Gå til innhold
Arkivverket

[#21468] Tippoldemor er Marthe Bredesdtr. ant. fra Årbogen,Skøyen,S.Odal. Vet noen noe??


Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Vår tippoldemor Marthe Bredesdtr. var antagelig fra Årbogen, Skøyen (ant. S.Odal).Hun fikk min oldefar, Hans Nilsen f. 29 okt. 1936, med Nils Johannesen, N.Edsberg, f.1802,d 3 mai 1874 (Vinger). Mine tippoldeforeldre var visstnok aldri gift. Tippoldefar giftet seg senere med Anne Johannesdtr.(Vinger bygdebok II s. 236-237). Kan noen hjelpe med opplysninger om min tipp oldemor Marthe Bredesdtr.? Alt vi vet er at hun er mor til vår oldefar og at oldefar vokste opp i Årbogen, Skøyen. Håper noen tar denne utfordringen. Vennlig hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg tar utfordringen. Men jeg trenger nok noen flere opplysninger.Hvor ble Hans Nilsen av ? Levde han i 1865, og i tilfelle hvor ? Hvor var Hans født (Vinger eller Sør-Odal) ?Det finnes en Brede som var bosatt på Skøyen-Årbogen, men han kan ikke være bestefar til Hans, for Brede var 5 år yngre enn barnebarnet Hans. Det er flere ting som ikke passer helt her. Noen flere opplysninger vil kanskje hjelpe meg.Mvh Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei. Marte skal i følge kirkeboka for Sør-Odal ha hatt 3 barn før sønnen Hans i 1836. 2 av disse har jeg funnet, Inger 1825 og Marthea i 1831.Har registret noe etterslekt etter Hans Nilsen og Karen Andersd. på Åsum øvre i Vinger. Pål og jeg møtes i kveld, så får vi ta fatt denne din sak. Mvh. Finn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Pål og Finn. Artig at dere vil forsøke å hjelpe mitt søskenbarn og meg med å tette et hull? Oldefar Hans Nilsen vokste opp i Sør Odal. Som Finn nevner ble Hans Nilsen gift med Karen Andersdtr og de bodde på Åsum øvre.(Se Vinger bygdebok II s.140). Hans Nilsen Åsum døde 27.11.1909. Om Marthe Bredesdtr, vår tippoldemor, vet vi dessverre ingen ting mer enn nevnt i 21468. Nå er jeg jammen fryktelig spent,kanskje blir gåten om Marthe Bredesdtr. løst!? Igjen takk for at dere vil forsøke å hjelpe! Vennlig hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fnn Sollien

Hei. Marte Bredesd. er ei nøtt. Arbeidet med dette for ca. 3 år siden. Fant den gang 3 barn som hun hadde til dåp i Sør-Odal. Det første barnet var Inger f. 7. mai 1825 Velta, Hærnes i Sør-Odal. Da var det Martes leiermål nr. 2. Martea ble f. 10. april 1831 Olsrud under Stomperud i Sør-Odal, og Hans f. 29.okt. 1836 Årbogen i Sør-Odal. Har også sett over konfirmanter i Sør-Odal etter dette første barnet til Marte. ikke konfirmert her. Inger ble konfirmert i Strøm kirke 2. okt. 1842 bosted Velta, og Martea konf. 1. okt. 1848, bosted Berger. Vi fortsetter med søk etter Berte Bredesd.Ellers har jeg etterslekt etter Hans i basen. Vennlig hilsen Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Hei Finn. At min oldefar hadde halvsøsken er nytt for meg, og veldig artig å få vite. Tilgi et litt dumt spørsmål. Du nevner bostedet Velta. Er dessverre totalt ukjent i disse traktene, men er Velta i Nord Odal? Ser du har etterslekt etter Hans og jeg er mer enn interresert!! Kanskje du vet hva som som skjedde med hans sønn Nils Hansen f. 13 Juli 1863. Hans og Karen bodde i Spetalen i 1865. Å få vite mer om Marthe Bredesdtr. hadde vi satt utrolig stor pris på slik at vi kom oss litt videre. Svært takknemlig for at du vil fortsette med søk etter henne. Ønsker deg en riktig god helg. Vennlig hilsen Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Solveig, Kontakt meg på fisollie@online.no Så kan Pål, Terje og undertegnede holde kontakt direkte.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei Solveig, Pål og Finn! Jeg har tatt for meg det som står i Sør Odal bygdebok nr 4 på side 445 om Velta u. Øvere Hærnes i Sør Odal. Der står det at Lars Kristoffersen Velta gift 9/11 1820 med Marte Olsdatter fra samme sted. (Denne Marte her trodde vi, Pål, Finn og jeg, på Torsdagskvelden kunne være samme Marte som den du er ute etter Solveig, pga. at ved en av de andre barnedåpene til Marte`s uekte barn var Olsdatter overstrøket av presten og erstattet med Bredesdatter)Det jeg har funnet ut er at Marte Olsdatter var fadder på Marte Bredesdatter`s datter Marthea f. 10/4 1831 på Olsrud, og døpt 12/5 1831 i Strøm kirke. Det vil jo si at det var to forskjellige Marter på Velta under Hærnes samtidig.Den Marte Olsdatter gift med Lars Kristoffersen i 1820 hadde ingen barn til dåpen i tidsrommet 1820 til 1831.Den Lars Larsen som tok over plassen etter Lars og Marte, var nok ikke deres sønn. Han var sønn av Lars Olsen Stomperud og ble gift 29/11 1853 med Anne Nilsdatter. Det kan bli feil i bygdebøker!Så tilbake til Marte Bredesdatter, vi har kontrolert i folketellinga 1801 at det ikke var noen Marte Bredesdatter i Sør Odal, men din Marte, Solveig kunne jo være født like etter tellinga i 1801!! Det var en Brede Knudsen på 25 år gift med Ragndine Larsdatter på 26 år på en plass under Stomperud i Sør Odal ved tellinga. Dette paret finner jeg igjen i Sør Odal bygdebok nr 5 på side 109. Olsrud av Stomperud. Knut Andersen fra Skyberg i Brandval (Grue prestegj) f. ca 1735 - 1809 gm Marte Pedersdatter fra Brandval f. ca. 1742 var husmann i Olsrud i 1801. Hadde sønnen BREDE f. ca 1776 var da gift med Rangdi Larsdatter f. ca 1774, og dette paret hadde ei datter MARTE f. 1801 står det i bygdeboka. Hva tror dere om den folkens???? Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Her er et giftemål i Strøm kirke 20. Okt. 1800 U.K. Brede Knudsen Stomperudeie Pigen Ragnild Larsdtr. Harstadmoen. Causjonister var: Clemet Galterud, Gulbrand -ibid-Barnedåp i Strøm kirke: Brede Olsruds Datter Marte ble døpt 2. Påskedag 1801. (Datoen har jeg ikke, for min kalender går bare til år 1800.) Mvh Terje B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Her er nok Terje inne på noe. Et av barna til Marte ble jo født på Olsrud. Og det er jo grunnen til at Marte ikke ble funnet i folketellinga 1801. Hun var født etterpå. Men hvor det ble av Marte etter 1836 vet vi jo ennå ikke. Og hvor Martes første barn ble født er heller ikke kjent.Mye å søke etter fortsatt, men en viktig bit i puslespillet er nok falt på plass. Annen påskedag 1801 var forøvrig 7. april.Mvh Pål :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.