Gå til innhold
Arkivverket

[#21404] Manntallene fra 1701 er vanskelige å finne.


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Thingvold

Går en på type og velger manntall får en opp 1660, 1801 ov, men ikke 1701. Disse finnes heller ikke under noen annen kategori, såvidt jeg kan se. Ved å søke på 1701 kommer de frem.Kan det være en ide å legge disse under kategorien manntall, slik at de blir lettere å finne, spesielt for nye brukere av Digitalarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men lurer på om det er planer om å legge ut manntallet 1701 for flere steder? Jeg savner blant annet manntallet for Helgeland og Buksnes i Nordland, Ål, Hol, Gol og Nordrehov i Buskerud, Bergen og Innherredsområdet av Nord- Trøndelag. Det siste mener jeg å ha lest har gått tapt, og da mener jeg for Frosta/Åsen, Levanger/Skogn og Stjørdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var meningen å legge dette innlegget i Arkivforumet, for det er bare Digitalarkivet som kan svare på mitt spørsmål.De fleste av disse manntallene er registrert av privatpersoner. Jeg har vært inne på tanken å registrere flere av manntallene på Romerike, men foreløpig har jeg hendene fulle med diverse andre registreringsoppgaver.Jeg vil gjerne oppfordre andre til å registrere slike manntall. De er ikke så store, så det er fort gjort. Det gir meget god trening i gotisk skrift som en får mye glede av når en skal se på gamle skifter og andre kilder i fritekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk for linken, men her tror jeg ikke alt har kommet med. For Helgeland har jeg sett mikrofilmen, og jeg så flere steder der enn de som er nevnt her. Blant annet så jeg Nesna/Dønna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Til Kark sitt første innlegg:Me har lista dei teljingane me har ein del av med sitt årstal. 1701 finn du under andre, saman med andre teljingar me har lite av. Men det kan godt henda at me etter kvart har så mykje av 1701-manntalet at det burde få si eiga linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Ad innlegg 5: I overskriften øverst i tabellen står det 'prestegjeld'. Helgeland prosti bestod av de tre prestegjeldene Brønnøy, Alstahaug og Rødøy og skulle dermed være komplett i forhold til 1701-manntallet. Både Nesna og Dønna var annekser til Alstahaug.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Randi: Jeg må lære meg å tenke meg om før jeg skriver, for jeg kom på etterpå at Dønna og Nesna gikk under Alstahaug enda i 1701. Jeg tror at Nesna og Dønna ble utskilt fra Alstahaug i ca 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.