Gå til innhold
Arkivverket

[#21386] Kjøntvedt og Piotrowiak i Uvdal/Nore


Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Stenvall

Jeg er på utkikk etter flg. familie: Johan Piotrowiak (1889-1958) og Ragna Marie Piotrowiak (1892-1972). Disse ligger begravet på Skjønne kirkegård i Nore. Jeg har et navn som kan ligne ”Hovdegård” knyttet til Ragna. Johans navn tyder vel på at han var polsk, men jeg vet ikke når han kom til Norge. Jeg kan imidlertid ikke finne hverken Johan eller Ragna Marie i FT 1900. Jeg regner med at de er foreldre til Reidar Georg Piotrowiak, f. 15.02.1914. Han giftet seg og fikk to barn her, men jeg vet ikke når han døde eller hvor han ble begravet. Han ble ikke begravet sammen med ektefellen, så det er mulig at de ble skilt. Familien tok navnet Flatby. Birger og Arthur (1912-1942) Piotrowiak kan være knyttet til denne familien.Så gjelder det Gunbjørn Herbrandsen Kjøntvedt (1879-1968) og Sigrid Olsdatter Kjøntvedt (1885-1960). Disse er begravet på Uvdal kirkegård. Der ligger også Olav Harry Kjøntvedt (1915-1977). Dette kan være en sønn, og de kan også ha datteren Hilda Bertine Gunbjørnsdatter, f. 1913. Heller ikke Gunbjørn eller Sigrid kan jeg finne i FT 1900!! Kan noen hjelpe med opplysninger fra kirkebøker eller bygdebøker eller FT??Nina Stenvall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I 1900 Nore: på Halland grd. finnes det en Gjermund Herbrands. fattiglem, f. 1887. og 1900 Rollag: Bækjorden (søndre) finnes en Sigrid Olsdt. f. 1884.Ikke helt det samme navnet på han, men kan det være en lesefeil ang. navnet?Hovdegård trodde jeg lå i Ål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnulf Pedersen

Gunbjørn Herbrandson ser ut til å være langt ute i slekt med min kone. Jeg har ham både som Kjøntveit og som Kravik. Han var født i 1879 og døde 23.1.1968. I 1912 ble han gift med Sigrid Olsdtr. Bøckmann f. 13.6.1885, død 18.2.1960. De har bodd både i Søre Dokken og på Hellehvammen i Uvdal. (Du kan sikkert finne mer i Gards- og Ættesoge for Uvdal. Jeg har desverre ikke bøkene slik at jeg kan få gjort oppslag).De fikk 2 barn: Hilde Bertine f. 25.3.1913, død 1981 og Olav Harry født 9.5.1915, død 1977.Hilde Bertine ble gift i 1943 med Reidar Georg Piotroviak Flatby, født 15.2.1914, død 18.1.1963. De fikk 2 barn: John Gunnar Flatby f. 1944 og Kjell Einar f.1948.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Tusen takk til dere begge for svar, og takk til Arnulf for opplysninger om navn og årstall.Når det gjelder Gards- og Ættesoge for Uvdal, vet du noe om hvor mange bøker det er og i tilfelle hvilket bind som er aktuelt i denne sammenhengen? Da kan jeg låne inn til biblioteket her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes 2 sett med bøker med forskjellige forfattere. Jeg lurer på om ikke du skal ha det nye settet som jeg tror omhandler senere tid. Det er mange bøker. Jeg skal prøve om jeg kan få sjekket det i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nore-Uvdal finnes i to deler, hver av 6 bind. Del I for Nore av T.K.Loftsgaard og del II for Uvdal av Kåre Sønsterud. Bind 6 i begge deler er register. Uten registeret er det vanskelig å finne frem.Nore bd.3 s. 1174 Kjøntveit for Gunbjørn Herbrandsen.Uvdal bd. IV s.2418 Liverud for Sigrid Olsdt. Bøckmann. og s. 2447 om Hilda Berntine.Statistisk sentralbyrå, folkemengdens bevegelse: Gift 8/10 1944?(43)Nore (Tror nok det var en skrivefeil i overskriften for det var fra 43) Piotrowiak, Reidar, arbeider. Anleggsarb., bosted Nore, f. Meldal 15/2 1914, fars levevei matrialassistent; og Skjøntvedt, Hilda Bertine, hjemmev., bosted Uvdal, f. Uvdal 25/3 1913, far gårdbruker.Kirkebok Meldal (NOR1-1075) Reidar Georg f.15/2-1914, dpt. 24/5, ekte. Foreldre matrialass. Johan Pietrowiak 1889 og h. Ragna f.Flaby 1892, Løkken Verk. Faddere Johan Fladby , Karen Fladby og foreldrene.Ragna FT 1900 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Dette var flotte opplysninger, Berit. Tusen takk skal du ha!! Jeg får prøve å få lånt bøkene, men jeg får kanskje ta en om gangen.... Et spørsmål: Er Meldal navn på både sted og kirke? Og du nevner folkemengdens bevegelse fra Statistisk sentralbyrå. Er det noe som ligger ute på nettet, eller hvordan få tilgang til opplysninger derifra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Meldal ligger i Sør-Trøndelag og kirkeboka heter bare det. Statistisk sentralbyrå(SSB), folkemengdens bevegelse ligger ikke på nettet. Det finnes på Riksarkivet i Oslo, og har 60 års klausul.Om du tenker på videre etterkommere av Hilda så står det også i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Takk igjen for opplysningene!. Etterkommerne etter Hilda har jeg, så jeg får prøve å få tak på bygdebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har nå fått lånt de to bøkene du tipset meg om, Berit, men Registerbindene fikk jeg ikke. Jeg finner mye og kommer til å komme et stykke bakover, men skulle selvfølgelig hatt alle bøkene samtidig for at det kan bli mest mulig effektivt. Bøkene ser fantastiske ut. Jeg ser at de fleste familiene har fått et nr. Betyr det at ved å se i registeret vil jeg finne alle stedene familiene har vært knyttet til?Jeg var nok litt kjapp da jeg svarte deg at jeg hadde etterkommerne etter Hilda Bertine. Og så skulle jeg gjerne visst hva gården hun bodde på som gift heter også.Har du noen tips om hvordan jeg kan finne ut mer om Piotrowiak-familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I reg.bindene slår du opp på personens nr. Da vil du også finne nr. til ektefellen(om født der) og til foreldre. Det står også hvilken side® i boka/bøkene du vil finne opplysninger om personene.Du kan faktisk få alle navnene bakover/forover bare ved å følge nummerne i reg.bindene. Som du skjønner så er disse bindene veldig viktige, men du kan vel alltids klare deg uten når du først er inne på en gård.Hilda finner du under Hellehvammen i Uvdal om jeg ikke husker feil. Del II(Uvdal), bd.IV, s.2447. Tror Gunbjørn hadde nr.700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.