Gå til innhold
Arkivverket

[#21484] Skuterud i Modum


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg leste i Modum historie at på Skuterud Gård bodde arbeider i pukkverket ,Hans Pedersen og hustru Mariane Nilsdatter født på Eiker 1853. Mariane er nok oldefars søster. Men jeg finner ingen av dem døde på Modum ei heller barn. Jeg har en mistanke om at de flyttet til Oslo. Men jeg har ikke lykkes i noen opplysninger som styrker mistanken så langt? Det er FT 1875 som er kilden i boka. Mange hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Hervig

Pukkverket på Skuterud var en del av Blaafarveværket, økonomiske problemer i siste halvpart av 1800-tallet førte til oppsigelser og omplasseringer. Det ble iverksatt både pengeinnsamlinger til nødstedte og aktiv omplassering av gruvearbeidere. En bror av en av mine formødre ble sendt til Sørlandet med hele familien. På Riksarkivet i Oslo har de en stor arkivsamling fra verkets historie hvor det er mye personalhistoriske opplysninger å finne. I kirkebøkene bør du se på utflyttede, spesielt rundt 1858 og 1893. Se også på Blaafarveværkets hjemmeside under historie. Lykke til, hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Bjørg Myhre

Hei Mariane Nilsdatter er født i 1853. Hun blir gift med Hans Pedersen Skuterud på Modum .Men så er det store spørsmål ,hvor blir hun av? Jeg har trodd hun flyttet til Oslo,men vet ikke. Jeg har ikke funnet henne død heller. Har noen av dere noe viten? MVH BJØRG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette er vel den Hans Pedersen som skulle ha giftet seg med Marianne [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60623&gardpostnr=1025&personpostnr=4824#a0>LenkeIflg. Fam.search/VRI gifter det seg en Hans Pedersen Skuterud på Akershus festning 15-4-1888 med Anna Mathilde Carlsen. Han f.1858 og hun 1865. Fedre er Peder Torstensen og Carl Andersen.Det er vel de som er her i 1900

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei Bjørg !Er det den riktige Hans Pedersen som Carsten har funnet,så vet jeg litt mer.Hans Pedersen Skuterud f. 1858 i Modum bor 1900 i Maridalsveien 30b,Oslo Han er Politioverkonstabel og du finner ham også 1900 i Møllergata 19 som var politihuset i Oslo.Der står det at han er Politioverkonstabel,Opsynsbetjent ved fyllearesten.Hans bror Ole Pedersen Skuterud født 1857 i Modum, er politibetjent og bor 1900 i Briskebyveien 54.Oslo ,gift med min oldefars søster, Jørgine Andersdatter født 1857 i Modum.En bror til, Gotfred Pedersen Skuterud bor 1900 i Schleppegrells Gade 17. Han er Furer i Ingeniørvaabnet.Alle disse 'Skuterudene' var faddere for min oldefars barn og omvendt.Han kom også fra Modum og bodde i Oslo.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Hei . Det kan selvfølgelig være samme Hans Pedersen som var gift med Mariane Nilsdatter i 1875 i Modum, men da har vel hun avgått med døden. Jeg har ikke funnet henne død på Modum , men hun kan jo ha dødd i Oslo. Jeg må prøve byarkivet. Hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Bjørg  Myhre

Hei. Jeg har nå funnet Mariane Nilsdatter , hun dør på Skuterud i 1885 . Hans Pedersen får attest til nytt ekteskap 6 år senere. De har barna Petter Alfred 8 år, Nils 6år, og Henrik 3 år i 1885. Hvis det er samme mann som flytter til Oslo så er vel også disse guttene der? MVH Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.