Gå til innhold
Arkivverket

[#21410] Nils Sjursen Aukland, Etne, Hordaland, f. ca. 1762. Fra Skånevik??


Gjest Helge Bjørgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjørgen

Nils Sjursen Aukland i Etne, Hordaland (Etnesoga bind 5 side 165 nr. 53 og side 353 nr. 67) var 39 år i FT1801 og dermed f. ca. 1762. Han var sansynligvis innflytter til Etne, men hvor kom han fra?. Etter barnas navn kan det tenkes at hans mor hette Siri. På Kalvik i Skåneviksoga bind 2 side 346 nr. 11a finner jeg Nils f. 1762. Foreldre Sjur Sjursen og Siri Torbjørnsdtr. Kalvik, fra Skarvaland. Men jeg finner ikke denne Nils konfirmert. Da han har en yngre bror, Nils f. 1767, kunne en anta at den første Nils var død liten, men han er heller ikke å finne død i kirkeboka. Nå er det skifte etter en Siri Teigedalsvigen Leknes, Skånevik, skifteprotokoll A.a.9b, 1783-1785, side 602b. Dette må være mor til de to Nilsene på Kalvik da Siri som enke bodde på plassen Vikjo på Leknes og døde i 1784. (Skåneviksoga bind 4, side 83 nr. 99).Har noen opplysninger om dette?? Det er litt langt å reise fra Kristiansand til Bergen for å se i skifteprotokollen for så kanskje bare å finne at min Nils Sjursen Aukland ikke er nevnt i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roald Sjursen

Ved søk i Family Search så er det en Niels Siursen Kalvigen i Skaanevig.Han er døpt 14. nov 1762. Far Siur Kalvigen. Finner ikke han i Skånevig i 1801 tellingen. Kanskje et spor.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Dersom andre her interesse av dette, kan det opplyses at det i arkivforumet er bekreftet at det er denne Nils Sjursen Aukland i Etne som kom fra Kalvik i Skånevik, sønn av Sjur Sjursen og Siri Torbjørnsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.