Gå til innhold
Arkivverket

[#21448] Foreldre Josef Olsen Drevland, Vefsn f. 1706


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Josef Olsen Drevland f. 1706 Vefsn giftet seg 27.07.1732 med Inger Jonsdatter f. 1712 Vefsn. Har noen opplysninger om foreldre til Josef og Inger? mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Geir Tverå

Hei, vi har visst felles forfedre?Josef Olsen var 60 år ved folketellingen i 1769. Bortsett fra at han var bosatt på Drevland ved vielsen i 1732, har jeg ikke lyktes å finne hans opphav.Inger Jonsdatter var 63 år ved folketellingen i 1769. Hun var fra Bratbakken i Vefsn, datter av Joen Nielsen og Dorthe Bendigtsdatter. Inger døde før 1796. Da ble det nemlig avholdt skifte etter en av hennes brødre, Ole Jonsen på Ytre Hellfjellet. Dette skiftet bidrar til å gjøre det mulig å identifisere hennes opphav.Joen Nielsen var 53 år i 1701. Han hadde 10 barn som er kjent - 5 i det jeg tror var første ekteskap, og 5 i ekteskapet med Dorthe. Første kona kjenner jeg ikke navnet på. Gift 2. gang omkring 1698 med Dorthe Bendigtsdatter. Gift 3. gang med Ingeborg Andersdatter. Barn fra 3. ekteskap kjenner jeg ikke til. Det er heller ikke kjent for meg når han døde.Dorthe Bendigtsdatter foreligger det ikke flere opplysninger om, bortsett fra at det ble avholdt skifte i 1713 hvor ektefelle og 5 barn er nevnt.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Josef er min 4xtipp gjennom datteren Dorthe. Hvis du har navnene på Dorthe Bendigtsd. barn er jeg interessert i disse. Jeg har bare Inger.mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Hei! Josef er min 6xtipp gjennom sønnen Ole. Her svar på spørsmålet ditt + litt mer:BARN AV JOEN NIELSEN OG UKJENT:1. Niels Joensen , Født: ca 1680, Død: Brattbakken, Vefsn, ca 1728/29. Ved manntallet 1701 er han bosatt Bratbachen. Hans arveskifte ble avholdt i 1729 på Brattbakken. Overtok sannsynligvis etter faren. Først gift med Kirsten Jensdatter (død 1717). Deretter gift med Anna Olsdatter.2. Jacob Joensen , Født: ca 1683. Ved manntallet 1701 var han bosatt Bratbachen. Døde sannsynligvis uten etterkommere.3. Ingebrigt Joensen, Født: ca 1688. Ved manntallet 1701 va han bosatt Bratbachen. Sannsynligvis død uten etterkommere.4. Johannes Joensen , Født: ca 1694, Død: Før 1796. Ved manntallet 1701 var han bosatt Bratbachen. Ved folktellingen 1769 var han bosatt Bratbakken - Holdsfolk, 78 år. Var gift med Ane Michelsdatter i 1769.5. Marith Joensdatter , Født: Før 1698, Død: Før 1796 BARN AV JOEN NIELSEN OG DORTHE BENDIGTSDATTER1. Inger Joensdatter, Født: Brattbakken, Vefsn, ca 1706, Død: Før 1796. Hun var bosatt i/på Bratbakken jul 1732 da hun ble gift med Joseph Ols. Drevland. Ved folktellingen 1769 var hun bosatt Nedre Schoug - Holdsfolk, 63 år. Barn av Inger Joensdatter og Joseph Olsen a. Ole Josephsen, Født: Skog, Vefsn, 1745, Død: Skog, Vefsn, ca 1799 b. Dorthe Josephsdatter, Født: Drevland, Vefsn, 1736, Død: Remma, Vefsn, ca 1803 c. Solla Josephsdatter, Født: Drevland, Vefsn, 1739, Død: Før 17962. Bendigt Joensen , Født: Brattbakken, Vefsn, ca 1699. Ved manntallet 1701 er han bosatt Bratbachen. Sannsynligvis død uten etterkommere. 3. Christopher Joensen, Født: Brattbakken, Vefsn, ca 1704. Ved folktellingen 1769 var han bosatt Sjaamoe - Inderst, 65 år, gift med Maren Olsdatter. Sannsynligvis død før 1796 uten etterkommere.4. Ole Joensen , Født: Brattbakken, Vefsn, ca 1711, Død: Hellfjellet, Vefsn, ca 1795/96 – Skifte 1796.5. Berete Joensdatter, Født: Brattbakken, Vefsn, ca 1702, Død: Før 1796Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.