Gå til innhold
Arkivverket

[#21437] Eskild Olsen, Heksum , Toten født ca 1620


Gjest arild Andersen
 Del

Recommended Posts

Gjest arild Andersen

Anders Eskildsen, Heksum 1651-1704 eller 1694-1774??? gift med Anne Jonsdatter, Nlili, Vestre Toten. Anders sin far er oppgitt å være Eskild Olsen Heksum født ca 1620Kjenner noen til mer informasjon om denne karen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Arild :)Tok en liten titt på Familysearch og Gjøvik og Toten slektshistorielag.Anders Eriksen f.ca 1651 Heksum d.1704. (Sønn av Eskild Olsen f.ca 1625.Iflg. FS )Anders ble gift 1 gang ca 1680 med Kari Mathisdatter/Mathiasdatter (?) og fikk med henne følgende barn:JOHANNES f.ca 1682 Blili, Toten (Iflg. FS.)ANDERS f.ca 1684 Blili, Toten (Iflg. FS.)BERTE f. ca 1686 Blili, Toten (Hun blir gift 26 des. 1707 med Lars Nielsen f. 1672 Paalset, Østre Toten. Gravlagt 27.mars 1739 Østre Toten. De er oppført med 7 barn. Iflg. FS.)KARI f.ca 1688 Blili, Toten (Iflg. FS.) Anders gifter seg 2 gang ca 1690, med Anne Jonsen/Jonsdatter og de får følgende barn:JON f.ca 1691 Blili, Toten (Gift m. Inger Paulsen. Iflg. FS.)LISBETH f.ca 1694 Blili, Toten (Hun ble gift 28.juni 1730 m. Niels Jensen. Iflg. FS.)MARTA f.1696, dpt.4.april 1696. Blili, Toten(Faddere var:Knud Skindervig, Kari Skindervig, Jon Skoverud, Kari Skoverud og Birte Sivesind. Dette iflg. Vestoppland slektshistorielag.)PEDER f. 1699, dpt.30.mai 1699. Blili, Toten(Faddere var:Knud Skindervig, Kari Skindervig, Jon Skoverud, Sevald Sund og Anne Hexum. Dette iflg. Vestoppland slektshistorielag.)OLE f.1701, dpt. 22.mai 1701 Blili, Toten (Iflg. FS.)NIELS f.1704, dpt. 24.august 1704 Blili, Toten(Iflg. FS.)Håper det var til noe hjelp for deg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Rigmor... Takk for Innlegget og informasjonenJeg ser at jeg nok stilte spørsmålet litt upresistDen jeg lurte på mer informasjon om er Eskild Jonsen , Heksum f. 1625...Er det noe informasjon om hans opphav? Jeg er ikke så bevandret i det med stedplassering enda, så Heksum hvor ligger egentlig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sonja Fjellhaug

Hei. Eskild Olsen Heksum er f.ca.1576 og dør 1669 på Toten. Hans sønn Anders er f.1651 og dør 1703 på Blili, Eina. Disse opplysningene har jeg fra en venninne som stammer fra Eskild Olsen. Smil:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei folkens... takk for tipset om innlegg 3388 Rigmor og informasjonen om Eskild Olsen, Sonja

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Eva Johannessen

Hei Arild. Ser Sonja la inn svaret hun fikk av meg. Hvem av barna til Anders stammer du fra? Jeg stammer fra Jon. Ta kontakt hvis du vil, min mail.adr er eva_johannessen@yahoo.no Eva:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest arild andersen

Hei Eva... jeg prøvde å sende en mail til deg , men de gikk ikke frem????.... uansett så så jeg nå at jeg har svart deg før... på tema 3388.... det hadde jeg glemt.Du finner slektlinjen der sammen med ditt svar.arild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Informasjonen om Blili finnes på s.153 i Totens bygdebok 5 (Eina): 1)Mattis Lauritsen, finne, fca. 1613, skifte 1668, gm. Anne Lauritsdt., skifte 1675, gm. neste bruker. 5 barn. Mattis L. gjenryddet Blili og fikk førstebygsel på garden i 1656. Anne Lauritsdatter hadde først vært gift med en Peder og de fikk 2 barn. Anne L. 3.gm. Ole (Oluf) Toresen som var bruker av Blili til ca. 1679.Kari Mattisdt. gm. Anders Eskildsen Heksum, fca. 1651, sønn av Eskild Olsen Heksum, Anders d. 1704, 53 år gml. 1.gm. Kari Mattisdt. 4 barn. 2.gm. Anne Jonsdt. fca. 1656-1729, 73 år gml., 5 barn. Hun ble oppgift med neste bruker, Lars Knudsen Stabu/Frogarden Sivesind, fca. 1667, ingen barn.Anders Eskildsen kjøpte Blili av viselagmann Nils Jakobsen Schmit den 14.januar 1698, men han var bruker her seinest fra 1690.Barna til Anders og Kari: 1) Johannes, ant. gm. datter av finnen Ole Helgedalen, Brandbu.....2) Anders.....3)Berte, g. 1707 Lars Nilssen, se Paulset.....4) Kari, fikk Rasmus, dpt. og d. 1723 m. Hans Larssen, 'besovet av fogdens tjener Hans Larsen, som her fra stedet er afreist', frittatt for leiermålsbot på grunn av fattigdom. Kari ble anmeldt for leiermål med Knut Vestli i 1731.Barn av Anders og Anne: 1)Jon fca. 1691, seinere bruker, se bruk 1......2)Lisbet fca. 1694, g. 1730 Nils Jensen, se Paulset.....3) Marte dpt. 1696, g. 1722 Abraham Hanssen, se Sandbakke, V.Toten......4)Peder, dpt. 1699, seinere bruker, se bruk II.....5)Ole, dpt. 1701, 1.g. 1721 Anne Pedersdt. Skreppen og 2.g. 1731 Lisbet Olsdt., se Tandsæter, Kolbu. Ole bodde på Blili til 1731.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.