Gå til innhold
Arkivverket

[#21443] Cammerråd og kobberacciseskriver Andreas Soelberg, død 1773 Strinda/Malvik


Gjest Olav Sletvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Sletvold

Forsøker å oppspore familien og etterkommerne etter Cammerråd og kobberacciseskriver Andreas Soelberg, død vel 69 år gammel i 1773 Strinda/Malvik. Han var ansatt ved De Nordenfjeldske bergverker og kjøpte gården Torp i Strinda/Malvik i 1759. Jeg er særlig interessert i skjebnen til hans datter Kristianna Uldrica som bodde i Trondheim i 1801 (enke og 49 år gammel), og ikke minst dennes datter Karen Helene f. 1782. NB. Det finnes et skifte etter Kristianna Uldrica, nr. 273 i Skifteprotokoll 20b for Trondhjem (1794-1810) som jeg av ulike grunner ikke har fått fatt i. Kan noen hjelpe meg? Hilsen Olav Sletvold

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Jeg kan dessverre ikke hjelpe til med noe særlig her, men vil peke på at det ved Kongsberg Sølvverk var en skiktmester Hans Jørgen SOLBERG som var født på Kongsberg ca. 1739. Jeg kjenner ikke hans familie bortsett fra datteren som i FT 1801 kalles Clarine Finde SOLBERG. Jeg har dessuten mistanke om at Hans Jørgen er bror av Anne Kirstine SOLBERG (f.ca.1750) som var g.m. overstiger Hans Ørbech MORGENSTIERNE (1757-1823). Hvis noen sitter inne med noen opplysninger som kan knytte Solbergene på Kongsberg til kammerråd Andreas SOLBERG, så vil jeg være interessert i detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

I følge Malvik bygdebok (2003) døde Andreas Soelberg i 1781. Sønnen, Knut Brown Soelberg kjøpte gården på dødsbo-auksjonen. Han var ugift og solgte gården i 1811 til stiftsamtmann og kammerherre grev Friedrich von Trampe. Andre i familien Soelberg er ikke nevnt. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Sletvold

Takk for innspill så langt. Jeg tror Knut Bryn er på sporet når han peker mot Kongsberg. Det er der 1801-tellingen har de fleste Soelberge'ene med e i solen. Spørsmål: Eksisterer det nasjonale oversikter over kammerråder og sentrale bergverksfolk slik som Andreas Soelberg, eller var dette personer som stort sett var lokalt forankret?Til John O. Svenning: Jeg har også funnet de samme opplysningen du nevner fra Malvik bygdebok. Jeg har likevel valgt å forholde meg til dødsår oppgitt i Digitalarkivets Kirkebok for Strinden/Malvik (1727-1900) som jeg betrakter noe mer pålitelig enn bygdeboka. Linken finner du her: LenkeGjennom Eirik Strøms hjemmeside har jeg lokalisert skiftene til både Kristianna Uldricca og Knut Brown Soelberg (som var ugift), antatte etterkommere etter Andreas. Forhåpentligvis får jeg her greie på om 'min' Karen Andersdatter på Valslag i Hemne var datter av Kristianna Uldricca og Anders Jacobsen (Fjærem). Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Olav Sletvold

Etter en tur på Statsarkivet i Trondheim kan jeg supplere med følgende opplysninger om Andreas Soelberg (i følge Hornemann): Andreas Soelberg ble gift med Karen Helene Wessel Brown den 14.10.1738. Karen Helene Wessel Brown døde 24.4.1801, 82 10/12 år gammel. Hun finnes i 1801-tellingen for Trondheim. Disse to hadde følgende barn: Kristian Ulrik døpt VFK 26.6.1739, Karen Marie døpt VFK 2.7.1742, Mette Frederikke døpt VFK 3.6.1744 (død på St. Jørgens Hus i september 1816), Knud Brown døpt i Bakke kirke i Trondheim 21.2.1748 (ugift, død 27.8.1817), Kristianne Ulricha, døpt i Bakke kirke 7.4.1751. Hornemann skriver ellers at sistnevnte ble gift Jacobsen. Hun døde som kjent i 1803. Men hvor Andreas Soelberg kom fra, har jeg ikke vært i stand til finne ut av! Forhåpentligvis kan noen med tilknytning til Statsarkivet på Kongsberg kikke litt nærmere etter der.Fra Karen Helen Wessel Brown og bakover går det rimelig greit å finne bakover til rådmennene Knud Brun, Jan Wessel/Schøller'ne etc.Når det gjelder 'min' Karen Andersdatter på Valslag (som for meg er vel så viktig), føler jeg at 'tampen brenner'. I kirkeboka for Hemne fant jeg henne registrert som død den 19.2.1846, og begravet 25.2.1846, 64 år gammel. Dette passer nærmest helt perfekt med at hun ble døpt i Malvik 25.5.1782. Men jeg har enda ikke det endelige beviset for dette. I skiftet etter antatt mor Kristianna Ulricha fra 1803 er det ikke nevnt noe som kan knytte Karen til Hemne. Ikke så unaturlig kanskje, idet 'min' Karen giftet seg med Engel Fredriksen Nordgården (Valslag) først i 1805. Er det noen feks. fra Hemne eller Trondheim som kan gi meg opplysninger som leder fram til en endelig bekreftelse av hovedhypotesen? Ingen Karen var nevnt i skiftet etter antatt morbror Knud Brown Soelberg. Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Olav Sletvold

Tar opp i gjen denne tråden etter at den har ligget 'død' i over 2 år. I mellomtiden har det vært flere diskusjoner med tilgrensende problemstillinger med utgangspunkt i familioenavnet Soelberg slik som i [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=38106&sok=Soelberg&startnr=&antall=&spraak=&nr=4&antinnlegg=156#anker>Lenke og Lenke. I tillegg kommer Tom Brøndsteds slektsbok på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.