Gå til innhold
Arkivverket

[#21415] Alfred Lund Martinsen - forsvunnet bestefar.


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Alfred Lund Martinsen, f. 24.02.1884 i Bindal, foreldre Martin Teodor Larsen og Anna Petrine Rønning. I 1907 fikk han en datter med min bestemor, Gudrun Teodora Levanda Nilsen f. 28.09.1886 i Haugen, Andøy. Paret fikk ikke gifte seg og Alfred forlot Andøya. En del år senere utvandret han til USA, ingen i familien hadde kontakt med han eller har sikre opplysninger om hvor han bosatte seg. Det har vært antydet Hudson-området i staten NY. Alfred brukte også etternavnene Stamsvik, Sandvik og Martinussen. Dette er en nøtt som jeg har brukt mye tid på uten å finne løsning. Jeg finner han muligens som mannskap på Stavangerfjord senest i 1922, da som Stamsvik. I folketellinger USA har jeg ikke funnet noe, kan han ha forandret hele navnet? Er åpen for alle gode forslag. Takk John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest John O. Svenning

Forsøker å få frem forsvunnet bestefar igjen. Siden sist har jeg funnet navnet Alfred Stamsvik på 'Wall of Honor' på Ellis Island. Jeg har også fått opplyst at Loyd M. Johnson fra Los Alamitos, CA har fått navnet på veggen. Adresse oppgis ikke , har tydeligvis flyttet, det er mange med samme navn i California. Søker fortsatt hjelp. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Som du sikkert også har gjort, så fant jeg han hele 8 ganger på Ellis Island:1) Alfred L. Stamsvik var 'reserveman' på Stavangerfjord ved ankomst Ellis Island 28. juni 1921. - 37 år mønstret på 6. sept 1921 - skulle ikke mønstre av - han var 5 fot 8 tommer og veide 180 pund.2) Alfred L. Stamsvik var '??' på Stavangerfjord ved ankomst Ellis Island 9. aug 1921. - 37 år mønstret på 6. sept 1921 - skulle ikke mønstre av - han var 5 fot 8 tommer og veide 180 pund.3) Alfred L. Stamsvik var 'assist. Eng' på Stavangerfjord ved ankomst Ellis Island 21. okt. 1921. - 37 år mønstret på 18. okt 1921 - skulle ikke mønstre av - han var 5 fot 8 tommer og veide 180 pund.4) Alfred L. Stamsvik var 'assist. Eng' på Stavangerfjord ved ankomst Ellis Island 20. des. 1921. - 37 år mønstret på 18. okt 1921 - skulle ikke mønstre av - han var 5 fot 8 tommer og veide 180 pund. - ingen tatoveringer eller kjennetegn.5) Alfred Stamsvik var 'Asst. Eng.' på Stavangerfjord - med ankomst Ellis Island 31. juli 1922 - 37 år - mønstret på skipet i Kristiania 18.okt 1921 - skulle ikke mønstre av6) Samme opplysninger ved ankomst Ellis Island 14. februar 1922 - skulle ikke mønstre av.7) Samme opplysninger ved ankomst Ellis Island 11. sept. 19228) Samme opplysninger ved ankomst Ellis Island 24. oktober 1922, men nå skulle han mønstre av og 'reship' - altså skifte fartøy.Senere enn 24. okt 1922 finner jeg han ikke på Ellis Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Ja, Jon, du har nok funnet det samme som meg. Skulle ønske at jeg kunne finne Loyd Johnson som har sørget for at navnet Alfred Stamsvik kom på 'Æresveggen' på Ellis Island. Vet jo ikke om det er riktig mann, men siden jeg ikke finner noen som har navnet Alfred Stamsvik er det jo et håp å klamre seg til. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei. Muligens et skudd i blinde, men i Social Security Death Index finner jeg kun en Stamsvik, nemlig Jennie L. Stamsvik, som ble ærverdige 102 år gammel, f. 16. juni 1888, død 13. februar 1990. Et spor å følge? Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Hei. Trodde kanskje det. Da har du kanskje også sett dette innlegget på Ancestry.com? Lenke Her finnes kombinasjonen Stamsvik og Johnson. Finner ikke Loyd M. Johnson, men det er kanskje en etterkommer etter en av brødrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei igjen! Har hatt kontakt med David Kuhns, så langt uten resultat. Ingen søsken av Alfred utvandret, men hars far giftet seg i Stamsvik, Nordfold - hentet navnet der. Faren, Martin Teodor Larsen, giftet seg med søster til Mortensen-søsken nevnt av Dave. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest John O. Svenning

