Gå til innhold
Arkivverket

[#21430] Anstein broke lensmann på romerike i 1337 født ca 1280


Gjest arild andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild andersen

Er det noen som vet hvor denne personen kom fra Anstein Broke , på Døli i Nannestad, Lensmann på romerike nevnt i DN i 1337.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

I Nannestad bygdebok (Holter sogn) er han nevnt som bruker av Rovol i Holter, og som eier av Døli.Dette er etter hukommelse, -jeg skal sjekke notatene mine i kveld...Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi C. Huitfeldt

Dette sier jo ingen ting om Anstein Brokes opphav, men her er det jeg har fra Nannestad Bygdebok, bind III s. 117-118 - Døli (Nordre)Om eiere: ”Døli var på 1300-tallet odelsgods til etterkommerne etter Anstein Broke, Lensmann på Romerike (nevnt 1337). 10. august 1383 delte brødrene Hallvard og Arne Gudbrandssønner mellom seg det jordegods de hadde arvet i Døli etter farbroren Anstein Einarsson, som var død. Han hadde brukt Rovol i Holter og etterlot seg jordegods i Døli i Bjørke og i andre garder på Romerrike. Brorsønnen Hallvard Gudbrandsen arvet i 1383 over 20 øyresbol, trolig 24 øyresbol i Døli, som må ha vært hele garden....”Om brukere: ”Det er mulig at ANSTEIN BROKE, nevnt som lensmann i 1337, bodde på Døli. Iallfall var garden odelsgodset til etterkommerne hans. Anstein hadde sønnen EINAR ANSTEINSSON, og av hans barn er nevnt Anstein br. av Rovold i 1376, og Gudbrand, g m Elin Guttormsdatter. Anstein på Rovold arvet jordegods i Døli, og det tilfalt brorsønnene hans da han døde så han kan ikke hatt livsarvinger. Gudbrand og Elin hadde sønnene Hallvard og Arne. De to delte arven sin i 1383. Hallvard fikk alt godset i Døli og ble trolig bruker her. Arne arvet 9 øyresbol i Støvre og 11 2/5 øyresbol i Vårum, begge i Ullensaker, og penger attpå. Hallvard må altså ha arvet over 20 øyresbol i Døli.” Jeg har tidligere sjekket og gjort et ”i farten notat” om Rovol (bind II s. 396); Hr Hallvard Jonsson hadde gården etter 1350, og hans arving var Ragnhild gm Ogmund Aslaksson. I sammenhengen ble også nevnt Hr Hallvards frende Gunnar Smidsson . Antar jeg ikke fant noe (mer) om Anstein Broke her enn det som var nevnt under Døli. Se også DN b.5 nr 286 om Rovol. LenkeJeg ble nysgjerrig på hvor har du sett at han var født ca 1290? Jeg har også lurt på om det i DN b.1 nr 247 (1337) står at han er lensmann, eller om det vises til da Anstein Broke var lensmann. Vet du, eller er det noen her som kan hjelpe med det?Heidi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Vel årstallet for fødsel er bare antakelse, men i 1337 var det vel hans sønnesønn som også ble nevnt, så det er en anslått årsplassering Jeg husker ikke korrekt bk, men det står eb del i bygdebøker for Nannestad om dette stort sett det smmme som du har her og det står vel også at han var lensmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.