Gå til innhold
Arkivverket

[#21398] Trond Pedersen Wee, Norderhov (1693-1751) -hvem var elskerinna Inger Jensdatter?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Trond Pederson, eldste sønn av storbonden Peder Olsen på Sørum i Hole (1640-1702) og andre kone Martha Rolfsdatter fra Heen i Ådalen, var født i Hole ca. 1693 og var utkommandert som soldat da han 23.8.1718 ble angitt som barnefar ved dåpen i Norderhov av datteren Marthe Trondsdatter.Barnemor var Inger Jensdatter som stod ''publice absolveret'' 24.12.1719 (skal vel være 1718?).Trond Pedersen giftet seg i Norderhov 28.2.1721 med Ragnhild Knutsdatter fra Ve. De fikk en sønn Engebret, man han døde ung. Derimot ser det ut som Trond sin datter, Marthe, delvis må ha vokst opp hos faren på Ve, for hun heter Ve da hun 13.10.1750 giftet seg i Norderhov med Christopher Ellingsen på Hjelmerud.Men hvem var Inger Jensdatter? Jeg finner en Inger Jensdatter som giftet seg i Hole 4.11.1721 med en Nils Pedersen, men kan det være den samme jenta?Jeg håper en eller annen kan hjelpe meg og takker på forhånd for alle gode tips!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Jeg ser av FamilySearch at Nils Perdersen og Inger Jensdatter bosatte seg på Frøhaug i Hole der flere barn er født: Ole (1721), Bertha (1723), Cathrine (1725), Jens (1726), Anna (1729), Oline (1730) og Svend (1733). Er dette familien til Marthe Trondsdatter?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg ville bare si at jeg fremdeles har mikrofilmen med den originale kirkeboka , og hvis noen av de som er involvert her ønsker at jeg skal sjekke originalen så gjør jeg det gjerne fra i morgen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Fra Lagesen sin gamle bok om slekter i Hole går det frem at Nils Pedersen var sønn av Peder Nilssen på Frøhaug og kona Martha Olsdatter. Inger Jensdatter er ikke nevnt i det hele tatt, men det går videre frem at Nils Pedersen ble enkemann ca. 1735 og giftet seg igjen med ei Mari Aslesdatter.Så Inger Jensdatter var nok IKKE fra Frøhaug, og det faktum at Nils og Inger ikke fikk noen datter Martha (oppkaldt etter hans mor), kan tyde på at Martha Trondsdatter, hvis hun var datter av denne Inger Jensdatter, har vært en del av familien...?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjertelig takk til Thorleif Solberg på Vågård som har funnet skiftet etter Inger Jensdotter Frøhaug i Hole fra april 1739. Foruten flere barn fra ekteskapet med Nils Pedersen etterlot hun også ''slagfreddatter'' Marthe Trondsdatter, 21 år, hvis far var Trond Wee!Det blir også opplyst i skiftet at barnas morbror var Truls Jenssen Averøen i Hole. FamilySearch omtaler denne Truls Jenssen som opprinnlig fra Nøkleby i Norderhov og gift med Christence Olsdatter fra Tveiten i Norderhov.Så er det spørsmål om disse opplysningene kan hjelpe oss med å finne opphavet til Inger Jensdatter og Truls Jenssen?Nok en gang takk for alle gode tips!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

No spør eg om noko som eg absolutt ikkje har noko med å gjere, eg er berre nysgjerrig: Har vi med to forskjellege Lars E.Øyane å gjere i dette forumet, eller er det ein språkleg og geografisk splitta person som figurerer? Som sagt, berre nysgjerrig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Til Aase,Det er identisk person, som differensierer mellom to ulike forskingsområder og som samtidig øver på riksmålet!Mvh,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Desverre, filmen var omtrent blank og derfor umulig å lese. Antagelig er vel orginalen fin, men den finnes ikke her i Oslo.Men kanskje du har navnene på fadderne selv siden du har funnet dåpen? Jeg sitter med bøkene Ringerikske slekter nå og kan sjekke der pluss i skifteregisteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Så har Thorleif Solberg på Vågård klart det igjen! Hjertelig takk, Thorleif. Han melder om følgende skifte:Skifte 14.4.1697 etter Jens Olsen Sørum i Heradsbygda, Norderhov som døde 1.1.1697. Han var gift to ganger:1) med Gudbjørg Østensdatter med hvem han hadde fire barn:- Gulbrand Jenssen- Ingeborg Jensdatter- Kari Jensdatter- Eli Jensdatterbarnas morbror var Halvor Sørum2) med Guro Trulsdatter Semmen med hvem han hadde tre barn:- Truls Jenssen- Gudbjørg Jensdatter- Inger JensdatterSå dermed er også problemet med Inger Jensdatter's opphav løst!Dette var skikkelig moro. Nok en gang tusen takk, Thorleif!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.