Gå til innhold
Arkivverket

[#21405] Jocum Piil, Fitjar 1670?


Gjest Kjellaug Robberstad Petit
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

I Bømlo bygdebok finner jeg føgende : 'Jochum Piil, kjøpte Peder L. Hageberg sin part av arvingane hans i 1680 og vart samstundes brukar av halve garden. Jochum budde truleg ikkje på Sele, men på Pilarholmen ved Engesund. I 1692 brukte han berre tredjeparten av garden. Resten låg då øyde. Han var brukar til ikr. 1693. Jochum var fødd i Hagenov i Tyskland, fekk borgarskap i Bergen i 1660 men budde ei tid på Pilarholmen i austre Engesund i Fitjar. (Sjå J. Aland: Fitjar, del 1. s. 281.) Jochum hadde mange vanskar på Pilarholmen og sat i trange kår. Han måtte pantsetja bruket.'Er det noen som kan fortelle meg hva som står på s. 281?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Jeg skal sende deg bilder av side 281 - 282.Det merkelige er at jeg ikke finner hverken Jokum Piil eller Pilaholmen hos Steinsbø (Fitjar Bygdebok 1986).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Hei, Jeg er også interessert i Piil og forholdene i området rundt Engesund. Kunne du inkludere meg i din mail til Kjellaug, Norodd? Adr. er:hcarentz@aol.comVet noen av dere hvem Piil var gift med?mvh Christian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Norodd, takk skal du ha. Enkelte av barna hans ble gift på Bømlo.Til Christian : Nei, jeg aner heller ikke det.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

I følge Aalands bok om Fitjar (s. 282) var Jochum Piil gift med Pernille Petersdatter. De hadde trolig (minst) 6 barn f. i tiden ca. 1662-1679. Jeg kjenner til disse:Peter f. 1661 (40 år i 1701) (levde ennå i 1708) g.m. Elisabeth Jørgensdtr. Schurmann (prestedatter fra Tysnes). Flere barn.Dorthe f. 1668 († 1741, 73 år gl.), visstnok g.m. Mogens Amundsen Grønås på Bømlo. 4 barn nevnt.Jochum f. 1673 (28 år i 1701) g.m. Johanna Johannesdtr. på Nerheim i Ølen. 1 sønn kjent.Henrik f. 1676 (25 år i 1701) g.m. Lisbet, datter av Christian Hendrich Petters på Stord og Anna Sophie Danielsdtr. Pfeiff. Barn.?? Karen f. ca. 1677, † 1737 g.m. Hans Karlsen på Mehus på BømloPernille g.m. Daniel Larsen (Kirsebom) fra Gismarvik i Avaldsnes, gjestgiver i Engesund. De hadde visstnok en sønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Takk for innlegg, Randi. Det var interessant. I Bømlo bygdebok står Karen som Kari Jochumsdtr, men det var vel ikke så stor forskjell på de navna i den tida.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Ja takk igjen til deg, Randi,Anne Piil, enda en datter av Jochum Piil fra Mechlenburg som i 1660 hadde tatt borgerskap i Bergen giftet seg med Berent Pedersen Naustdal (ca. 1642-1727) kort tid etter skiftet etter hans første kone Brite Madsdatter (ca. 1640-1692) i 1692. Berent Pedersen var sønn av Peder Andersen i Naustdal, som i 1636 hadde tatt borgerskap i Bergen, hadde jakt og drev handel i Sunnfjord. I ekteskapet med Anne fikk Berent mange barn, idet skiftet etter ham i 1727 nevner to sønner (Peder og Jochum) og fem døtre (Berthe, Helle, Lisbeth, Pernille og Synneve) med henne. Men alle de tre barna hans fra første ekteskap, sønnene Mads og Nils og enda en datter Synneve, var døde før faren. (Helge Stenseth og Yngve Nedrebø: DEN GAMLE SLEKTEN PÅ HAFSTAD I FØRDE (Publisert i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift bind XXXIV, side 2ff.). Artikkelen ligger også på nettet.Vet vi noe mer om Bernts mor og hans to svigermødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Interessant! Er det mulig at det står noe mer i denne Fitjarboka? Vi får vente og se.mvh Kjellaug kelly.petit@wanadoo.fr

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.