Gå til innhold
Arkivverket

[#21466] Skifte etter Siri Teigendalsvigen Leknes, Skånevik, 1873-1874, protokoll A.a.9b.


Gjest Helge Bjørgen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Bjørgen

Jeg er interessert i hvilke arvinger som er nevnt i overskriftens skifte etter Siri Teigendalsvigen. Jeg ble anbefalt å legge forespørselen over hit fra 'Brukarforumet'. Bakgrunnen for forespørselen er denne: Nils Sjursen Aukland i Etne, Hordaland (Etnesoga bind 5 side 165 nr. 53 og side 353 nr. 67) var 39 år i FT1801 og dermed f. ca. 1762. Han var sansynligvis innflytter til Etne, men hvor kom han fra?. Etter barnas navn kan det tenkes at hans mor hette Siri. På Kalvik i Skåneviksoga bind 2 side 346 nr. 11a finner jeg Nils f. 1762. Foreldre Sjur Sjursen og Siri Torbjørnsdtr. Kalvik, fra Skarvaland. Men jeg finner ikke denne Nils konfirmert. Da han har en yngre bror, Nils f. 1767, kunne en anta at den første Nils var død liten, men han er heller ikke å finne død i kirkeboka. Nå er det skifte etter en Siri Teigedalsvigen Leknes, Skånevik, skifteprotokoll A.a.9b, 1783-1785, side 602b. Dette må være mor til de to Nilsene på Kalvik da Siri som enke bodde på plassen Vikjo på Leknes og døde i 1784. (Skåneviksoga bind 4, side 83 nr. 99). Har noen opplysninger om dette?? Det er litt langt å reise fra Kristiansand til Bergen for å se i skifteprotokollen for så kanskje bare å finne at min Nils Sjursen Aukland ikke er nevnt i dette skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter 'Siur Siursen Kalvigens enke Siri Teigendalsvigen' er sluttet 1. desember 1784. I skiftet nevnes hennes første mann Niels Torgersen Kalvigen, og hennes siste mann, Siur Siursen Kalvigen, samt barna Torger Nielsen Teigendalsvigen, Niels Siursen, 22 år og tjener på Øchland i Etne, Siur Siursen, 12 1/2 år, samt datteren Eli Nielsdatter, gift med Michel Larsen Schoge i Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Bjørgen

Tusen takk for oppslaget. Det var flott. Da viste det seg at det er min Nils Sjursen som var fra Kalvik i Skånevik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.