Gå til innhold
Arkivverket

[#21423] Mons Olavson, Skåldal i Haus fødd 1757


Gjest Erling Utne
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Utne

Er det nokon som veit kvar han og kona Marta Olsdatter (Monsdatter)var frå? Bydgeboka gjev ikkje svar, og eg kan heller ikkje finna relevant informasjon om opphavet deira på digitalarkivet/RHD/Familisearch. I 1801 folketeljinga finn vi dei her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Jeg kan i hvert fall gi deg en teori.Mons Olsen Frotveit gifter seg i 1782 i Fana med Marta Monsdatter Hauve (Hauge).Marta Monsdatter Hauge fra Arna er mest sannsynlig datteren til Mons Jakobsen Hauge og kona Sygni Johannesdatter (født Åsheim). Dette paret giftet seg i Haus 1752.Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Mons Jakobsen Hauge 1722-1783, gift 2 gang 1752 med Sygni Johannesdatter Åsheim (i Arna) 1725-1790. De fikk flere barn blant annet datteren Marta født 1755. I skiftet etter faren Mons 1783 er det sagt at hun var gift med Mons Olsen Unnelandsneset.Nå har det seg slik at de to eldste barna til Mons Olsen Skåldal og kona Marta Monsdatter; Ole og Sygni nettopp var født på Unneland.Så da kan det knapt være så mye tvil.Mons Olsen Frotveit født 1760 i Fana. Foreldrene hans var Ole Monsen N. Titlestad (1730-1776) gift 1757 med Kari Nilsdatter Frotveit (1735-1807).Mvh.Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Utne

Mange takk! Eg kikka litt på dette i går kveld, eg kom også til at det dette du hadde funne ut hadde mykje for seg. Eg kunne ikkje finna meir prov enn den eine oppføringa i kyrkjeboka du peika på. Eg sette opp på blokka at eg måtte sjekke eindel namnelikskap på Neset/Unneland. Fann du skiftet på nettet? Eg har elles mykje eldre slekt knytt til Neset/Unneland. Igjen, mange takk for vedfulle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Bratland

Skiftet i 1783 var det gards- og ættesoge for Ådna som henviste til under oppførselen av familien til Mons Jakobsen Hauge. Mvh. Kenneth Bratland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.