Gå til innhold
Arkivverket

[#21400] Erik Olsen gift med Marte Halvorsdatter, Andebu i Vestfold.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Dette par vies 26.03.1803 i Andebu. Forlovere Jørgen Andersen Langebrekke og Ole Amundsen Kullerød.ERIK er døpt 14.02.1778 fra Gjerstad, Kodal i Andebu.(Han er dattersønnsønn til Peder Olsen fra Ringerike nevnt i innlegg 19133.)MARTE oppgis ved vielsen å komme fra Pisserød i Andebu. Jeg har ikke funnet hennes dåp. Hvem var hun og hvor kom fra?1801 finnes en ERIK OLSEN,tjenestegutt og nat.soldat 22 år og en MARTE HALVORSDATTER, ugift tjenestejente 22 år på Schieggestad søndre i Ramnes. Er dette det samme par?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

heiJeg er inne på samme grenen og har heller ikke funnet ut hvor hun kom fra, men i Andebu BB bind 3 s. 775 står det at Marte døde 1813. Ifølge kirkeboken var hun da 35 år og hun døde på gården Møyland i A.Vennlig hilsen Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Jeg hadde også 1813 fra bygdeboka.Har du dødsdato/begravelsesdato fra kirkeboka?35 år i 1813 vil vel gi fødselsår ca 1778. 1801 er det fire MARTE i Vestfold med ca dette fødselsår. To av dem i Våle. En gift i Sem. Jeg har mest tro på MARTE på Schieggestad. Hun er der i nærheten av en ERIK, og han er den eneste i passende alder i 1801.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei. Av en eller annen grunn har jeg ikke datoen. Men jeg kan ta en tur på biblioteket å sjekke det opp igjen. Da kan jeg samtidig sjekke fadderene til barna deres og se om det kan gi noe pekepinn om hennes familie. Håper å få gjort det mandag eller tirsdag.Jeg har nok også mest tro på den Marte på Schieggestad. Jeg mener å ha lest at det var uvanlig at tjenestefolk på samme sted giftet seg med hverandre, men det hendte vel noen ganger?Hilsen Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiMarte's dødsdato/begr.dato var 4. sept. 1813 Det sto bare en dato så jeg antar det er begr.datoen.Jeg tok for med fadd. til de to første barna. Hans døpt 31/5 1803: Christine Christophersd. Scharsholt?, Mari Olsd. Pisserød, ?? (Isac?) Christensen ibid., Peder Olsen ibid.Ole f. 3/9 1805 døpt 22/9 1805: Elen Nielsd. Ø. Flaaten, Kirsten Nielsd. ibid., Niels Michelsen ibid., Ole Olsen ibid.Jeg kan ikke se noen direkte familieforbindelse fra disse til Marte, men noen kan kanskje være halvsøsken. Jeg er ikke noen racer på å lese denne skriften men skal ved en senere anledning sjekke fadd. til de andre barna også.Jeg lurer på hvorfor de døper sin første sønn Hans? Vet du om noen Hans på Erik's side, eller kan Hans-navnet komme fra Marte's familie?? Har du sjekket om det er noe skifte etter Marte, kanskje noen familiemedlemmer er nevnt der.Hvis du finner noen løsning er det fint om du kunne gi meg beskjed på mail seri-hy@online.no. Finner jeg ut noe legger jeg det inn her.Vennlig hilsen Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Hei!Jeg kaster meg innpå her. Jeg stammer fra både Hans og Ole Eriksen, og jeg lurer også på hvor Marte kommer fra. Jeg har registrert ut fra bygdeboka at Mari Olsdatter og Peder Olsen er søsken av Erik. Ellers ser det ut som om Erik og Marte gikk i nablaget for å skaffe faddere.Erik var husmann i Brudal under Solberg, Andebu. Det skal være den plassen som blir kalt Pisserød. På denne plassen nevnes 3 barn: Hans, Ole og Pernille. Erik var senere husmann på Hynne og i Nomme-moa. Han kjøpte bruk på Hvitsten i Kodal i 1847. Her nevnes også en sønn Kristen som visstnok skal komme til Lakskjønn.Jeg har ikke registrert noen Hans blant forfedrene til Erik. Jeg lurer også på hvor navnet Pernille kommer fra. En annen ting jeg registrerer er at det er få menn ved navn Halvor på de gårdene jeg har vært innom i min jakt på Martes opphav. Jeg har bladd ganske mye i Andebu bygdebok i min jakt.Ole Amundsen, den ene av forloverne var husmann på Andebu prestegård. kanskje vi kan finne spor etter Marte der?Når det gjelder folketellingen så har jeg også