Gå til innhold
Arkivverket

[#21406] Joen Pehrsson Broke


Gjest Anna Persson
 Del

Recommended Posts

Gjest Anna Persson

Hej, jag skriver ifrån Sverige och jag har kört fast på en 'Joen Pehrsson Broke'.Jag har inget födelse- eller dödsdatum på honom men han får en son som heter 'Oluf Jonsson Broke' år 1609, vilket borde placera honom runt 1580/90.Ingen tycks veta var varken han eller efternamnet kommer ifrån här i Sverige. Mannen ska ha bott i Hisings-trakterna i Göteborg.Ledtrådar som får mig att tro att han kan vara Norsk: 1. 'Broke' som vi hittat i vår släkt kan ju ha kommit till Sverige som soldat från Norge. 2. Jag har hittat ett fjell som heter 'Brokefjellet' i atlas.Är det någon som kan hjälpa mig? All information om 'Broke' är av intresse.Med vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg kan ikke bidra med annet enn det som lar seg observere i folketellingene for 1801 og 1865:Broche (1801)/ Brokke (1865) finnes som gårdsnavn i Valle i Aust-Agder og Moland i Telemark.En Jens Broche 38 år var hyttskriver i Selbu i Sør-Trøndelag i 1801.Med vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Astrid, tack för informationen! Som tillägg kan jag säga att namnet 'Broke' kan kanske vara 'försvenskat' och egentligen kanske komma av efternamnet 'Brokke'.Tittade på http://www.kvasir.no/ och fick där 160 träffar på en sökning på efternamnet 'Broke'. En av 160 träffar var 'Broke', resten var 'Brokke'.Med vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anna Persson

Finns det möjligen en 'Joen Pehrsson Brokke' som är född runt 1580/90 i någon utav registren? Eller rent av en 'Jon Pehrsson Brokke'? Joens kan ju rimligtvis ha varit 'Pehr'.Med vänliga hälsningar Anna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest arild andersen

Hei AnnaJeg har selv ett innlegg på disse sidene angående Brpke-navnet. Du kan se på innlegg 21430. men dette gjelder lenger tilbake i tid angpende en 'lensmann' i nannestad sokn på øvre romerike som het Anstein Broke. ca 1270-1337 ifølge norske diplomatarium . Jeg var inne på den svenske motstasen til de norske DN og fant en Bjørn Broke nevnt ca 1347Jeg lurer på om det kan være noe sammenhengJeg har dessverre ikke noe svar på din fråga, men ville gjøre deg oppmerksom på det innlegg jeg selv har om BrokeLykke til videre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.