Gå til innhold
Arkivverket

[#21435] Rostad på Rolvsøy


Gjest Jens Gladheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Jens Gladheim

Weiulf Henriksn Rostad på Rolvsøy født 2.12.1796, senere vekter i Sarpsborg, ble gift med Anne Marie Syversen. Vet noen hvem henns foreldre er??Videre kjenner noen hans mor Inger Gundrosdatters foreldre??På forhånd takkJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Inger Gunderosen ble døpt 29.10.1775, Rostad, Tune. Foreldre Gundro Gundrosen og Marie Larsdatter. Inger ble gift 8.7.1796 med Henrich Wejulfsen.Her finner du Ingers foreldre i 1801 LenkeOdd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Jeg kjenner desverre ikke noe til Anne Marie Syversens foreldre.Jeg er direkte etterkommer etter foreldrene til Marie Larsdatter, og har endel data om denne familien. Informasjon som stort sett er hentet fra Digitalarkivet og Tune bøkene. Mye av informasjonen i Tune bøkene skal vistnok være suspekt, så det jeg har må nok verifiseres i primærkildene. Så du får ta det jeg har for hva det er. Maria Larsdatters foreldre var: Lars Håvelsen Utne(1) og Inger Halvorsdatter Ramstad(2). Far til (1) var Håvel Paulsen Utne, og far til (2) var Halvor Hågensen Ramstad.Maria Larsdatter var gift med Gundro Gundrosen. Hans foreldre var Gundro Gundrosen(3)og Dorthe Knudsdatter. Mor til (3) var Anne Wejuldsdatter Richustad (4).Foreldre til (4) var Wejuld Richustad og Anne Henriksdatter Richustad (5).Far til (5) var Heinrich Madsen Richustad.Denne Richustad grenen er det Liv S. Hansen i Degernes som har hjulpet meg med å finne.mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jens Gladheim

Takker for opplysninger. Med Marie Larsdatter kommer vi inn på Ramstad-slekta som er beskrevet av Niels Chr. Hjort i NST bind 32, hefte 4 sidene 323-329. Han gir disse opplysingene om Inger Halvordsdatters(1) fofedre: 2: Halvor Håkensen Ramstad ca 1682-1747 4: Håken Halvorsen Ramstad ca 1657-1711 8:Halvor Ingebretsen Ramstad nevnt 1655-1657 og tippoldefar 16: Ingebret Ramstad nevnt 1611-1647.Når det gjelder Rekustad er vel den Henrich Madsen Rekustad som nevnes i foregående innlegg den samme Henrik Rekustad gm ei Håkensdatter Veum, datter av Håken Veum, som alle er nevnt i artikkelen om vestre Viste i samme hefte av NST.mvhJens

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H. Engseth

Takk skal du ha Jens. Dette var nytt for meg. Må nok på biblioteket for å lese artiklene i NST bind 32.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Karin Andresen

Anne Marie Syversdatter er min tipp tipp oldemor. Hun er datter av Syver Pedersen f. 03.12.1769 på Houen (alt. Raae), Tune, død 22.05.1807, gift med Ellen Simonsdatter f. 1777-1778 på Raae, Tune, død 1804. Syver og Ellen ble gift 15.01.1801 i Tune. De finnes på FT 1801 på Haugen, Tune, sammen med Syvers mor, Dorthe Syversdatter. Barn: 1. Anne Marie Syversdatter f. 17.01.1802 på Houen, Tune, gift med Wejulf Hendriksen Haugen 20.10.1820 i Tune. Jeg har funnet følgende barn, de to første ikke bekreftet: Johanne Marie f. 1821, Elen Sørine f. 1823, Inger f. 1826, Grethe f. 1828 (min tipp oldemor), Gunro f. 1832, Anne Petrine f. 1835 2. Dorthe Syversdatter Rostad f. 30.07.1803 på Raae eller Houen, Tune. Dorthe ble gift med Gundro Gundrosen Rostad 25.10.1822 i Tune, forlovere: Mikel Simensen og Thor Wister. Dorthe og Gundro finnes på FT 1865 på Rostad søndre, Tune.Syver Pedersens foreldre: Peder Rejersen og Dorthe Syversdatter. Ellen Simonsdatters foreldre: Simon Olsen og Siri Syversdatter. Siri Syversdatter var 1. gang gift med Michel Jensen i 1771.Ellers kan jeg stort sett tilslutte meg øvrige innlegg, men med følgende kommentarer:Til Bjørn H. Engseth, Sandsnes, 26.04.1004: (2) Halvor Hågensen Ramstad var gift med Maren Ouensdatter f. 1685 Ramstad, Tune, gift ca. 1713 Ramstad, Tune.Til Jens Gladheim, Veggli, 27.04.2004: 2: Halvor Håkensen Ramstad ca. 1682-1747. Far: 4: Håken Halvorsen Ramstad ca. 1657-1711. Her hadde jeg feil foreldre, nemlig Haagen Nielsen og Boel Svendsdatter. Dette viser hvor forsiktig man skal være med kilder.Ovenstående opplysninger er primært hentet hos Family Search, i samarbeide med og hjelp fra andre slektsforskere, folketellinger samt notater fra min oldemor. Alt bør checkes i kirkebøkene.Ytterligere opplysninger om disse familiegruppene kan fåes ved henvendelse direkte til meg.Til slutt: Hva er NST? Det/den bør jeg nok også lese.Vennlig hilsen Karin Andresen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Runar Juvang

