Gå til innhold
Arkivverket

[#21425] Anna Marie Johansdtr 1865-1916. Brunlanes


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Har ved en feiltast sendt dette tidligere under Telemark??!! Vestfold var selvfølgelig meningen. Hun ble gift med Karl Martin Knudsen 1866-1941 Hun står født i Christiania 1865 i Brunla bygdebok og ft 1900 men er slett ikke sikker på at dette er riktig.Sitter noen med Kirkebok som omhandler årene 1885-1900 som der kan se gifte med Karl Martin (som er født i Brunla)og der se hennes foreldres navn så ville det vært fint!! I Christiania finner jeg en Anna Marie f 1866 med foreldre Johan Amundsen og Kaisa Nilsdtr, men dette blir noe tynt.Karl Martin og Anna Marie fikk sitt første barn 1890 så gifte har vel skjedd deromkring. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei Roy. Jeg kan forsøke med oppslag for deg i Brunla bygdebok neste gang jeg besøker biblioteket. Kan ikke bli før om noen dager. Jeg finner en Anne Johansdatter f. 15 mar 1865, døpt 16 jul 1865, I Oslo Domkirke, Trefoldighetsk. foreldre Johan Olsen og Elisabeth Sofie Wennemoe. ( Fam. S) Kan dette være damen? Ser også der, en Anne Marie Johansdatter , f. 25 jun 1863, døpt 9 aug samme år. Foreldre : Johan Henrik Rasehorn og Sophie Caroline Egeberg. Aker, Grønland, Den Norske Kirke. Hvis du ikke vet navnene, er det ikke godt å vite om noen av dem passer? Si fra hvis du trenger oppslag i Bygdebøkere. Kirkebøkene har jeg ikke tilgang til nå dessverre. Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Gunn! Hadde nesten gitt opp dette, men er svært takknemlig for alle tips. Vil forfølge tipset Johan Olsen og Elisabeth Wennemoe og se hvor dette kan ende! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! I dag har jeg vært på biblioteket her og lånt igjen gamle L. Berg, og begge bind av Astrid Jhansens Bygdebøker for Brunlanes. Har også lånt L. Bergs Hedrumbok. Tjølling bygdebøker har jeg selv, pluss Sandarbøker. Så til ditt spørsmål Om giftemål for Anne Marie Johnsdatter og Karl Martin Knutsen. Jeg finner på s. 568 , i Jansens Bok: Karl Martin Knutsen f. 1868 ,d. 1941, fra bruk nr. 22. Smed. Eier og bruker 1929-38. Eide bruk nr. 6 på Bålsrød og bodde der i 1900. Hadde eid bruk nr. 10 en tid og overtok der etter stefaren. Gift i 1889 med Anna Maria Johansdatter f. 1867,d.1916, ( fra Kristiania) som du lurer på? Barna er også ramset opp , og når de er født og hvem de er gift med. ( Disse har du oversikt over forstår jeg.) Ser at du har mange du har etterlyst fra Vestfold. Si fra hvis jeg skal hjepe deg med oppslag i noen av bøkene jeg har. Kirkebøker har jeg ikke tilgang til for tiden. Men det har sikkert andre. Astrid Jahnsens bøker er lette å finne fram i, men også her er mange feilkilder. Slik er det vel i de fleste bygdebøker. Jeg kan scanne og overføre hvis det er opplysninger fra de nevnte bøkene som ønskes. Da trenger jeg i så fall din e-mail adr. min er : ghug@frisurf.noMvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Heisan Gunn. L. Bergs bøker har jeg hatt, men ikke Astrid Jahnsens, så det var artig med noen nye opplysninger derfra! Årstall for gifte hadde jeg jo bl.a ikke. Antar at jeg må ty til kirkebøker i aktuell periode for gifte om jeg skal finne Anna Maries foreldre nedtegnet. Hvordan havnet hun i Brunlanes mon tro? Ser også at Astrid har andre fødselsår på dem begge. Berg har sannsynligvis brukt Ft 1900 som kilde. Finner der disse mulige foreldre du tidligere nevnte. De bor i Strandgaden i Christiania (1865) og her står Anna som 1 år. Dette rimer bra med fødselsdatoen du fikk fra F.search. Takk skal du ha Gunn! Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.