Gå til innhold
Arkivverket

[#21419] Halvor Halstensen født 1806/1807 fra enten Rendalen eller Storelvdal


Gjest arild Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild Andersen

Jeg leter etter informasjon om Harlvor Halstensen født 1807-1891 (litt usikker) som er registrert på Langerudhaugen i Nannestad kommune i folketellingen fra 1865 gift med Karen Kristensdatter fra Færstadeie, Nannestad født 1829-... Deres sønn er Herman Halvorsen Ringstad, Nannestad født 09.06.1865 død 14.02.1942.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er døpt en Halvor Halstensen 25.11.1807 i Rendalen, 'uekte' sønn av Maren Halvorsdatter på Otneseie (Ytre Rendal) og Halsten Pedersen fra Stor-Elvdal, muligens fra Veslhamar Stai. (Dette er noe jeg ikke har kontrollert i kirkeboken).I Stor-Elvdal er jeg ganske sikker på at det ikke er født noen Halvor Halstensen i 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest arild andersen

fikk ikke med meg linken til dokumentet , men det er Nannestad ministralbok vielser 1860 - 1872 side 111, nr 31Vielse mellom Halvor Halstensen og Karen Kristensdatter 28.12.1860 kan noen hjelpe med med å tyde hva som står i feltet for brudgommens far? arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har også sett på dette, og kom frem til at det måtte være Halsten Halvorsen, men turde ikke å si det før enn dette kom fra Asbjørn Røsbak. Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Jeg har også sett på dette, og kom frem til at det måtte være Halsten Halvorsen, men turde ikke å si det før enn dette kom fra Asbjørn Røsbak. Med hilsen : Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

tusen takk folkens... da kan det hende at dette er mer riktig enn hva jeg tidligere har trodd, nemlig at faren til halvor halstensen het halsten pedersen som nevnt tidligere i temaet.nå skal jeg lete litt i ft1801.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

nå har jeg sette litt og har funnet min tippoldefar halvor halstensen i ft 1865 tidligere og ser at han var oggitt å være født i stor-elvdal, så mulighetene er jo nå til stede å få oppklart hvor og hvem hans foreldre kan være.jeg har sett litt i ft 1801 og finner en ved navn halvor halstensen 43 år med en stor familie i Tolgen, men konen er 47 år og ville være 51 år i 1805. Disse har allerede en sønn som heter halsten halvorsen på 19 år i 1801.kan det være at dette er rett familie? ikke vet jeg, det kan være mulig at konen har død og at halvor har giftet seg på ny og fått min tippoldefar i 1805 1806.LenkeEr det noen andre som har noen meninger ?mvh arild (håper linken virker...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Kirkeboka for Nannestad 1860 er ikke den letteste å lese, men som innflytter nr 17 i 1860 leser jeg Enkemand Halvor Halstensen 'Bolstad', usikker på stedsnavnet, videre står tre årstall, det første født 25 'Nov?' 1807, så noe med 1834 og så noe med 1848. Normalt skulle det andre årstallet være konfirmasjon, men her tror jeg det er vielse og det siste når kona døde. Videre tror jeg det står at han kommer flyttende fra Winger prestegjeld, nå Kongsvinger. Attesten er skrevet av prest Rynning og det passer med Vinger. Halvor har jo hatt et liv før han giftet seg i 1860 og dersom dette er riktig lest/tolket så har du litt mer om han her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Kirkebok for Vinger 1834 opplyser at ungkar Halvor Halstensen, født i Rendalen, nå på 'Norre?', 26 år, sønn av Halvor Bolstad gifter seg 29. desember 1834 med pike Anne Paulsdr boende på Sund'stede?' hos foreldrene, 30 år datter av Paul Sundmand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

takker for hjelpen så langt.jeg har nå funnet mer ...Halvor flyttet inn til vinger i 1834 fra aamodt i følge vinger ministralbok 1814 - 1825 innflyttede side 624 nr. 30.Er det noen som har tilgang til kirkebøker for aamodt i tidsrommet 1823 til 1834 og som kan lete litt for meg. Etter det jeg vet skal Halvor ha flyttet fra rendalen i 1823/1824 men det er svært vanskelig å lese hvor han flyttet i den attesten jeg har sett.det er morsomt slektgranskning når man finner løse tråder... arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg tror du forlengst (2) har fått svaret på når og hvor Halvor ble født og hvem hans foreldre var. Og jeg tror neppe hans far het Halvor, Halsteensen som slektsnavn i Rendalen, Storelvdalen eller Aamodt dengang ville vært meget oppsiktsvekkende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiHer er dåpsinnførselen til Halvor i Rendalen. Og det var ingen Halvor døpt i Aamodt/Koppang med far Halvor Halstensen.Mvh Lars Ove