I denne debatten må det ligge noen skjulte spor for meg, og jeg håper noen kan bringe litt lys inn her for meg. Jeg har en tipp tipp tippoldemor som heter Anne Veiuldsdatter, skal være født 1793 på Rostad. Gift med Jens Andersen Vister. Anne er datter av Veiuld Hendriksen Rostad døpt 16.12.1747 og Marie Paulsdatter født ca 1769. Kan noen fortelle meg om/hvor disse passer inn i denne debatten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Hanne Ramstad

Hei Runar. Det ser ihvertfall ut til at din Anne bor på Rostad i 1801(FT) sammen med far, mor og 3 søsken. På samme gård som Gundro Gundrosen og Marie Larsdatter (se øvrige innlegg). På family Search finner vi Anne født 29.1.1794 på Gretteland, Tune. Og død 5.3.1853 på Viste i Tune. Selv har jeg også Veiulf Henriksen og Marie Paulsdatter i min database, men da som foreldre til Sofie Veiulfsdatter født 1797, gift med Hans Kristiansen fra Ramstad. Når det gjelder Marie Paulsdatter, har jeg i min database en OLAUG Paulsdatter, født på Gretteland i 1767. Hun giftet seg med en Jens Jonsen fra Veum, og døde på Glemmen i Østfold. men dette trenger jo ikke være maries søster. Johanne T. Hernes har lastet opp på Family Search at marie paulsdatter ble født i 1769 i Råde, Østfold. Og at Veiulf og Marie giftet seg i Råde i 1787. I Johanne T. Hernes sin database på family Search står også at Veiulf Henriksen var gift også 27.6.1768 i Tune. Utifra dette tenker jeg følgende: Veiulf Henriksen født 1796 i jens sitt første innlegg, hadde følgende foreldre: Henrik Veiulfsen(f.1770) og Inger Gunderosdatter(f.1775). Henrik Veiulfsens far het Veiulf Henriksen (f.1748). Denne siste Veiulf Henriksen var gift 2 ganger. 1. gang i 1768 med marie Olsdatter. 2. gang i 1787 med Maria Paulsdatter. I dette sitt 2. ekteskap fikk han min Sofie Veiulfsdatter og din Anne Veiulfsdatter. Fra 1 ekteskap hadde han bl.a. nevnte Henrik Veiulfsen f.1770.Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

ja Hanne dette ser jo logisk ut det, og takk for respons. Men på folketelling 1801 står det at både Veiulf og marie Paulsdtr er i 1. ekteskap. Men det er jo stor aldersfoskjell og han står også oppført med egne barn, så alt taler jo for at det er snakk om 2. ekteskap. Og Veilulf Henriksen er oppført som sønn av Henrik Rostad, uten at det bringer så mye ekstra lys over saken. Videre ser det ut for, iallefall på navnelikheter, at Veiulfs forfedre må søkes etter i Richustad. Men det hører kanskje hjemme i et annet tema..eller ?Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.