Gå til innhold
Arkivverket

[#21397] Hans Borchman Juell - Karen de Fine


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse K. Kristiansen

Karen Christine de Fine. Jeg har bare funnet henne konfirmert 1775 i Domkirken, Bergen. 'Hos Ludvig de Fine'. Er han far eller en annen slektning? En Ludv. de Fine dør i 1782, St.Jørgen.Karen Christine og Hans Brochman Juel fikk to døtre som ble døpt Alida Kristine. Mulig oppkalling etter mormor? En enke Alida Marie de Fines er på Enkehuset i 1801, 80 år, og dør i 1805 83 år. Kan hun være Karen Christines mor?Om Hans Brochman Juel har jeg ikke funnet noe. Vennlig hilsen Åse Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Her er vielsen deres. Lenke Hans B. Juel er Monseigneur (feilføring på Gardsnamn), hun er Mademoiselle. De hadde en sønn Ludvig, vilket kan bety at hun er datter av Ludvig de Fine og Alida Marie de Fine. Men jeg har ikke funnet dåp på noen av dem, heller ikke begravelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Fantastisk !Hvordan fant du dem i Hamre, hvor er det forresten?Kan det tyde på at brudens foreldre også bor i Hamre pr. 1782 ?Og hvor har du funnet sønnen Ludvig, han er jo ikke med i familien i 1801.; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

Jeg har denne familien registrert i Hosanger:1 Jens Arnoldusson Møinichen de Fine f: 1720 i Masfjorden, Hordaland d: 1789 i Hosanger, Hordaland, Klokker +Gjertrud f: 1716 d: 1799 i Hosanger, Hordaland 2 Arnoldus Jensson de Fine f: 1743 i Hosanger, Hordaland 2 Jens Jensson de Fine f: 1748 i Hosanger, Hordaland 2 Gjertrud Lovise Jensdtr. de Fine f: 1751 i Hosanger, Hordaland d: 1753 i Hosanger, Hordaland 2 Arnoldus Jensson de Fine f: 1755 i Hosanger, Hordaland 2 Anna Jensdtr. de Fine f: 1758 i Hosanger, Hordaland 2 Malene Jensdtr. de Fine f: 1759 i Hosanger, Hordaland d: 1835 i Hamre, Hordaland +Amund Olson Øvsthus f: 1757 i Hosanger, Hordaland d: 1834 i Hamre, Hordaland, Klokker g: 1783 i Hosanger, HordalandHosanger er nabosognet til Hamre. Knaskje det er en link?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse K. Kristiansen

Alt er funnet på Digitalarkivet, Kirkebøker, Bergen og Hordaland. Vielsen fant jeg først på FamilySearch, og da visste jeg at jeg måtte lete i Hamre, som forøvrig må være en nabokommune til Bergen.Ti barn er registrert døpt med dette paret som foreldre. Eldste sønn Mathias, oppkalt etter fars far? Så følger Ludvig, oppkalt etter mors far? Christian Borchman, kan han være oppkalt etter fars morfar? (Jeg antar at Hans har fått navnet Borchman etter sin mor og Juel etter sin far.)Så følger Anne Kirstine, oppkalt etter fars mor? Alida Kirstine, død som liten. En ny Alida Kristine(?), oppkalt etter mors mor? Hvis teorien holder, så er alle besteforeldre behørig oppkalt! De fire siste barna er Hans, Margrethe Mathea, Johanna Maria og Nathanael. Alle barna født i Bergen.Jeg tolker tittelen Seigr. forkortelse for Seignieur, som kan tyde på at han tilhører embetsstanden eller en familie av det øvre sosiale sjikt. Det samme gjelder Mademoisellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Jeg har paret: Abel Helene Thode f. 1725, død 16 mars 1803 i Tronhejem. Gift 22 mai. med Andreas Brochmann, sorenskriver i Nordmør. Han bodde en tid på Øvre Stokkan i Strinda, hvor han døde. 7 barn.På FS har jeg funnet deres vielsesår til 1746 i Møre og Romsdal.Kan dette paret ha noen forbindelse med Hans Brochman Juel og Karen Kirstine De Fine ?Her er Hans B. Juels begravelse: [url="http://www.rhd.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=38392>http://www.rhd.uit.no/rhdbin/bliste.asp?RR=38392, og her er Karen Kirstine De Fines begravelse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei Anne Lene.Kan det være at Brochmann skal skrives Borchmann slik at det kan være snakk om en forveksling ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Selvfølgelig kan det sikkert det. Ville bare nevne det, så du kan vurdere det ut fra det du har. Begravelsene er i alle fall riktige, men det andre kan selvfølgeli være en feilskriving som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nei nå roter jag aldri så lite på morgen. I boken min står det Brochman, men på familysearc står det både Brochman og Borchman om samme paret. Derfor står det jo åpent, og derfor nevner jeg det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Audun Lem