I går kveld snublet jeg tilfeldigvis på over noe på internett. Søkte etter noe helt annet, oppdaget plutselig navnet Loyd Merrill Johnson f. 1926 og gift med Jane Anee Stamsvik - ingen opplysninger om henne. De hadde en datter Gaye Johnson - ingen nærmere opplysninger der heller. Ser litt lys i tunellen. Mvh Joh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Terje Aarland

jeg har lagt denne saken frem for en av mine medhjelpere i USA. Vet ikke om svaret er til hjelp, men prøver likevel:Fra Ellis Island immigrasjonslista:1. Navnet ank. ald. født. passasjer id.Martinsen,Alfred 1920 34 1886 100261031135Martinsen, Alfred, 34 år gl., norsk, fullbefaren sjømann, 1.7 m. høy, 72 kilo. født ca 1886.Skipet 'Kermit', ankom til New York 23sep1920, fra sjøhavna Hamburg via Portland, England.Medlem av skipets mannskap. Ansatte 14jul1920 i New York, avmønstrete 23sep1920 i New York.2. Navnet ank. ald. født. passasjer id.2.1 Stamsvik,Alfred 31jul1922 37 1885 6044300900052.1.1 Stamsvik, Alfred, 37 år gl., norsk, fast stilling som Asst Engineer, 1.73 m. høy, 82 kilo. født ca 1885. Skipet 'Stavangerfjord', ankom til New York 31jul1922, fra Kristiania 21jul1922. Ansatte 18okt1921 i Kristiania, fast stilling. 2.2 Stamsvik,Alfred 11sep1922 37 1885 6035651100062.2.1. Det samme som 2.1.1, 2.3 Stamsvik,Alfred 24okt1922 37 1885 6036580700622.3.1. Det samme som 2.1.1, 2.2.1, med unntak av at det ser ut som han avmønstrete 24okt1922 i New York. Det står i passasjerlista ordet 'Reship' og at han ble avbetalt.3. Sandvik. Fant ikke noe Alfred Sandvik4. Martinussen. Fant ikke noe Alfred MartinussenFolketellinger i U.S.1920. Fant i Valley County, Montana, Anton Stamsvik, 36 år gl. (f. Ca 1884) født i Norge, flyttet til U.S i 1903, ble naturalisert i 1914. Kona = Ellen M, 31 år gl., født i MN av svenske foreldre.Barn:Orwille S. 11, født i MNErnest A. 10, født i MNEvelyn S., 8, født i MNAlma M, 7, født i MontanaMilton A, 5, født i Montana5. U.S. World War II Army Enlistment Records, 1938 – 1946.Kan muligens være en sønn ??Alfred R. Stamsvik , født 1926 i staten New York, bor i Allegheny County Pennsylvania, vervingsdato = 5mar1945.Alfred G. Martinsen, født 1922 i staten Minnesota, bor i Hennepin County, Minn, vervingsdato = 14sep19426. Folketellingen for 1910, Seattle, King County, staten Washington.Alfred Martinsen, 25 år gl. (f. Ca 1885) født i Norge, enkel, maler, flyttet til U.S i 1901.Det finnes atskillige av Alfred Martinsen i U.S i FT for 1930, men de stemmer ikke med opplysningene i emailen, f. Eks., fødselsåret. Vel, kanskje den Alfred som bodde i Hawaii f. 1883). Det finnes en Alfred D Martinsen som er begravd i WW II Military Cemetery i Hawaii, kanskje en sønn av Alfred og Emma Martinsen av Hawaii.Alfred J Martinsen Washington, Washington, DC abt 1904Alfred Martinsen Emma Martinsen Wailuku, Maui, HI abt 1883 Hawaii HeadEmma Martinsen Alfred Martinsen Wailuku, Maui, HI abt 1886 WifeAlfred Martinsen Decorah, Winneshiek, IA abt 1903 Norway LodgerAlfred Martinsen Leone Martinsen Brooklyn, Kings, NY abt 1895 New York HeadAlfred Martinsen Ida Martinsen Dewey, Rusk, WI abt 1861 Norway Head7. OneWorld Tree og Ancestry World Tree.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei Terje! Takker for forsøket, som du sier - det er ikke sikkert svaret hjelper. Problemet er å finne Alfred etter han mønstret av Stavangerfjor i 1922. Håper fortsatt at jeg skal klare å få kontakt med Loyd Merrill Johnson eller datter Gaye. Jennie Stamsvik som døde 102 år gammel var tydelig av norsk opphav. Fars etternavn: Skorstad, mor: Aune. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.