Gå til innhold
Arkivverket

[#21451] Mette Olsd., Hemnes, Høland 1789-1853


Gjest Jan Erik Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Aas

Mette Olsd., død 1853, ble gift 1814 med Jon Hansen Tuverud. De bodde på plasser i Hemnes som blant annet Behim, Paradis og Grønvik. Hennes opphav mener jeg å ha, men jeg er ikke 100 % sikker. Jeg ønsker en bekreftelse/avkreftelse på at Mette er den samme Mette Olsdatter som ble født i 1789, på Østegaarden, Hemnes i Høland. Foreldre Ole Arnesen Østegaarden, 1741-1800, og Anne Nilsd.Da skulle vel den ovenfornevnte Anne Nilsdatters foreldre være Nils Christophersen (f.1722 Lille Braate, d.1795 som legdslem på Østegaarden) og hustru Kirstine Amundsd på Hvalaasen ???Mette Olsd. og Jon Hansen hadde blant annet ei datter Helene Jonsd., f.1819 på Behim u/Nordre Bunes, Høland g.1840 m/Nils Amundsen fra Basmoen, Rødenes. Hvor ble det av Helene etter 1865 ???. I 1865 var hun et 46-årig fattiglem og enke m/3 små barn på Mosen u/Ydersbond (min ane nr 17, dattera Gunild Marie Nilsd., 1843-1920, hadde allerede flyttet ut fra Høland).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I forbindelse med bygdebokarbeidet for Høland og Setskog har jeg selv gjort den antagelse at tjenestepiken på Søndre Bunes i Hemnes i Høland, Mette Olsdatter, som i 1814 giftet seg med ridende jeger på Nordre Bunes, Jon Hansen, faktisk er datter av Ole Arnesen Østegården og Anne Nilsdatter, og altså født på Østegården 1789.Jeg har sett litt nærmere på det, med de midler jeg har, og er en smule i tvil. Det var skifte etter Ole Arnesen på Østegården 29. juli 1800 (jeg bygger her på et svært ufullstendig ekstrakt og har ikke sett skiftet selv). Da levet tre døtre av Ole: Mette, 11 år, Gunhild, 5 år, og Anne Marie, 2 år. Boet eide blant annet 8 lpd i Østegården og virker forholdsvis bemidlet. Dersom du - og jeg - har rett, må disse midlene på noe vis ha fordunstet, for Mette som eldste barn av Ole, burde ha kunnet overta farens part av Østegården, fremfor å ende på plassen Tuerud under Søndre Bunes (og dø på Grønvik under Stusrud i 1853).Jeg vil foreslå at du sjekker panteboka for å finne ut hva som skjedde med den part i Østegården som Ole Arnesen eide - og at du meddeler dette til dette forum (eller meg).Ole Arnesens kone, Anne Nilsdatter, har jeg (som deg) identifisert som den i 1755 på Vardåsen under Olberg fødte datter av Nils Kristoffersen (1721-1795) og Kristine Amundsdatter (død på Østegården 1802 - jeg anser henne som den legdslem Kristine 'Kristensdatter' (83 år) som bodde samme sted i FT 1801). Anne Nilsdatter mener jeg er hun som døde som fattiglem på Skauen (enten under Hjellebøl eller under Søndre Østby) i 1828. Det kan i så fall tyde på at familien faktisk opplevet en form for økonomisk ruin etter at Ole Arnesen døde.Helene Nilsdatter, født på Behim under Nordre Bunes i 1819, er ikke registrert som død i Høland etter 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Takk for svaret !. Panteboka vil jeg sjekke, hvis det ikke er for utydelig og stygg håndskrift.Her er min begrunnelse for opphavet til Mette Olsd.: Ifølge javnførregistret i kirkeboka ved Mettes vielse, skulle hun ha vært konfirmert i Høland. Dette var en av grunnene til at jeg tok utgangspunkt i Ft-1801 i Høland og nabokommunene i Østfold. Jeg kom fram til følgende Mette Olsdøtre, med passelig alder:1. Mette Maria Olsd., 5 år Daltorp, gift 1822 m/Peder Pedersen Strand.2. Mette Maria Olsd., 6 år Giellebøe, gift 1822 m/Morten Svendsen Ø. Nes.3. Mette Olsd., 20 år tjener på Skullerud. Hvis 22 år ikke er riktig alder, angitt for ved våres Mettes vielse i 1814 (f.1792), kunne dette være en mulig person.4. Mette Olsd., født 1794 (6 år i FT-1801), husmannsdatter under Narvestad i Eidsberg, gift i Eidsberg 30/8 1833 m/enkemann Ole Christensen. (Ikke konf. i Høland, men passelig alder).5. Da står en igjen, nemlig Mette Olsd., 12 år Østegården. Jeg har ikke lyktes i å finne konfirmasjonen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Her er noe av forklaringen til familiens økonomiske undergang ?Halve gården, Østegården, som Ole Arnesen eide, ble taksert til 530 riksdaler ved skiftet, nevnt i innlegg 2. I dette skiftet fikk dattera, Mette, en arv på 22-1-1 2/3. I forhold til Oles begravelseskostnader på 10 riksdaler, kan det ikke ha vært mye Mette arvet. De med størst krav i boet var Ole Christophersen Linnedahlen med 186 Rdl og enken Marie Zypriansd. Blæsa med 162 Rdl.5/4 1804 fikk Christen Torkildsen tinglyst skjøte på Østegården, til en pris på 600 Rdl. Samtidig som han tinglyste et lån fra overformynderiet, på 247-2-12, fra 17/3 1804. Dette lånet ble innfridd 12/3 1805. Innfrielsen skjedde vel ved hjelp av et nytt lån den 4/2 1805, nå 260 rdl, innfridd 6/9 1813, også fra overformynderiet.. Under disse obligasjonene var bl.a. Ole Arnesens døtres arvede penger.Det var alt under Østegården i Panteboka i perioden 1798-1813. Panteregistret nevner i hvert fall ikke flere saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.