Ovenstad nevner en Mathias Juel som var gift med Anna Christina Brochmann. Disse er rimeligvis bedemannens foreldre:Mathias Juel, f 1725 i Xania, dpt 28-3-1725, (s.a. foged Österdal, Solör og Odal, Christian Juel og 2.hustru Marthe Hansdatter Leth), overkonduktör, kaptein, död 17-4-1814 Aurland, gift 15-12-1751 i Rödenes Anna Christina Brochmann, (Fylkesarkivet S.ogFj. död 17-4 begravet 9-5-1797, f 1721) datter av ammunisjons-, material- og proviant-forvalter paa Basmo Hans Brochmann 1691-1773 (begravet 31-10 Rödenes) og Anne Cath. Hiort (begravet 16-2-1766 Rödenes).Karen Christina de Fine er datter av Ludvig de Fine, f. 1719, gift Alida Marie Blix, dpt 29-12 1720 Korskirken, Bergen (datter av löytnant i Bergen Lars Mortensen Blix og dennes förste hustru Anna Nathanaelsdatter Melbo), Klokker til Hammer prestegjeld. Hun döde 16-8-1805, enkefattighuset, Bergen, han begr. 30 (eller 3-6)-6-1782 St. J.,Bergen.Klokkeren Ludvig de Fine var sönn av Arnoldus de Fine (sönn av vicebyskriver Ludvig Lem i Bergen og Gjertrud de Fine) født ca 1679, innskrevet Bergen Skole, innskrevet Köbenhavn Universitet 16-7-1700, Sorenskriver i Nordhordland og Voss,utnevnt 19-4-1713 mot aa erlegge 1000 rdl,utnevnelsen stadfestet 10-8-1731, gift 1-12-1712,Hammer, Magdalena à Möinichen, (datter av sogneprest til Nykirken Jens Mortenssøn à Möinichen og Magdalena Pedersdatter Bredal).Jeg har ogsaa en del andre opplysninger om disse personene. Audun Lem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Tusen takk for all hjel. Da er de plassert, men er litt usikker på Magdalena Bredal, er det Pedersdatter eller kan det være Eriksdatter ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

1. Magdalena Eriksdtr. Bredal, born Abt. 1645 in Trondheim, Sør-Trøndelag; died 1723 in Bergen, Hordaland. She was the daughter of 2. Erik Andersson Bredal and 3. Johanna Willumsdtr. Rogert. She married (1) Jens Mortenson Møinichen 1666. He was born 09.05.1642 in København, Danmark, and died 15.09.1712 in Bergen, Hordaland. He was the son of Morten Sixtus Møinichen and Margrethe Dobbeltstein.Generation No. 22. Erik Andersson Bredal, born 1607 in Rudkjøping, Danmark. He was the son of Anders Rasmusson Bredal and Anna Nielsdtr. Friis. He married 3. Johanna Willumsdtr. Rogert. 3. Johanna Willumsdtr. Rogert Children of Erik Bredal and Johanna Rogert are: i. Anna Magdalena Eriksdtr. Bredal, born 1641 in Trondheim, Sør-Trøndelag; died 1646 in Vega, Nordland; married Nils Andersson Schytte 1659; born 1630 in Selum, Danmark; died 03.03.1667 in Trondheim, Sør-Trøndelag. ii. Magdalena Eriksdtr. Bredal, born Abt. 1645 in Trondheim, Sør-Trøndelag; died 1723 in Bergen, Hordaland; married Jens Mortenson Møinichen 1666. iii. Peder Erikson Bredal, born 1651; died 1714 in Brønnøy, Nordland; married (1) Margrethe Thomasdtr. Meyer; born 1661 in Trondheim, Sør-Trøndelag; died 1695; married (2) Adelucia Thomasdtr. Montagne; born 1684; died 10.12.1768 in Stavanger, Rogaland; married (3) Birgitte Andersdtr. Sverdrup 09.11.1698; born Abt. 1674; died 25.09.1700 in Brønnøy, Nordland. iv. Sophia Eriksdtr. Bredal, born 1658 in Trondheim, Sør-Trøndelag; died 1722 in Trondheim, Sør-Trøndelag; married Christen Jensson Bloch Abt. 1688; born Abt. 1651 in Hamarøy, Nordland; died 14.02.1727 in Selbu, Sør-Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.