Gå til innhold
Arkivverket

[#21402] Skifte i Brandsøy , Sunnfjord


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Anders Ottesen , Reksten Ytre i prot. 12a side 58 for årene 1812-1817.Kan jeg få opplyst hvem som er nevnt i skiftet etter ham? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 23. oktober 1813. Enkens navn var Elie Andersdtr. Hun hadde som lagverge Jørgen Østensen Sæthre. Som arvinger nevnes barna: Ole Andersen Ytre Reksten, myndig, Karie Andersdatter, gift med Anders Alexandersen Lieset, Anne, 24 år, Sophie, 21 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Yngve.Dette har vært en storartet helg.Vi har vært på besøk på Liset i Vefring/Askvoll.Der ble min mistanke vakt om at Karen Andersdatter kunne komme fra Kinn.Jeg har lett etter henne lenge , men takket være opplysningene fra deg vedr. skiftet etter Anders Ottesen , Reksten Ytre , så falt brikkene på plass i puslespillet.Karen Sophie Andersdatter ble døpt i Kinn 28.04.1793.Hun var imidlertid ikke gamel da hun fikk sitt første barn. Den 05.10.1806 ble hun forlovet med Anders Alexandersen Liset.Deres første barn , Engel Johannes ble født 16.11.1806 , og de giftet seg 31.05.1807.Det er imidlertid ikke tvil om at dette er rett person.Ved sin død i 1865 ble Karens alder oppgitt til å være 75 år.Hun var altså bare drøye 13 år da hun fikk sitt første barn , og så vidt fylt 14 da de giftet seg.Måtte de på den tiden ha løyve til å gifte seg så ung?. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen. Finnes der konfirmasjonslister for Førde/Vefring eller Kinn rundt 1806? Her er imidlertid familien i 1801. Lenke. Hva med ekteskapsløyve i Bergen Stift etter 1804? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hei Rune. Jeg mener å huske at det skal finnes konfirmantlister, at det ble registrert under de kirkelige handlingene. Men har ikke disse årene hjemme. Mener også å huske at disse sidene, og fram til rundt år 1815, er omtrent umulig å lese fra mikrofilm. Mulig at ekstperene her inne har klart det.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.