Gå til innhold
Arkivverket

[#21493] Hellegaas/Knag - Bergen (og resten av landet)


Gjest Lasse Berntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lasse Berntzen

19. september 1786 ble det inngått ekteskap i Bergen (KK) mellom ungkar og matros Stephen Mechelborg Knag og pike Juliane Catharine Hellegaas. De fikk følgende barn: • Lars Aagesen Knag, født 10. august 1789, døpt 14. august 1789 i Korskirken. • Henrich Jansen Knag, født 5. mai 1791, døpt 13. mai 1791 i KorskirkenStephen var matros i 1789, styrmann i 1791.Han er registrert som kommunikant i Korskirken i Bergen 31.01.1790 og 15.08.1790. Siste gang er han registrert som styrmann.Juliane Catharine Hellegaas var datter av mesterskomager Lars Hellegaas på Skansehaugen i Ytre Sandviken.Finner ikke hverken Stephen, Juliane eller barna i 1801-tellingen.Har en teori om at Stephen må da omkom på sjøen en gang mellom 1791 og 1801.Da kan Juliana være den Juliana Katarina Larsdatter_holst som i 1801 befinner seg på Buxnæs i Nordland. Hun er da enke (1. gang), 44 år. Det betyr at hun er født ca. 1757. Kommentaren er svært interessant: ”Af borgerstand fra bergen tiener efter sine svage kræfter for føde og klæder”Er det noen som kan kaste lys over dette? Er også interessert i mer informasjon om hvor Lars Hellegaas kom fra. Har funnet gården Helgaas i Førde, men her er jeg på tynn is.mvh Lasse Berntzen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Endre Holten

Kan dette hjelpe? Hans Knag nemnes i 1749 på Smørholmen ved Vevang i Eide. Kirkeboka nemner sønnen Aake Hansen, f. 1715, d. 16/9. 1778 - 63 1/3 år gammel. Han var gift med Ingeborg Catharine Steffensdatter, og hadde seks barn født på Smørholmen: Margrethe Mechelborg, f. 1750, Hans, f. 1751, trulig død ung, Steffen, (Mechelborg Knag) f. 1753, Hans Pål, f. 1755, Jens, f. 1760 og Ane Marie, f. 18/12. 1762, g. 1787 m. Ole Hansen Skottem. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Denne opplysning er nok kanskje av mest interesse for Lasse! Jeg er mest interessert i Lars Hellegaas og Catharina Wipper. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Berntzen

Opplysningene på Knag-siden var stort sett kjente, men takk til Endre for et par datoer jeg ikke hadde. Venter spent på eventuelle nye opplysninger om Lars Hellegaas og kone. Mvh. Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Etter prøv og feil metoden,har jeg kommet frem til noen teorier på hvem som kan være foreldrene til Lars og Catharina. Ved sin sønn Arnt Mathias dåp heter de Lars Arnesen Helgaas og Catharine Rasmusdtr. De aktuelle kandidatene er da Arne Olsøn og Karen Larsdatter,de får en sønn Lars i 1731-døpt i KK. De andre er Arne Larsson og Lucia Jonsdatter,de får en sønn Lars Andreas i 1718 i KK. Når det gjelder Catharina,kan det være Rasmus Joenson/Jonsen og Martha Michelsdatter,de får en datter Catharina i 1728 i DK. Dette forutsetter selfølgelig at Lars og Catharina var fra Bergen! Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lasse Berntzen

I FT1801 bor Lars Hellegaard, 81 år og hustru Catharina Wipper, 76 år, hos sønnen Arnt Mathias Hellegaard på gården Aspdalen i Lurøe sogn i Rødøe prestegjeld.Det kan jo forklare hvorfor Juliane flyttet nordover.mvh Lasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,men jeg lurer jo også på to ting i henhold til etternavnbruk. Hvorfor blir Lars kalt for Holtz ved datteren Hanna Marias dåp. Og,hvorfor blir Catharina kalt for Wipper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Karina Hansen

Jeg fant Catharina Wipper død i Bergen i 1807,men det eksisterer ikke skifte etter henne. Hun står oppført som å være fra Møhlenpris,kan man da anta at hun var født i Bergen?Jeg kan ikke finne Lars Arnesen Hellegaas død,det kan jo være at han døde i Rødøy. Det hadde vært greit å finne ut av om han var fra gården Helgaas i SF. Noen slektsforskere fra SF kan jo kanskje ha noe tips?Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Karina Hansen

Hei!Det har gått en tid siden dette tema ble diskutert.Her er det jeg har funnet ut siden den gang.Lars Arnesen Helgås,var fra gården Helgås i Naustdal,Sunnfjord. Hans foreldre het Arne Olsenf.1683(fra gården Helgås) og kone Anne Olsdatter.Hun var datter av en Ole NN OG Else Paulsdatter fra Sunnfjord. Anne og Arne hadde foruten Lars Arnesen Helgås,tre barn som jeg vet om. Ola f.1721 død 1730,Mads f.1725 død 1763,neste bruker på gården. Helga f.1712Far til Arne het Ola Larsen f.1638 gift med Kari Sjursdatter.Far til Ola het Lars Knutsen f.ca 1603.Lars Arnesen Helgås døde hos sin sønn Arent Mathias i Rødøy i 1803.Hvilken skjebne hans datter Juliana fikk videre i Lofoten vet jeg ikke,har prøvd å lete etter hennes død i Buksnes Kirkebøker uten hell. Men,hennes sønn Hendrich Jansen ble fostret opp hos Julianes søster Barbro Lorentine/Laurentze. Iallefall er han hos Barbro og hennes ektemann Johannes Zacarias Pipper i Sund,Hordaland i 1801-tellingen. Julianes andre sønn Lars Aagesen var vel kanskje død da? Finner ham ikke senere.Catharina Rasmusdatter Wipper,flytter tilbake til Bergen,og dør der i 1807. Jeg har fremdeles ikke lykkes å finne hennes foreldre. Kanskje var hun ikke født i Bergen? Catharina og Lars ekteskap er ikke å finne i Bergen. Dette er de opplysninger jeg har funnet ut til nå,men driver jo stadig og forsker på dette. Særlig er jeg interessert i å finne Catharina Rasmusdatters foreldre,og hvorfor hun ved sin død kaller seg for Wipper?Vi får forske videre på det.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerd Amble

