Gå til innhold
Arkivverket

[#21498] Langvik på Ladegaardsøen - den mest interess. på Bygdøs løkkeområde?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Langvig eides av Anders Hansen i 1802. Senere eides eiendommen av Johanne Olsen. Hvem var hun, kanskje i slekt, ettersom hun solgte til gaardbruger Jahn Olsen Langvik (døpt 25.4.1802, fra Ladegaardsøen)i 1843? På eiendommen lå flere hus, Langviksveien 17, Langvig plads osv. I hans eiertid fikk eiendommen interessante arkitektoniske tilbygg som har vekket forundring i senere tid. Kanskje ble utbyggingen for dyr, siden han måtte stykke opp og selge eiendommen 20-30 år senere. Samtidig finner jeg at hans sønn Ole Jahnsen, gis garanti for at hustruen (Karoline (Michelsdtr, Kragerø)Jahnsen får bo på Langvigs plads så lenge hun lever. Hun bor der i 1875 med sine barn. I 1900 tellingen finner vi henne imidlertid i Kristiania, i Toftes Gade 25, 3 etg.Jeg har mange spørsmål rundt eiendommen og oppveksten til mine forfedre der. Dessverre kan jeg ikke komme til Riksarkivet, til kirkebøkenes utflytterlister osv for å finne svarene og ville vært svært takknemlig om noen kunne hjelpe meg med noen av svarene. Spørsmålene kommer her:1. Var Johanne Olsen og Jahn Olsen Langvig i slekt? Eller var hun beslektet med Anders Hansen?2. Hvor lenge bodde Jahn Olsen og hustru Inger Marie Olsen (Andersdatter) på eiendommen og i hvilke(t) hus?3. Hvor lenge bodde Ole Jahnsen med hustru Karoline der og i hvilket hus.4. Hvor lenge bodde Karoline der alene med barna.5. Karoline Michelsdatter ble født 31.2.27 i Kragerø. Er det mulig å finne hennes foreldre og søsken?Håper på velvillig assistanse på ett eller flere av ovenstående spørsmål. Jeg tar gjerne imot hjelp også på email lill.juelsen@c2i.net. På forhånd hjertelig takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.