Gå til innhold
Arkivverket

[#21495] Aamot/Stange/Trysil, Østerdalen


Gjest Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Steinar Vasaasen

Marthe er født 10.05.1844 på Vestre Hosmestadeie i Stange. Foreldrene ugift. Moren er pige Ingeborg Olsdatter, og faren er oppgitt å være ungkar Martin Larsen Tøraasen i Trysil.Med hilsen Steinar Vasaasen Hedmark Slektshistorielag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Erik Olsen (født 06.05.1833, Rødskaret, Åmot)var var sønn av Ole Eriksen (Rødskaret) og Olana (Oleanne) Olsdatter (Nordre Osen). Foreldrene giftet seg 25.01.1835, de hadde flyttet til Dieseth hvor Ole var tjener og Oleana inderst.Erik Olsen Dieseth og Marthe Martinusdatter fra Stange ble viet 15.04.1863 i Åmot, hennes far står her i kirkeboken som M. Larsen.Erik og Marthe Martinsdatter (nå skrevet slik) fikk Ole mens de bodde på Dieseth, født 01.04.1864 og døpt i Diseth kapell 12.06.1864.Marthe har Steinar allerde skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk til dere begge. Dette var til stor hjelp. Det bør nok bli betydelig enklere nå og lete opp mere informasjon nå som jeg vet grunnleggende informasjon som navn, datoer og stedsnavn. Takk nok en gang!Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Widding

Johan Eriksen f. 10.07.1869 på Nedre Buen (Eriksbua), d. i Oslo 15.09.1928, g.m. Julie Soffie Johansdtr. Myrvold, Ski. Johan hadde syv søsken: Ole, Martin, Olaus, Lars, Oline Martea, Marte, Enok og en pleiesøster Anna Halvorsdatter.Faren Erik Olsen f. 06.05.1833 d. 09.10.1914 og moren Marthe Martinsdatter f. 10.05.1844 d. 25.05.1880 flyttet til Nedre Buen i Osen i 1863. Marthes far Martin Larsen Tøraasen bygget plassen Bæk i 1860. (Trysilboka bind VII. Gårder og slekter. 1997)Erik Olsens far Ole Eriksen Rødskaret var født 31.10.1813, døpt 12.12.1813, d. 23.01.1890. Moren Oleane Olsdatter var født 03.10.1802, d. 31.12.1893. De giftet seg 25.01.1834. De flyttet til Sjurstua på Deset i 1840-årene. (Åmot Bygdebok, Eivind Lillevold) De hadde fire barn: Erik, Oline, Ingeborg og Karender.Ole Eriksen Rødskarets far var Erik Olsen Rødskaret f. 1790 d.17.06.1880. 20.02.1813 giftet han seg med Ingeborg Jonsdatter Asprusten f. 1793, d. 06.01.1854. De hadde 7 barn: Ole, Gunhild, Karen, John, John, Karsten og Pernille.Erik Olsen Rødskarets far var Ole Eriksen Rødskaret f. 1762, d. 1794. I 1789 giftet han seg med Gunhild Knudsdatter Strand f. 1764. To kjente barn: Erik og KnutOle Eriksen Rødskarets far var Erik Gjermundsen f. 1737, d. 1773. Han giftet seg i 1762 med Kari Olsdatter Rød Søndre f. 1725, d. 1784. Tre kjente barn: Ole, Marit og Hans.Disse opplysningene er delvis fra kirkebøker og fra bygdebøkene for Trysil, Åmot og Osen. Du kan finne en liste over bygdebøker på hjemmesiden til Sør-Østerdal Slektshistorielag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk Hanne. Dette var virkelig til stor hjelp. Jeg bor i U.S.A. og har derfor liten eller ingen tilgang til bygdebøker og kirkebøker. Mulig det går med inter-biblioteklån, så det skal jeg sjekke opp. Hjemmesiden til Sør-Østerdal Slektshistorielag er også interessant. Særlig dersom det er mulig å kjøpe nevnte bygdebøker og kirkebokavskrifter der.Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Hei igjen Hanna! Ett lite spørsmål: du nevner Julie Soffie Johansdatter som kone til Johan Eriksen. Min bestemor kunne sverge på at Julie's pikenavn var Pedersen da hennes far mer enn sannsynlig var Martin Pedersen. De eide tobakksforretning i Oslo og min bestemor var ofte der som liten. Er det noen måte å bekrefte at dette er riktig Julie? Johan og Julie hadde min oldemor Martha Sofie Eriksen 13 Apr 1894 i Oslo.Det skulle være for mange tilfeldigheter om en Johan Eriksen f. 1869 fra Østerdalen gifter seg med en Julie Sofie fra Oslo og at det ikke er samme paret, men jeg vil gjerne være 100% sikker og når jeg så Julie med etternavnet Johansdatter ble jeg litt usikker. Er det mulig for deg eller noen andre å bekrefte at dette er riktig foreldrepar til Martha Sofie Eriksen fra Oslo?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Paulus kirkebok (Mini 14 1894-1899 1/14 f.18 no.193): 'Marta Sofie' datter av 'Snedker Johan Eriksen - Julie Sofie Johannesdatter Myrvold', født 13.04.1894, døpt i Paulus 08.07.1894. Foreldrene født hhv. 1869 og 1867.Viet i Ski (Kråkstad Mini II 1 1880-1902 3/5 f.137 no.6) den 29.09.1890, snekker Johan Eriksen, født i Aamot 1869, bosatt Kristiania, sønn av arbeider Erik Olsen og Julie Sofie Johannesdatter Myrvold, født i Aas 1867, bosatt Kristiania, datter av arbeider Johan Pedersen.Hvorfor Johannesdatter og ikke Johansdatter ser på på Julie Sofies dåp (13.04.1868, hun var født 27.08.1867) der det går frem at farens navn er Johannes Pedersen (Ås Mini I 7 1854-1870 3/9 f.130 no.11)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Siste del falt bort. Julie Sofies far het altså Johannes Pedersen, dette ble vel senere tatt som slektsnavn og derav misforståelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Widding