gjettet på tjenestefolkene på Skjeggestad. Kanskje hun kommer fra Ramnes.Sønnen Hans kjøper og makeskifter mange bruk, blant andre noen i Ramnes. Kan dette være p.g.a slektsforbindelser dit? Hans selger en gård i 1838 til en Halvor Augrimsen. Kan det være slekt??Mvh Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeisannJeg har også tenkt på hvor navnet Pernille kom fra, kanskje moren til Marte?Søkte på FT 1801 og fant en Pernille Olsdatter 60 år på gården Solberg i Fon, Ramnes. Hun var enke etter 1. ektesk. og var tjenestefolk. På samme stedet bodde det ei som het Christine Halvorsdatter, 38 år ifølge FT. Kanskje en søster av Marte? Eller kanskje ett skudd i blinde?? Hva tror dere?Jeg tok en titt i bygdeboken for Ramnes men der sto det ikke noe om hvor denne Christine kom fra. (I bygdeboken sto det at Christine var f. 1770.)Forsøkte å finne mikrofilm over døpte i Ramnes for årene rundt Marte's fødselsår på biblioteket i Sandefj., men det var ikke noe mikrofilm fra Ramnes der fra den perioden. Jeg har dessverre ikke mulighet nå til å reise til Kongsberg eller Oslo for å sjekke det opp.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

MARTHE MARIA HALVORSDTR, Horntvedt ble døpt 10.08.1777 i Ramnes (Fon). Foreldre HALVOR OLSEN og ANNE REIERSDATTER.Faren, soldat HALVOR OLSEN HAGEN omtales på sidene 999,1001 og 1034 i Ramnes bygdebok, men ikke med kone og barn. Han flytter 1782 til Tønsberg.PEDER REIERSEN er fadder og bor på Bache i Waale Sogn, samme med fadder MARI JØRGENDATTER.Paret ANDERS PEERSEN og GUNNOR CLEMENTSDTR fra Jerpekiøn er også faddere.I tillegg er OLE CHRISTOPHERSEN Bache(Ramnes) fadder.OLEA HALVORSDTR fra Ø Holt døpes 03.09.1780.Faddere er her: INGEBORG ANDERSDTR, Haga, DORTE OLSDTR fra Tønsberg,LARS HANSEN,Horn og ANDERS ABRAHAMSEN, Holt.Dette er hva jeg fant i Ramnes kirkebok på Vestfoldrommet i Tønsberg bibliotek i kveld. Men om dette er vår Marte vet jeg ikke.Jeg gikk inn på 1801 nå og fant ANNE REJERSDOTTER 64 i andet ægteskap med HALVOR HOLDTR 50 i første ægteskab, Inderste og matros, på gården Sorby Nordre i Våle. På samme gård er MARTHE HALVORSDOTTER Tienestefolk 24 Ugift. -Hva nå?Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiDet er godt mulig at den Marte Marie du refererer til er den riktige.Men jeg er litt i tvil om den Anne Reiersdtr. du har funnet er den riktige (hvis det stemmer at hun er gift for andre gang).Halvor Holdtr. er tydeligvis stefaren til denne Anthoni Kaare og da må jo Anne være hans mor. Jeg søkte på Mormonersiden (den kan være usikker) og fant en Anthoni Pedersen f. 1759 med foreldre Peder Svendsen og Anne Reiersdtr. Disse to giftet seg 4/6 1759 i Våle.Jeg søkte også på når Halvor Olsen og Anne Reiersdtr (sannsynligvis foreldrene til Marte Marie) giftet seg og fant de gift 10/5 1777 i Våle. Jeg tror at det her er snakk om to forskjellige damer.Jeg søkte i FT 1801 for Ramnes etter en Halvor Augrimsen som Berit Gaarder nevnte i sitt innlegg. Jeg fant to stykker. HALVOR A. 3 år, faren het Augrim Halvorsen 31 år og bodde på gården Blegiord. HALVOR A. 6 år, faren het Augrim Halvorsen 50 år og bodde på gården Teyen Søndre i Vivestad.Augrim Halvorsen 31 år, kan kanskje aldersmessig være en bror av vår Marte. Om så er, da vil Erik Olsen være onkelen til Halvor Augrimsen. (Ble dette forståelig??) Sto det noe mer om denne Halvor A. som kjøpte gård av Erik?Jeg tror likevel at vårt sikreste kort vil være å kikke på et evt. skifte etter Marte og forhåpentligvis der finne forbindelse til hennes familie. Kan godt forsøke meg, men trenger hjelp til å finne ut hvor jeg kan få tak på det.mvn Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Hei!Jeg vet ikke mer om denne Halvor Augrimsen. Informasjonen om salg og makeskifter av eiendom fant jeg i bygdeboka for Ramnes i forbindelse med at jeg lette etter Hans Eriksens opphav. Det ble notert for flere måneder siden. Gården det gjelder er Fjerklepp i Ramnes. Kanskje det står mer om Halvor der, evt. hvor han er fra.Erik giftet seg igjen etter Martes død. Var det også da nødvendig med skifte når man hadde umyndige barn? Da burde det jo finnes et skifte.Jeg er heller ikke god på skifter, men det er kanskje noen der ute som føler seg kallet?Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Jeg stammer også fra Hans og Ole.De var begge mine tippoldefedre.For mange år siden drev min nå avdøde bror en del med slektsforskning,og ifra hans papirer ser jeg at han har ført opp en Halvor Torkildsen fra Pinnestad(tror jeg det står)Lardal.Hvor han hadde sine kilder fra kan jeg ikke svare på,men det går kanskje an å prøve den veien også.Lardal Ramnes og Andebu henger jo så si ihop. Vennlig hilsen Frøydis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Nå må jeg på bygda for å låne Lardalbøkene. Leverte de nettopp in på biblioteket. I kveld får vi se hva boka kan fortelle om Lardalsporet.Nå kanskje 'Pernillemysteriet' også løser seg.Det nevnes en PERNILLE HALVORSDATTER, tjenestefolk 13 år, på Stensholt Mellom i 1801 tellingen for Lardal. Kanskje MARTEs søster? Under Solberg (Andebu II side 687 plassen Brudal) nevnes at ERIK og MARTE hadde 5 barn hvorav HANS, OLE og PERNILLE vokste opp. Oppkallingen er vel derved ikke 'komplett'.Jeg leser MARTE HALVORSDATTERs oppholdssted til Anbiørnrød ved død 1813. Nestøverste linje side 393 i kirkeboka.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gaarder

Lardal bygdebok (bind III, s. 307): Pinnestad, bruk under Svarstad prestegård: Kari Olsdatter var enke etter Fredrik Pedersen, som var bruker 1760-71. Hun giftet seg i 1773 med Halvor Torkildsen f. ca 1744, sønn av Torkild Hofsen Nedre Kalleberg og Ingeborg Hansdatter. De hadde barna Ole f.1744, d. før 1790, Marte f. ca 1788, Mathis f. 1799 og Tollef f. 1781. De flyttet til husmannsplassen Moen. Halvor Torkildsen døde på Moen 1789, boet etter ham var fallitt.Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Ove GunnarBeklager så mye at jeg har kommet med feilinformasjon om hvor Marte døde. Dette var noe jeg hadde notert helt i starten da jeg begynte med slektforskning og jeg hadde lite erfaring. Det var dessverre ikke i tankene mine å sjekke opp igjen bostedet når jeg fant datoen for deg.Dette er hva jeg vet om barna til Erik og Marte:HANS f. 1803, funnet i kirkebok og Andebu BB. bind 2 s. 687OLE f. 3/9 1805, funnet i kirkebok.OLE f. 1807, funnet i Andebu BB. bind 2 s. 687 (Kanskje den samme som over men årstall feil i BB. Eller Ole f. 1805 var en av dem som døde liten, må sjekkes opp mot kirkebok)PERNILLE f. 1810, funnet i Andebu BB. bind 2 s. 687KRISTEN f. 20/4 1812, datoen funnet på mormonersiden + årstall i Andebu BB bind 3 s. 404Her kommer jeg til fem barn, det antall som bygdeboken sier. To til tre år mellom hvert barn. BB bind 2 s. 404 sier at Kristen Eriksen var født 1812 på Hotvedt.Er spent på hva du finner frem til i BB. for Lardal.mvh Laila S. Hynne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Berit har jo allerede lest Lardal bygdebok side 306,307 og 309, og fortalt hva som står der. Men det er tydeligvis en feil der. På side 619 framgår det at MARTHE SVENDSDATTER er mor til HALVOR TORKILDSEN. INGEBORG HANSDATTER er TORKILD HOFSENs kone nr to.Men bygdeboken forteller ikke at MARTE flyttet til Ramnes og Andebu og ble vår MARTE.Ei heller finnes noen MARTE, med passende fødselsår, som kone til bruker eller husmann i bygdebokens register.Det er heller ikke noen MARTE i Lardal 1801 med passende fødselsår.Så levde MARTE fra Pinnestad opp må hun ha flyttet, og er da en av de fire som nevnes i innlegg nr 4. Hvis hun flyttet innen Vestfold. Dette er en sak for folkeregisteret.Er det mulig å sortere vekk de to MARTEene som er tjenestejenter i Våle i 1801?PERNILLE, nevnt i innlegg nr 14, nevnes på side 1014 i Lardal III.Kaltes Lofstad ved vielsen, men der finner jeg henne ikke. Blindspor?Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frøydis Sørensen

