Gå til innhold
Arkivverket

[#21409] John Christophersen Stokker fra Røyken, emigrant 1868


Gjest Dagfinn Langsøe
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagfinn Langsøe

Den 27.4.1868 melder kirkeboken i Røyken at John Christohersen Stokker, f. 1832, emigrerer til Amerika sammen med sin hustru Anne Susanne Johannesdatter Muserud, f 1843, og datteren Karen Mathea, f 1865. Ifølge familietradisjonen har Stokker-slekten hørte man ikke noe mer fra dem. Olia Johannesdatter Morberg og Michael Johannesen Muserud var faddere i datterens dåp, og er sannsynligvis Annes søsken. Kan Annes famile eventuelt hatt kontakt med dem?Hvordan spore opp emigranter fra 1868?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Vet ikke om det er noen sammenheng, men i 1924 emigrerer Hilde Marie Stokker fra Hurum. Kan det være slektning som skulle besøke slekt?Men vet du hva, jeg har i alle fall funnet emigrasjonen, og den gikk til Canada: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=583Som du ser reiste de fra Drammen, og står da oppført med navnet Stokke. Kanskje de brukte deg i stedenfor Stokker eller Muserud i statene. For Muserud finner jeg ikke. Både Olea og Michael er med. Det samme er Karen.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dagfinn Langsøe

Takk for hjelp! Jeg mener å ha sett at Quebec var innfallsport for emigranter til de norske områdene i USA. Er det noen som kan gi råd om hvor jeg kan begynne å lete etter dem der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagfinn Langsøe

Utflytterne må ha fått etablert seg i den nye verden, for den 23. april 1869 reiste resten av Anne Susannes familie med fregatten Manilla fra Drammen til Quebec. Familien bestod av Johannes Olsen Liverud, 55, konen Karen Johanne Olsdatter, 49 (f 1820), og barna Olaves, 22, Carl, 17, Petra, 14, Hans, 10, og Albertine, 5. Før de kom til Liverud hadde familien bodd på Vear-eie, Gunnerud-eie og Rød i Røyken. Johannes Olsen kom fra Steen i Lier. Karen Johanne ble født på Kiegstad-eie av foreldre Ole Johannesen og Anne Maria Larsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.