Gå til innhold
Arkivverket

[#21501] Slekt i Sverige


Gjest Linda Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Linda Solvang

Er det noen som har noen bra tips om hvor man kan lete etter slektninger i Sverige,uten og måtte dra til Sverige da selvfølgelig? Har noen slektninger som kom til Norge i 1873,men vet ikke noe annet enn at de kom ifra Sverige. På forhånd takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Det er sikkert lurt å titte litt på den sentrale svenske slektssiden; http://www.genealogi.se/ . Sjekk særlig Anbytarforum.Når du (en gang) har plassert dine i sted og tid kan du glede deg til de svenske kirkebøkene med s.k. husforhør, - der presten regelmessig lager oversikt over husstanden, hvor de kom fra mv. De har også en godt utbygd ordning med å kunne bestille mikrofilmkort av protokoller.Selv fant jeg dokumentert en del av mitt svenske opphav gjennom at min oldefar måtte fortelle hvor han kom fra da han giftet seg. Det hadde en norsk tjenestemann (i mitt tilfelle notarius publicus notert ved en borgerlig vielse fordi de var metodister) i forbindelse med vigselsnotatet.Lykke til!- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Det er flere muligheter, men for å si noe nærmere om det, må du gi de opplysningene du har: navn - yrke og utdanning samt om personen skiftet yrke senere - hvor personen bosatte seg i Norge samt senere flyttinger - gift og barn i Norge og hva du har kontrollert i kirkebøkene av vielser, dåp, konfirmasjon, innflytting, ev. utflytting og om eventuelle skifter er lest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linda Solvang

Jeg har sjekket folketellinga for 1875,men der finner jeg de ikke.De heter ihvertfall Carl Julius Johannesen f.1849,Sverige.Han jobbet som arbeider ved losing og lasting.Hans kone er Oline Beate Johannessen f.1850,Sverige. Deres barn er Johan Klarius Johannessen f.1879 i Larvik og han var sjømann. Anders Bernhard Johannessen f.1880 Larvik.Han var læregutt på mekanisk verksted i Kristiania. Kristian Fredrik Johannesen f.1882,Larvik og han var også sjømann og på 1900 tellinga står han som bosatt i utlandet.Men jeg fant han også på 1900 tellinga i Kristiania og da var han på Bodsfengselet. Annette Marie Johannesen f.1884,Larvik og hun jobbet som syerske. Johanna Olevia Johannesen f.1890,Larvik. Adressen dems i Larvik var Nedre Damsbakken 4a. Det hadde vært fint hvis noen hadde noe informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.