Hei Ove Gunnar I papirene etter min bror har jeg nå funnet ut mere om Marte.Han skriver så:Halvor Torkildsen Pinnestad u/Lardal f.ca.1744 d.1789 iMoen. Halvor hadde først bruket på Pinnestad,flyttet senere over til Moen som var husmannsplass under Pinnestad.Gift i 1773 med enke Kari Olsdatter.Barn.Ole Halvorsen f.1774,d.før 1790.Marte Halvorsdatter f.1778,g.1803 m.Erik Olsen Gjerstad i Kodal.Mathias Halvorsen f.1779,Tollev Halvorsenf.1781. Boet etter Halvor Torkildsen var fallitt når han døde.Kari Olsdtr.hadde tidligere vært gift med forrige bruker her,Fredrik Pedersen.De tjente begge to på prestegården før de giftet seg i 1759,med Fredrik hadde hun 5 barn.Fredrik døde i 1773.Ved skiftet etter han var bruttoformuen 144 rdl. netto 129 rdl.Den første gang jeg støter på Marte er hun 17 år og er i tjeneste på Torp i Andebu,der blir hun konfirmert i 1795. Neste gang er 1801,da er hun tjenestejente på Nordre Torp i Våle,da hun gifter seg med Erik Olsen er hun tjenestejente på Pisserød under Solberg i Andebu:Slektningene til Kari Olsdatter i 1773 var Sjul Løvås og Ole Olsen Hem i Lardal. Dette må vel være 'vår' Marte? Hilsen Frøydis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei!Kan det være slik at MARTE HALVORSDATTER er tjenestejente hos sin mor KARIs søster på Torp i Andebu?Andebu bb II side 639: ANDERS ERIKSEN og MARTE OLSDATTER født ca 1732 bor i denne tiden på Nedre Ambjørnrød under Torp. De har datteren Edel.KARI har en datter ELIE/ELI i første ekteskap. Er dette oppkalling etter samme person med de variasjoner i stavemåte som forekom på den tiden?Er disse OLSDØTTRENE fra Andebu vil de finnes i kirkebøkene.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeisannDet sirkles vel litt inn nå.Marte døde på Ambjørnrød.Ole Eriksen, faren til Erik var ifølge Andebu BB III s. 775 en tid på Ambjørnrød før han kom til Gjerstad.Anders Eriksen på Ambjørnrød må vel være broren til ovennevnte Ole Eriksen. Andebu BB III s. 386 står det at broren til Ole, Anders f. 1738, giftet seg 1766 med ei Marte Olsdatter.Jeg fant en Anders Eriksen på Ambjørnrød i FT 1801 og han var født ca 1738.Jeg forsøker å få greie på om det ekstisterer noe skifte etter Marte. Har henvendt meg til Statsarkivet i Kongsberg, men har ikke fått noe svar ennå. Slikt tar sikkert litt tid. Er helt uerfaren med dette:-)mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Jeg var å leste kirkebokfilmer i slektsrommet på Stokke bibliotek i går kveld.Jeg fant 'MARTE HALVORSD Torp' konfirmert 28.09.1795. 'ERIK OLSEN Hanedalen' konfirmert 02.10.1796. Kun navn og sted oppgitt.1803 'Ungkarl og soldat EIRIK OSEN Pisserød og pigen MARTE HALVORSD ibi copul 26. marti ....'. Forlovere nevnt i første innlegg. Begge har bosted Pisserød. ERIK er forsatt soldat så han var vel da i Ramnes i 1801.Barna er døpt: HANS 07.05.1803, OLE 05.09.1805, OLE 18.01.1807, PERNILLE (født 13.) 18.05.1810, Christen (født 20.) 24.04.1812. Jeg har ikke tolket fadderene ennå.Jeg fant ikke MARTE HALVORSDATTER døpt i Lardal ca. 1778. Rakk ikke se etter hennes søsken, som i bygdeboka har oppgitt fødselsår henholdsvis 1774,1779 og 1781.Hvorfor er MARTEs fødselsår oppgitt med ca. ? Er hun ikke døpt i Lardal?Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei igjenDet var forrige mandag jeg sendte en mail til Statsarkivet i Kongsberg og jeg har dessverre ikke fått noe svar.Grunnes kanskje at jeg har henvendt meg på feil måte eller at det bare tar så lang tid??Har du noen ide på hvordan jeg kan få rede på om det finnes noe skifte etter Marte??Eller har du kanskje løst gåten med Marte?mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei!Skifter har jeg ingen erfaring med, så der har jeg ikke noe å bidra med.Men jeg har ventetid i Tønsberg noen kvelder og bruker tiden i Vestfoldrommet på Tønsberg bibliotek.Har til nå funnet alle MARTE fra Lardal sine halvsøsken døpt i Lardal. Men broren OLE fant jeg ikke.Det samme var det jo med MARTE. Skal se etter dåpen til de to yngre brødrene i morgen.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.