Gå til innhold
Arkivverket

[#21491] August Karlsen, til USA, i 1891. Kan noen finne ham i Census 1900?


Gjest Hans Mathisen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Mathisen

Jeg skulle gjerne vite om denne August Karlsen lar seg gjenfinne i USA-Census 1900. Han utvandret fra Christiania 10. april 1891 med skipet Montebello, Blichfeldt-linjen. I emigrasjonsprotokollen er hans destinasjon angitt som 'Tower Min.', han er 19 år gammel og er arbeider, hans nasjonalitet er angitt som svensk, og hans hjemsted er angitt som Dalsland.Jeg har grunn til å tro at han er identisk med min morfars halvbror, født i Botne 28.11.1872. Foreldrene var svensk arbeider Karl Magnus Anderson fra Ärtemark i Dalsland og hans norske kone, min oldemor, Inger Marie Sjulsdatter, født på Hem i Lardal, Vestfold, i 1839.Om det virkelig var han som emigrerte i 1891, så må han ha returnert til Norge en gang før 1906. Da giftet han seg nemlig i Skoger 31. mars.Se også tema nr. 19333 for mer bakgrunn om denne saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

August Karlson 38 år svensk er i New York, 19-wd Manhatten i 1910. Ellers er det en haug på samme alder, svenske med etternavn Carlson spredt rundt om i USA i 1910.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Mathisen

Takk til Hans Myhre! Det er vel ikke annet å vente enn at det fantes mange August Karlsen/Karlson/Carlson. Mitt håp var jo at han kanskje hadde reist til og slått seg ned på den oppgitte destinasjon, 'Tower Min.' I 1910 ville han jeg søker jo ganske riktig ha vært 38 år, men da var 'min' August Karlsen, som før nevnt, forlengst gift og bosatt på Plassane i Skoger. Det er jo selvsagt mulig at han som reiste i 1891 var en helt annen enn min morfars halvbror - jeg har intet håndfast bevis her, bare en teori, riktignok basert på flere indikasjoner.Jeg forstår deg slik at du ikke fant noen August Karlsen i Tower, Minnesota, av passende alder, ca 28 år i census for 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.