Gå til innhold
Arkivverket

[#21392] Lensmann Kiær fra Lenvik


Gjest Kjell Mo
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Mo

Søker opplysninger om etterslekten til Johan Bendik Seberg Kiær f. 15.2.1883 i Lenvik og Alfhild Marie Lund f. 5.7.1893 i Kristiania. De giftet seg 29.9.1915, men jeg vet ikke hvor. Kiær var blant annet lensmann i Fyresdal og Norderhov, og namsmann i Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

En datter Liv ble født 1918. Sted ukjent. Kiær hadde ifølge boken Norges lensmenn 1952 vært overformynder, herredstyremedlem, formann i likningsrådet, leder av avholdslag m.v. Jeg antar dette har vært i hans tid som lensmann og namsmann i Norderhov og Hønefoss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Datteren Liv kan være født 1918 i Fyresdal. Har noen mulighet for å undersøke dette.Jeg antar at Johan Bendik Seberg Kiær avsluttet sin yrkeskarriere i Norderhov eller på Hønefoss. Kanskje han også døde der. Takknemlig dersom noen har tilgang til kirkebøker som kan bekrefte/ avkrefte en slik antagelse. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Takk til Carsten Schanche for nyttige opplysninger. Etter besøk på Riksarkivet i dag fant jeg ut at politibetjent i Brevik Johan Bendiks Seberg Kjær f. 1883 i Lenvik giftet seg 29.9.1915 i Bodø med Alfhild Marie Lund f. 1893 i Kristiania. Datteren Liv Alvild ble født 26.1.1918 i Lavik da Kjær var politibetjent ved Høyangfallene 1916-1918 og familien bodde på Høyanger.Jeg er fortsatt på leting etter opplysninger om ekteparet Kjær og deres datter Liv Alvild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Mo

Søsknene til Alfhild Marie Lund var Anna Pauline f. 2.5.1890 i Kristiania, Oskar Fredrik f. 4.2.1892 i Kristiania (døde 15.4.1933 i Bodø), Hjørdis Margrete f. 31.12.1897 i Bodø, Aase Bjørga f. 13.11.1899 i Bodø og Else f. 6.5.1904 i Bodø (døde 29.9.1904 i Bodø). Kan disse opplysningene gjøre at noen har kjennskap til familien Lund/Kjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Johan H. Kjær døde i 1965, og er gravlagt på Norderhov kirkegård, Hønefoss sammen med sin hustru Alfhild Marie som døde i 1958.Datteren Liv Kjær døde i 1989, og er gravlagt på Hønefoss kirkegård sammen med sin mann Georg Martin Johnsrud som døde i 1995.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.