Hei Ken. Opplysningene om at Julie Soffie Johansdatter Myrvold var ektefellen til Johan Eriksen er fra en bygdebok. Det er av og til feil i bygdebøkene og det er alltid best å gå til primærkilder som kirkebøker for å kontrollere opplysninger.I folketellingen for 1900 står det at Julie Eriksen ble født i 1867 i Nordby. Både Myrvold og Nordby var gårder/plasser i Ski.Mormonerne har slektssentre over hele verden hvor du kan få tilgang til kirkebøker på film. Du kan finne senteret som er nærmest der du bor på www.familysearch.org.Hilsen Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Takk for svar Geir og Hanne. Grunnen til at jeg spør er at jeg har listet Martin Pedersen (f. 1828 i Asker) og Anne Eriksdatter (f. 1832 i Oslo) gift 7 Dec 1857 i Vor Frelser Domkirken i Oslo som foreldre til Julie Sofie (Johannesdatter/Pedersen). De nevnes både i FT1865 og FT1875 i 0301 Kristiania under ID:40094 i FT1865 og ID:19483 i FT1875. Jeg er bare en amatør på området og ser ikke bort fra at jeg tar helt riv ruskende feil.Hvordan kan jeg sjekke om dette er to forskjellige personer og i så fall hvem som er den riktige?Med vennlig hilsen, Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

'Min' tror jeg nok er den riktige. Vielsen i Ski, Kråkstad stod oppført ved Marta Sofies dåp. Ved vielsen stod stod Julie Sofies far, fødested og dødselsår og ved hennes dåp står foruten faren johannes Pedersen også mor som heter Johanne Pedersdatter.Det er ganske riktig en Martin Pedersen, født i Asker som ekter Anne Eriksdatter, født i Bærum,hhv. 28 1/2 og 24 2/3 år gamle, i vor Frelsers Kirke 07.12.1857. Om de får en datter som heter Julie Sofie, så er vedkommende ikke mor til din Marta Sofie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Jeg kan ikke finne Martin Larsen i den nye Trysilboka 8, under Bæk. Han som eide Bæk het Lars Arnesen, fra Skinnarbøl,Vinger og ingen av hans barn heter Martin. Under Tøraasen er det heller ikke nevnt noen som heter Martin Larsen. Kansje han var i tjeneste der under folketellingen. Jeg har sett flere som har hatt arbeidstedet som navn da de gifter seg eller har barn til dåpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Tusen takk Geir og Marianne. Da var det nok jeg som tok feil. Om noen har videre bevis tar jeg imot det med stor takk. Bare det faktum at Martin Pedersen of Anne Eriksdatter's datter Julie ikke kan være min Martha's mor er nok for å overbevise meg. Det er nok ikke umulig at jeg har trukket noen forhastede konklusjoner. Takk nok en gang Geir for din oppklaring.Med vennlig hilsen, Ken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.