Gå til innhold
Arkivverket

[#21483] Hermandsen i Nydalen


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei, min familie vokser stadig(bakover). Ragnhild Antonia blir født på Eiker, 2 mai 1868(?) av foreldrene Nils Andersen og Jørgine Helgesdatter, Skotselv. Da en tante av Jørgine dør i Drammen i 1924 er både Nils og Jørgine døde ,og Ragnhild er enke etter Hermandsen i Nydalen.Jeg holder på å lete i kirkebøkene til Oslo, men uten napp så langt.Jeg fjernlåner på Biblioteket så det går med sneglefart.Jeg har ikke funnet Ragnhild i FT 1900 I Oslo, hun bor ikke med foreldrene i Bergensgata. Hvis noen kjenner til disse folk så syng gjerne ut. Jeg ønsker å finne etterkommere. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk Odd Brede, ja du har nok rett. Jeg har nok ikke lett på Aker, bare Kristiania. Vet du hvor Østli er ?Har det noe med Nydalen å gjøre?Hvilke kirkebøker bør jeg låne for å finne mer data?.....Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Christania Spiker og Valseverk lå (ligger) i Nydalen.[url="http://66.102.11.104/search?q=cache:kQpEKCTu4r8J:www.home.no/tmj/Cathrine/spikerverket.html+Nydalen+Valsev%C3%A6rk&hl=en>LenkeDet er en Østli gård i Maridalen (Maridalsveien): LenkeInntil 1948 hørte det under Aker Herredskommune. Herom kan du lese og kanskje finne mere info. hos Byarkivet i Oslo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Tusen Takk Bente. Jeg har ingen kjennskap til steder og historie i Oslo, så dette var interessante opplysninger,jeg håper å få komme meg til Byarkivet, litt vanskelig (arbeider hver dag),men det finnes fridager. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Hej Bjørg,Ja, det er litt vanskeligt å få komme seg på Byarkivet p.gr. av åpningstider.Men her er lenke til en ørliten vandretur, så du kanskje kan få litt mere begrep om stederne. (Nydalen og Maridalen grenser nesten til hverandre (de gjorde det langt bakover i tid)midt imellom ligger nå Korsvoll/Brekke på den ene side av Akerselva (der bor vi),og Grefsen/Kjelsås er på den andre siden.[url="http://66.102.11.104/search?q=cache:4EQ_5k4m6oMJ:www.rondanestien.no/utskrift.html+Granerud+G%C3%A5rd&hl=en>LenkeEr nesten sikker på at det må være den Østli Gård i Maridalsveien 586 utfra det at Gårdsnr. var 72 og Bruksnr.10 - ant. må den ha vært under Kjelsås Gård med Gårdsnr.72 Bruksnr.1.Her en lenke til de gårde som hørte under Gårdsnr.72 i Tellingen 1900, på de fleste av dem, vil du se, bodde der folk som arbeidet nettopp på Spigerverket, (til og med Karl Jenssveen Bestyrer ved spigerfabrik, valseværk og klipspigerfabrik finner du boende på Kjelsås Brug (bruksnr.2)).Har boka: Maridalen vakker og verneverdig, desverre er Østli ikke nevnt her, kun Kjelsås Gård; men du har muligheter for å kunne finne dem i flere kommunale tellinger, og evt.i Adressebøkerne på Byarkivet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.