Gå til innhold
Arkivverket

[#21449] Berger og Bachen gårder i Hurum ca 1700.


Gjest Jorunn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jorunn Olsen

Hei. Er det noen som kan gi meg informasjon om Berger of Bachen gård i Hurum og folkene som bodde der. Knudt Andersøn Berger og familien hans: Hvor i Hurum ligger gården? Lå den i nærheten av Holmsboe? Hvor mange bodde det på gården i 1700 osv. Alt av interesse. Det samme gjelder for Jens ? Bachen 1700 og familien hans. Finnes det bygdebøker for Hurum? På biblioteket sier de det er mange bøker om hurum men ingen ser ut til og være bygdebøker om gårdene der. Alt om disse 2 familiene/gårdene motas med stor takk.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Du er sikker på at du ikke mener Berger i Strøm som på 1600- og 1700-tallet geistlig sorterte under Hurum prstegjeld? Berger var gnr 1 i Strøm og det finnes gårds- og slektshistorie utgitt 1951 av Sigfred L. Eier. Søker du i BIBSYS-databasen vil du også finne de øvrige bøkene om Svelvik, Strøm og Hurum som Eier har utgitt. Noen gårds- og slektshistorie for Hurum finnes ikke.Noe avhjelpende til dette er samlingene til Hurum historielag på Tofte og artikler skrevet av Per Reidar B. Christiansen i NST og Genealogen. Erik J. Bjune og undertegnede fra miljøet rundt Gjallarhorn (medlemsblad for Vestfold Slektshistorielag og Buskerud Slektshistorielag) har også mange interesser og en viss viten om Hurum i perioden 1500-1700.Kirkebøker er tilgjengelig her på Digitalarkivet, men det vet du antagelig allerede.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei igjen!De opplysningene du meddeler i din forespørsel, hvor har du de i fra? Er det skifteprotokoller eller kirkebøker? Har du en mer nøyaktig og fyldigere referanse til de kildene der du stopper opp?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Hei Are. Takk for hjelpen så langt.Jeg er på leit etter forfedrene til Anna Kristine Andersdatter. Født i 1776 i Hurum. Foreldre er Anders Knutsen og hustru Anna Jensdatter. De bor I Holmsboei 1776. Så har jeg sett på sett på trolovede, viede i fødte i Hurum av Anita Odberg. Jeg har bestilt microfilmene men det tar vell en stund til jeg får dem så jeg gikk ut og spørte om hjelp her på Digitalarkivet.MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erik Bjune

Hei!Gnr 17 i Hurum heter Berger og jeg tror det er den det dreier seg om her, siden vel Anders K. (f. 1734) er sønn av Knut Andersen Berger / Anne Siversdtr(dtr av Siver Toresen Eeg) og flere av fadderne til Anders og søsteren Ingeborg kommer fra Rødby og Nygård som ligger like ved. Berger ligger i såfall midt mellom Klokkerstua og nordre nedkjøringa til Holmsbu, vel noe sør-vest for Rødby-vannet. (Andre innførsler under dåpen til barna tyder også på at det er her).Bakken (Bachen) heter det flere steder på Hurum, men ingen veldig nærme Holmsbo så vidt jeg vet. Det ser likevel ut som om Annas foreldre Jens Olsen & Kirsten Olsdtr føres opp under Holmsbu når et par av Annas søsken døpes, det er vel derfor veldig mulig at et sted i Holmsbu svært lokalt heter Bakken, kanskje en enkelt tomt?? Når Annas lillesøster døpes i 1741 er Susana Blom en av fadderne og Blom'ene drev vel sannsynligvis ikke og var faddere overalt og for hvem som helst?? Dog er flere av barna døpt i Strømmen, så det kan indikere andre sida av fjorden?? Anna & Anders hadde forøvrig også en annen datter; Ragnhild, f. 1768.Som Are har nevnt, ta en tur til bibl på Tofte, der finnes det mye skrevet av og sortert på fornuftig vis.mvh erik bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jorunn Olsen

Mange takk for opplysningene Erik. Jeg tror også det er Berger i Hurum det er snakk om. MVH. Jorunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.