bilete3307.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei takk for hjelpen.. ja fødselattesten har vi, den er vi ferdige meddet jeg spurte om i innlegg 13 er om det er noen som kan se i listene over innflyttede og utflyttede i aamodt for meg.jeg vil gjerne finne linjen fra når han var innflytter og utflytter fra aamodt.har du anledning Lars Ove.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg ville følge opp Åmotsporet. Bolstad er gardsnavn i Åmot, jeg kjenner det ikke Rendalen, men der er jeg lite kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dette skulle ikke være så vanskelig å løse, men her har jeg ikke engang kirkebøkene. (Jeg kjenner godt Bolstad og har folk derfra i 'bøtter i spann' i den delen av min database som vedrører egen slekt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

hei igjen ...Det er hyggelig noen aktive perosoner på temaet. mitt.Jaså, Bolstad er en gård i aamodt....legg gjerne inn nye ting rundt dette når dere har anledning. Å få løst denne slektlinjen litt lenger tilbake er for med veldig interresant ettersom familien ht lurt mye på hvor disse kom fra.Halvor er med stor sansynlighet den Halvor som er født i rendalen 25.11.1807.Lars Ove har tidligere også funnet en utflytterattest fra rendalen for meg som ligger på en av hans temaer på forumet.Konklusjonen var i alle fall for min del at det er svært vanskelig å lese den. Så om det står noe om aamodt i den skal være usagt.mvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

ja, og innflyttede rundt 1820, da jeg nå nettopp så året i ditt Tema 42095 og ditt svar til meg i innlegg 18 der.takker på forhåndmvh arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

arildNå er jeg litt forvirret (ikke uvanlig).I tema 42095 har jeg funnet Halvors dåp og han og morens utflytting. Hvorfor skal jeg da lete etter nok en utflytting? Tror du at utflyttingen foregikk til Rendalen først og så Nannestad?Mulig jeg spør dumt,men jeg har ikke hatt tid til å sette meg ordentlig inni saken.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Halvor Halstensen ble konfirmert i Brandval kirke 1/10 1826, innfl. til Brandval 1824. Bodde på Kvernbakken hos husbonden Gunder Paulsen. Alder ved korfirm. 18 1/2 år. Halvor gift 29/12 1834 i Vinger kirke m. Anne Paulsd. f. 1804 Vestre Nor i Vinger. 5 barn. Før Halvor ble gift i Vinger hadde han barn i Brandval med Olia Halvorsd. Holtet u. prestegården og Rønne Johansd. som var på Mellem u. Lystad. Anne og Halvor flytter fra Vinger. Deres datter Karoline ble viet i Grønland kirke 26/12 1876 m. Ole Olsen Hovde fra Modum. Sønnen Halvor Halvorsen hadde to barn, Hans 1865 og Albertine Josefine 1866 m. Johanne Jonsd. f. 1842 Rismyr under Odals Verk, Sør-Odal. Sønnene Paul, Martin og Gunerius har jeg ikke noe om. Har et notet om at Halvor var f. på Bolstad i Åmot 25/11 1807. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

heiførst spørsmålet til Lars Ove, jo du skjønner ...jeg vil gjerne se om det er mulig å finne halvor som innflytter i aamodt, da kan vi få en rød tråd i dette. Vi vet jo ikke hvor han flyttet til i den atesten du har funnet i rendalen.Så over til innlegget til Finn.... nå ble jeg forvirret...Min tippoldefar Halvor Halstensen giftet seg i 28.12.1864 i Nannestad med Karen Kristensdatter, som var født på Kjønstad i Nannestad og de fikk min oldefar Herman Halvorsen 10.06.1865. jf. Nannestad ministralbok 1860-1872 side 33 nr 84. jeg ser i innlegg 10 av Sverre at han antyder at Halvor kom fra vinger - jeg ser at datoen for fødsel er den samme i flere dokumenter.Kan det være flere kandidater Halvor halstensen i rendalen tro? I ft 1865 står det at han er 60 år og født 1805/1806...hva med dette..klarer noen å nøste opp dette?arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.