Hei! En eldre slekning av meg(tipptippoldebarn av Arent Mathias Hellegaas) hadde en familiehistorie å fortelle. Historien bærer nok preg av den har vært muntlig overlevert gjennom 150 - 200 år, og inneholder noen unøyaktigheter.Historien lød: Arent Mathias var hollender, han kom fra Ribe i Holland. Han var som 12-åring eneste overlevende etter et skipsforlis, og kom deretter til Aspdalen i Lurøy. Barnebarnet Lovise Ribe er kalt opp etter hans hjemsted.Vi kan med en gang konstantere at Arent Mathias var født i Bergen, og var nærmere 30 år da han kom til Aspdalen.Hans far kan man heller ikke se kommer fra utlandet, og da kan det være at det er Catharina Wipper som kommer fra Ribe.Jeg har ikke kunnet finne Ribe i Holland, men i Danmark. Imidlertid har jeg heller ikke særlig god kunnskap om hvordan grensene mellom Tyskland, Danmark, Holland var på begynnelsen av 1700-tallet.Det med skipsforliset kan også være sant, han kan ha vært sammen med sin svoger som man tror har omkommet på sjøen. Tidsrommet som Arent Mathias kom til Aspdalen og svogeren 'forsvant' er noenlunde det samme.Det kan også nevnes at Lurøy Folkebibliotet har en artikkel der Lars Hellegaard, Catharina Wipper og sønnen Arent Mathias er nevnt. Der blir de betegnet som germanere født i Hamburg, så det er også et spor som peker ut av landet.Vennlig hilsen Gerd Amble

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Gerd!Dette var jo særs interessante opplysninger. Jeg skal nå se hva som kan komme ut av dette.Kom også til å tenke på en annen sak. Barbro Lorentine(datter av Lars Og Catharina) ble jo gift med en Joahnnes Zacharias Pipper. Han var først gift med en Demoselle Anna Margrethe Beate Holst i 1792,Sund-Hordaland. Da Barbro og Johannes giftet seg i 1796,søkte de om Kongelig bevilgning,antagelig for å gifte seg hjemme. Men,det som er interessant er at flere fam.medlemmer av Barbro i Bergen kaller seg for Holst til etternavn(bl.a en av Lars Hellegaas onkler - Lars Holst),og en av Arents døtre ble døpt Anna Margaretha Beata.Man skulle jo tro at det kunne ha noe å gjøre med Johannes Pippers første kone-siden det er oppkalling. Mulig at det her kan være et spor å følge videre.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Torgeir Kvalvaag

Finns det noen forklaring på at Arent Mathias Hellegaas flyttet fra Bergen til Lurøy for å begynne som gardbruker i Aspdalen?Det sies her at Juliane som enke flyttet til Lofoten for å komme nærmere sine foreldre som også var flyttet nordover. Men det var vel fortsatt en viss avstand mellom Lurøy og Buksnes, så hvorfor dro hun helt dit mens hun passerte Lurøy på veg nordover (om jeg husker geografien korrekt)?Kanskje står vi overfor slektsforhold som er enda mer innfløkte enn dem som er berørt til nå.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Karina, du skriver i (8) om Lars og datteren Hanna Marias dåp. Når og hvor ble hun døpt, og hvor finner jeg henne i 1801?Vet du kanskje også når og hvor søsteren Barbara Laurentia ble døpt? Har forsøkt meg på Korskirken, men finner henne ikke i løpet av 1768-1770.Mvh Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk, Karina. Jentenes mor, Catherina, har plutselig fått patronymen 'Jansdtr.' Men het ikke hun 'Rasmusdatter' (10)?Du skriver samme sted om Lars Holtz, onkel til 'vår' Lars Helgås. Hvis det er farbroren, lurer jeg på om det er samme mannen som i Naustdalsboka bd. 2 er født ca. 1694. Forfatteren spør 'kan det vere han som hamna på Brufloten bnr. 1?'Men så havnet han i Bergen i stedet?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Torgeir!Ja,det er Lars Arnesens onkel Lars Holtz som er født i 1694,som du referer til i Naustdalsboka.Han døde i allefall i Bergen,her er skifte etter hanLenkeHvorfor Catharina også heter Jansdatter,er jo ikke godt å si. Om det kan være to forskjelige er ikke godt å si...Jeg vet faktisk ikke.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Finner ikke Lars O blant de døde i Bergen, men skitt au, hadde jeg nær sagt. I denne sammenheng er han jo en biperson, så å si.Lurer litt på om jeg skal bekymre meg over denne 'Jans-dattera'. Det er liksom noe som ikke stemmer. Men hva?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.