har hørt, døde mormor i barselseng. Morfar giftet seg opp igjen (i Montreal)i 1931 med Ingeborg Lekve fra Ulvik. I november samme år ble Eileen Ingeborg født. Morfar døde på Royal Victoria Hospital i Montreal 19 juli 1932. Ingeborg adopterte alle barna og flyttet hjem til Norge i 1932.bilete0092.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Som du kanskje kjenner til, finnes ikke lenger folketellingene fra 1900 for Vestre Bærum. Hvis denne familien bodde i Sandvika i Bærum (rett vest for Oslo) i 1900, vil de etter all sannsynlighet ha sognet til Vestre Bærum. Jeg skal se litt i ulike kilder etter denne familien, som jeg unektelig ble litt nysgjerrig på pga navnet. Vet du noe mer om hvor det ble av brødrene til Arthur?Hilsen Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Haaland

Hei Rune. Takker og bukker for din interresse. Etter at familien returnerte til Norge, hadde de kontakt med familien i USA. Av ukjent grunn opphørte all kontakt rett etter krigen, og ingen har noen adresser der borte, eller har hørt mer fra dem. Jeg kom på en ting i etterkant av første innlegg, og det er at min mor engang sa at der skulle leve igjen en søster i Oslo, og at morfars mor het Helga. Men dette er usikkert. Vennlig hilsen Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Bjerke

Hei igjen. Dette tok litt tid, men jeg har funnet en mulig tråd å nøste videre på. I manntallet for Bærum 1916 finnes ekteparet Hans og Helga Bjerke. Han er dagarbeider. På dette tidspunktet bor de to på Fjeldvang, som ligger i Stabæk krets, mao. ikke svært langt fra Sandvika. Kan dette være dine oldeforeldre? Ingen ytterligere persondata, f.eks. fødselsår, er angitt. Jeg har vært igjennom en del av kirkebøkene for Bærum også, uten å finne noe av interesse. Men hvis disse viser seg å være Arthurs foreldre, er det ikke usannsynlig at han kan finnes som konfirmant med samme bostedsadresse noen år tidligere.Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har 2 gårder som heter Bjerke. En i V. Bærum og 1 i Lommedalen. Det finnes vel også 1 i Asker. Men for ordens skyld så finnes det også 1 gård til som het Bjerke (gnr.36/1) (Bjerkelunden?) og hørte vel under Vold øvre. De kaller seg Presterud, og finnes i 1900 men ingen av de navnene du har er å finne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hei,Se mitt innlegg nr.21596 som jeg desverre ikke helt fikk til.Men se her, kan det mon tenkes personene her har med saken å gjøre:En fraskilt Helga Marie Bjerke:[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00301.wc2&variabel=0&postnr=171736&fulle=true&spraak=n>LenkeHer en Rudolf med en søster Alvhilde Martine i pleie:LenkeOg her er Arthur på Barnehjemmet Sagstibraaten i Frogn.LenkeI 1875 var det 12 barnehjem i Norge, i 1900 var det 56 og i 1923 111. Jfr. Wiesener, Gerhard, 1924: Norges barneforsorg. Kristiania: Steenske forlagKanskje du kan finne arkivalier om det?Finner ingen Harry?Alle er f. i Kristiania og har alder som passer.Ant. er det Rudolf her til sjøs som fyrbøter 26 år gml. i 1918:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Strandhaug

HEI ARNE Dette er kanskje skikkelig skivebom. Jeg hadde en 'filleonkel' Viktor Bjerke. Viktor var gift med min mors søster Astrid, som født 1910 Jeg vet som sakt ikke om dette har noen sammenheng mellom disse du ettersøker, men jeg mener å huske at Viktor hadde en bror som het Arthur, navnene Harry og Rudolf virker også kjent, uten at dette bør ha noen sammenheng men det er jo ofte at fornavn går i arv. Jeg har en kusine som heter Grete Bjerke bor i Sandvika, kanskje en telefon til henne vil avkrefte eller bekrefte 'min kobling' mvh Trond Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Denne person kan man vel formode er samme som i FT:1900:Helga Marie Bjerke (samme f.år.1869) reist til NY i 1906.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=EMIOSLO&variabel=0&postnr=186487&fulle=true&spraak=n>LenkeHer er hun i Ellis Island Records, som non immigrant alien på skibsmanifestet - SS Caledonia fra Glasgow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arne Haaland

Tillater meg å ta opp igjen dette tema. Har nå bekreftelse på Arthurs Bjerkes fødselsdag. Han er født 22 juni 1895 i Christiania. Foreldre er Martin og Helga Marie Johansen. Dette er etter dødsmeldingen fra Canada. Har søkt i folketellinger og skannede kirkebøker, men finner ikke noen kombinasjon med disse foreldrene og brødrene Arthur, Harry og Rudolf. Eventuelt en søster Hulda ? Er der noen som er mer dreven i dette som har en ide om hvor disse finnes ?? Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.