Gå til innhold
Arkivverket

[#21470] Nils Olsen Remma, f. 1686, g.m. Brynild Ingebrigtsdatter, Remma i Vefsn.


Gjest Ørjan Vollan Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Noen som vet mere om denne familien? Hvem var barna og når ble disse født? Når ble Nils og kona født og hvor? Hvem er anene?Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg har en Nils Olsen Remma g. Brønelle Ingebrigtsdatter Mo i mitt slektstre. Fødselsår for Ingebrigt er imidlertid 1638 i Vefsn, Brønelle har jeg ikke nøyaktig år på - kan være omkr. 1655. Kan dette være samme personer? mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Hvis de har en datter som heter Anne og som er gift med Kolbein Iversen, så er det rette folk. Jeg har ikke datoer på noen. Finner ikke papirene mine !!, har forlagt de her et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Har du vært borti denne mannen og? Lars Hansen Mo, d. 1739/1740, bosted Mo i Vefsn.mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg har tre barn: Arne f. omkr. 1678, Johannes f. omkr. 1683 og Anne som jeg ikke har noen data for. Arne er min stamfar og den som jeg har forsøkt å følge. Lars Hansen Mo er ukjent for meg. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Da har vi samme familie. Kan jeg få se det du har om Nils og Brynild? Har du hele anene om de med barn?Mvh Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Brønelle og Nils ble de gift ca 1655? for Brønelle kan ikke være født da, da er hun ca 9-år i 1664 når datteren Anne blir født.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Jeg sporer litt av her for å si dette: (Ang. ditt etternavn Svenning, er det en gård i nord trøndelag?, jeg har mange ved navnet Svenning i min slektstavle).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Uff da, Brønelle skal være født 1642, gift 1663. Brønelle tilhører 'Skipperslekta', hennes forfedre finner du lett ved å søke på internett. Nils har jeg ikke funnet noen forfedre til. Disse er mine 5xtippoldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Tilbake til Nils Olsen Remma: Du kjem over i olsenologien med dei problema det fører med seg, men det er slett ikkje usannsynleg at faren til Nils er ein av desse Ole-guttane: Lenke mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Hei. Ole Olsen, fødd 1581, 85 år i 1666, kan jo være faren til Nils. Skal tro om det er nevnt i noen bygdebok for Vefsn dette? Hvilken bok kan det stå i om Nils og Brønelle?mvh Ørjan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Jeg er ikke godt nok kjent i området til å ha noen formening om bygdebøker. Så vidt jeg vet er det utgitt gårdshistorie bare for Grane. Oppdelingen av gamle Vefsn er ikke kjent for meg. Når det gjelder Nils Olsen, jeg finner bare en i området (Alstahaug) 1663-66. 23 år gammel, far Oluf Colbensen, blir bare ren gjetting. mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Såvdidt jeg vet er det kun utgitt historiske bøker når det gjelder bygdebøker for Vefsn. Det er iallefall kun historiske bøker for Vefsn som befinner seg på biblioteket i Mosjøens naboby Sandnessjøen, og man skulle tro at biblioteket i Sandnessjøen hadde gårds-og slektshistorie for Vefsn hvis det hadde eksistert. Det jeg stort sett kan hjelpe med når det gjelder Vefsn er fra kirkebøker og av og til på skifter, men dette er jo langt forbi kirkebøkenes tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Vefsn har gode bygdebøker. Av gardshistorie er følgande bøker utgjevne:Gardshistorie for Grane. G.nr 34-48. Vefsn Bygdebok, særbind IIIa (Vefsn Bygdeboknemnd, Mosjøen 1990 )Gardshistorie for Grane. G.n.r 49-64, 202, 203. Vefsn Bygdebok. særbind IIIb (Vefsn Bygdeboknemnd, Mosjøen 1995)Gardshistorie for Grane. G.nr 65-84. Vefsn Bygdebok, særbind IIIc (Vefsn Bygdeboknemd, Mosjøen 1996)Gardshistorie for Hattfjelldal. G.nr 1-2, 38-47, 80-82. Vefsn Bygdebok, særbind VIa (Vefsn Bygdeboknemnd, Mosjøen 2001)Neste bandet med Hattfjelldalshistorie kjem vel til hausten, og så er det meininga at norddelen av distriktet (det som i dag heiter Vefsn kommune, med Remma)skal få sine bøker etter kvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til (14)Ørjan: Det er tre oppsittarar på Remma i 1666: Gamle Ole på 85 år, Jon Olsen på 48 år og Sjur på 48 år. Både Jon og Sjur har soner med namnet Ole (9 og 13 år i 1666) - ein av desse kan vere far til Nils f. 1686.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ørjan Vollan Larsen

Takker for svar. Hvis det ikke er kommet b.b hvor Remma er med enda, så får man vente da og håpe at det blir snart. :)Det er vel også litt vanskelig når man kommer sååå langt att i tida å finne folk. Men jeg takker for svarene.MVH Ørjan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.